23 oktober 2014

Allis och Räven

Kan en räv ta en labradorvalp??!
Jag och Allis gick en kort promenad i elljusspåret här i byn. Allis var lös och plötsligt ser jag en räv längre fram som är på jakt efter sork längs kanten på spåret. Jag stannar och står helt stilla, som en staty, och liksom inbillar mig att jag inte syns, för att se om räven kommer närmare. Det gör den, den strosar i promenadtakt rakt emot mig och Allis. Allis ser inte räven för hon står och tittar åt ett annat håll och hon har bredsidan mot räven.
När räven är ca 10 meter ifrån oss (den ser fortfarande inte mig, helt otroligt!!) får den syn på Allis och helt plötsligt lägger räven sig ner och trampar lite snabbt (som en katt som tänker ta ett byte) och är helt tydligt på väg att rusa mot Allis!!!
rör jag på mig, räven tittar upp på mig med ett uttryck som om den inte tror sina ögon, för jag borde inte finnas där och det ser ut som om den vägrar att acceptera att jag dykt upp från ingenstans. Men så inser den fakta och kastar sig upp och springer i full fart bort längs elljusspåret och försvinner som en prick i fjärran.
Allt det här hände väldigt snabbt och Allis såg aldrig räven.
Jag har funderat på mycket otäckt som skulle kunnat hänt om jag inte rört på mig i rätt ögonblick!
Om räven fullföljt sin plötsliga anfallsplan så hade de båda försvunnit in i skogen och jag skulle inte haft en chans att rädda valpen!
Dagen efter gick jag i elljusspåret med Allis igen, (den här gången hade hon koppel!) och då får jag se att på en stor sten hos närmaste grannen leker två rävar med varandra. Antagligen är de årets kull och räven jag mötte är nog mamman eller pappan. En flock rävar och en liten labradorvalp... känns inte riktigt bra, minst sagt, så jag måste nog ha henne i koppel framöver, tyvärr. För skulle Allis vara lös när hon får syn på rävarna eller följa deras spår, (attans vad hon stretade och ville följa rävspåren!) så kan det gå riktigt galet.
Visar en serie porträttbilder på min lilla älskling Allis.






1 kommentar:

Anneli - A'la Foto sa...

Vilka underbara bilder på denna ljuvliga vovve! Jag bara älskar tredje bilden! Ser bedårande söt! :)

Related Posts with Thumbnails