14 januari 2010

Snart ljusnar det

Jag har lagt märke till en sak de senasta dagarna. Det håller på att ljusna. Solen tittar upp tidigare om mornarna och smyger ner bakom berget lite senare. Vad härligt! Förändringen sker så snabbt att jag är rädd att jag inte hinner fånga allt det vackra jag ser.

Två droppar som ser ut som om de är gjorda av is hänger i biblioteket och badar i solljuset som flödar in i rummet. Dörren och draperiet bildar bakgrund.


Solen har smitit in med en stråle i dörröppningen in till salen. Den busar runt och lyser upp saker och ting. I förgrunden syns en del av Dracula-lyktan.


Här har solstrålen lekt sig in i salen och hittat min ängel som står på kakelugnsfrisen. Ängeln har fått låna ett halsband av mig. Jag måste få säga att det här fotografiet är jag fasktiskt nöjd med. Det är inte ofta jag är det och alls inte ofta som jag dristar mig till att säga något sådant. Jag tycker att fotot ser ut som en tavla, en gammal målning! Jag får en sådan lust att börja måla igen när jag ser det här...


Solens lekar vandrar vidare till en tavla som hänger bredvid kakelugnen. Det här är en del av ramen. Ljuset skimrar och dansar på den gamla tapeten. Det går undan vill jag lova! Ljuset rör sig så snabbt att jag nästan inte hinner med! Skulle faktiskt kunna filma ljusvandringen, så snabbt sker den!


Nu har kvällen kommit och jag tar ett foto av skåpet i biblioteket. Formspråket är rokoko och det har blyinfattade små bånliga glasrutor. I taket syns en del av takmålningen.


Nu är det bara att ta fram en bok och sätta sig ner och läsa en stund.

24 kommentarer:

sylvia sa...

ååå så herlige bilder du har fanget med ditt kamera,
deilig med sol,å ja vi merker det er bitte litt lysere siden solen snudde,
herlig biliotek skap,nydelige akre ting du har rundt deg,å takk for at du deler med oss.
ha en hyggelig kveld.
klem fra sylvia

Anna sa...

Tack Boije!Du är så flitig med din blogg.

Gela sa...

Helt underbara bilder. Verkligen vacker bild med halsbandet. Ha en fin fin kväll/Gela

Annika Christensen sa...

Hej!
Visst har det blivit ljusare. Här märks det jättemycket och idag var det vår i luften och fåglarna sjöng som bara den.
Förstår vad du menar med att vara rädd att inte hinna med. Så är det för mig på våren när allt händer på en gång så hinner jag liksom inte njute så mycket som jag vill och borde.
fint du har fångat ljuset och det är så njutbart att titta in till dig.
Ha det så skön i solstrålarna som tittar in
Annika

Krukmakeri hemjord sa...

Vilket underbart hus ni har!

annbritt

Vit som snö sa...

Det märks att du ägnat dej åt målning, du fångar verkligen ljuset och tillfällena, ljuvliga foton!
Takmålning också!!! Det är ett riktigt slott ni bor i!!
Kram Cilla

färgtrappan sa...

Hej! Visst, nu börjar det ÄNTLIGEN bli ljusare igen. Det har varit skönt med snön som vi inte är vana vid härnere på västkusten, för den har hjälpt till att hålla det lite ljusare.
Å så idag...ja idag var det nästan ljust när jag åkte hem från jobbet vid fem-tiden..HÄRLIGT!!!

Tack, för dina fina bilder.

bakom berget sa...

Ja, det är en förunderlig tid på året just nu! Vilka färger man kan få se. Jag fotar helst dom blå,blå morgnarna.... och all den vackra rimfrosten. När vintern är sån här, älskar jag den.Jag tycker dina bilder är såå fina!
Ha det gott i ditt vackra hus! Kram Åsa.

Galleri Hönshuset sa...

Visst är det underbart att det börjar bli ljusare...

Härliga bilder, och ja, bilden ser ut som en gammal målning. Och du ska absolut börja måla igen tycker jag...

ha det gott. Kram Pirre

Viola sa...

Vilka bilder du bjuder på idag, dom är bara helt ljuvliga! Håller med dig..den bilden ska du verkligen vara nöjd med, ha en fin kväll, kram

Lisas torp sa...

Det märks verkligen att du är konstnär som följer ljuset och solen så! Ja, visst är bilden med ängeln och halsbandet som en målning! Så utsökt!
Och så snabbt den vandrar - solen!
Vackert i ditt bibilotek - läsvänligt, det förstår jag!
Lisa

Grön Iris sa...

Vackra bilder i en underbar miljö!!!
Det ljusnar, härligt.

Kramar i massor,

Linda

Rutagården 1885 sa...

Har likadan lykta som du, dock aldrig sett den som en dracula-variant men jag tolkar den gärna så nu när du säger det.. :)

Norregård sa...

Hej!!
Vad underbart att sjunka ner i en fåtölj och njuta av en bok i ditt vackra hem!!!
Ha det gott!!
Kram Kram Malin

hagagården sa...

Hej
Underbart mycke vackert du visar.
Kram o ha en trevlig helg.
ninni

Katta sa...

Du har ju ett sagolikt vackert hem. Tycker alla bilderna är vackra och de där dropparna är så fina.Kram Katta

Sjabbig men chic sa...

Jamen visst är det bara helt, helt underbart! Ljuset är så otroligt efterlängtat av mig.

Kram Lisa

Unknown sa...

Det där halsbandet kan jag tänka mig, och draculalyktan och ramen och...du hör att jag gillar dit hem.
Mycket snygga bilder.

Ha en skön härlig helg.

Camilla

Skogsdoft & havsbris sa...

Nu märker man verkligen hur snabbt det ändras, man blir riktigt förvånad över att det blir ljust så mycket tidigare och mörkt så mycket senare! Det gäller att hänga med om man vill fånga ett speciellt ljus, för dessa dagar i januari har ett sällsamt ljus som bara finns just nu...
Du har verkligen fångat vackra bilder med kameran, kan knappt tro att du sällan är nöjd med dina bilder eftersom de är SÅ FINA! Du är en konstnär bakom kameran, och att kunna måla är en gåva så den ska du ta vara på!
Oh vilket vackert halsband, verkligen passande en ängel! Eller prinsessan på bal... Så vackert solen glittar i det.
Önskar dig en riktigt fin helg! :)

STENLYCKA sa...

Vilken trevlig blogg jag hittade,kul att du hälsade på hos mig, så jag upptäckte din blogg. Får titta lite mer en annan dag när jag har bättre tid men det lilla jag sett är ljuvligt. Vilket vackert hus ni bor i och vilken trädgård. Har lagt dig på mina favoriter så jag inte missar dig.
Det vore väl trevligt om din vackra gran slog rot då behöver du inte fixa en till nästa jul. Vad har du för recept eftersom den trivs så bra.
Ha en bra kväll och helg!
Kram

Elin sa...

Å vilka härliga bilder och så vackert du skriver... visst är det härligt när ljuset börjar att komma tillbaka...

Önskar dig en härlig helg...
Många kramar
Elin

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Det är första gången jag är här och vilken underbart vacker blogg. Dina foton får mig att förundras och texterna är som poesi. Jag fastnade för namnet på din blogg för i mitt sista inlägg visar jag en barnbok som är illusterad av Tasha Tudor och boken heter just "The secret garden"
Tack för en underbar stund, hit återkommer jag gärna.
Kram,
Regina

Anonym sa...

Oj vilket hus :)

Ha en bra dag
Hälsar Louise Alexandersson
http://loppisskattkammaren.blogspot.com

Godastunder-tokigaidéer sa...

Gud vilket härligt hus och hem du har, underbart vackert. Din trädgård blir jag bara jätte avundsjuk på, så himla fin.
Tack för du delar med dig med alla dina vackra bilder på din blog.

Anna

Related Posts with Thumbnails