28 augusti 2010

Bloggen fyller 1 år idag!

Idag är det precis ett år sedan jag gjorde det första inlägget på den här bloggen! Vad tiden rusar iväg! Det känns faktiskt som en lite speciell dag idag. Alla bilder och all text som finns samlade. Det var rena slumpen att den här bloggen kom till. Att blogga, inte var det något för mig... tänkte jag först... men det visade sig vara jätteroligt när jag väl kom igång! Bloggen har gett mycket, nya bekantskaper och kontakter och en hel massa inspiration!
Idag blir det fika i växthuset för att fira bloggens ettårsdag för mig, mannen och labbarna. Jag trivs sååå otroligt bra i växthuset, jag älskar den där fuktiga värmen!
Så här ser takdekorationen på växthuset ut.

Här i hörnan sitter jag och myser och bläddrar i en av favorittidningarna. Det kommer att bli många speglar i det här växthuset. Jag gillar ju att leka med speglar och att ändra perspektiv och rumsuppfattning.


Kan inte låta bli att visa en till bild inifrån växthuset. Men det är inte alls klart ännu! Dränering, avlopp, vatten och el ska ordnas och så ska jag lägga plattor. Allt tar sådan tid, speciellt när det är massor av annat på gården som också måste fixas samtidigt. Men jag kunde inte låta bli att inreda lite i alla fall. Jag har köpt perenner på rea och har satt om dem i större krukor i väntan på att rabatten bredvid växthuset ska bli klar. Det är lite oordning runt växthuset för tillfället...minst sagt.

Ett vildvin väntar på sin rätta plats. Det kliar i fingrarna på mig att få plantera!

Och så bara måste jag visa en möbel som jag fyndat på en loppis. Tycker att den är både vacker och häftig på samma gång. Men färgen... ja visst ska jag måla om den. Jag gillar inte den där ljusbruna färgen. Valet har stått mellan vitgrå eller svart. Skulle vara snygg svart, men jag jag lutar åt vitgrå. Vad tror ni för färg skulle passa?
Jag har tänkt att ha den i växthuset. Men samtidigt så skulle den vara jättesnygg i badrummet och sänka ner handfatet i... men jag tror att den får bo i växthuset i alla fall.


Snygga detaljer. Jag gillar de där skruvade benen. Allt är i ek.


32 kommentarer:

bakom berget sa...

GRATTIS på ettårsdagen! Jag håller med dig om det där med att blogga. Jag trodde inte heller, att det skulle vara nåt för mig, men ack vad man bedrog sig. Det är ju sååå roligt!
Vilket otroligt vackert växthus du har.
Hoppas du får en skön helg!
Kram Åsa.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till ett jättefint bloggår. Så mycket fint du visat oss på detta år. Ditt växthus är sagolikt vackert, ett sånt som man drömmer om. Och nu har du ett, vilken lycka.
Stor kram
AnnaMaria

Norregård sa...

Grattis till Dig och din fantastiska blogg!!!
Ditt växthus kommer att bli världens finaste, njuter redan!!
Hade målat i vitgrå;o)

Kram Malin

HOUSE of ADELA sa...

Grattis på ettårsdagen!=) Ljuvligt växthus och med det fina auktionsfyndet i kommer det att bli underbart;)

Kram
Adela

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Stort Grattis! Följer din fina blogg och din vackra trädgård och kommer att fortsätta att göra det.
Ha det gott!

Monica sa...

Hej !!
Grattis till årsdagen och till en fantastisk blogg !!
Växthuset är underbart ....
jag skulle måla skåpet svart, tror det kan bli mysigt och maffigt där ute.
Ha en trevlig helg ,
Kram,
Monica

Vit som snö sa...

Grattis på 1-årsdagen!!! Är såå glad att du började blogga för du ger massor av inspiration o har sån härlig humor i dina inlägg!!!
Växthuset kommer såklart att bli en pärla som allt annat runt dej. Så vacker takdekoration! O den fina gjutjärnsmöbeln! Vad gäller loppismöbeln, svårt där, den blir fin både och...
Kram Cilla

Lisas torp sa...

Först och främst - GRATTIS till 1-årsdagen! Jag glömmer aldrig när jag upptäckte din blogg första gången...jag satt nog med halvöppen mun och bara läste och läste och förundrades över både texten och de otroligt vackra bilderna!
Jag tror att fler med mej håller med om att du har berikat bloggvärlden på ett alldeles speciellt sätt...och bloggen gör verkligen skäl för namnet!
Växthuset jag.....jösses Amalia vilket vackert växthus - precis ett sånt som bara finns i mina drömmar, och med den dekorationen....! Jag kan förstå om du är otålig!
Vilken fantastiskt vacker möbel du har hittat! Jag tänkte osökt på sidenmatt SVART! Åh, så snyggt! Men säker blir den vacker som grå också...!
Ha en härig helg!
Lisa

Lantliv sa...

Grattis till 1-årsdagen!!! Blev så glad då jag fann dig och din blogg då du har en still som behagar mig...sedan är ditt uttryck härligt!
Ditt växthus är jag eller ett liknade väldigt sugen på....så vackert! Taket är så vackert + storleken!
Skåpet är mycket vackert...färgval...hmm...spontant en diskret färg då skåpet är vackert i sig och inte behöver ett extra utryck + att det kanske skulle stjäla för mycket! Men allt är ju balans....Nu skrev jag kanske mer än vad du tänkt dig men sån är jag....älskar frågor som dessa!?Fortsätt nu med din blogg....just love it...
kram

STENLYCKA sa...

En stor kram och Grattis på ettårsdagen! Tack för att vi har fått njuta av alla dina vackra bilder på ditt ljuvliga hem och trädgård. Och sedan älskar jag dina härliga texter. Det är så trevligt att besöka dig. Jag är så glad att du började blogga och att jag hittade dig. Hoppas du kommer att vara med länge!
Kram och ha en bra dag i ditt underbara växthus... förstår att du trivs där!
Raina

Love Your Homes sa...

Jag anade visst att det var ett växthus på G, ett riktigt ståtligt till ditt vackra hus......ingen skapar trädgård som du.

Maken har bönat om en damm i alla år, efter att visat honom din är jag nog snart tvungen att ge med mig...lite mindre skala dock. Se vilka ringar på vattnet som sprider sig! Han får nog gräva själv i alla fall.

Din möbel klarar nog en härlig kulör i ditt växthus......vågar du?
Du ska väl slippa sladdar i alla fall i växthuset, fast vid närmare eftertanke hänger de runt i mitt lilla krypin.

Må så gott,
Ia

gittan sa...

Tack för kommentaren/spåret du lämnade hos mig. Det är alltid lika skoj att upptäcka nya spännande bloggar. Nu har jag hunnit titta lite grann i din blogg och bilderna från din trädgård får mig att undra, hur länge har noi bott där? Du skriver att du fick göra en trädgård från scratch och det ser så uppvuxet och fint ut överallt. Sen måste jag ju erkänna att jag inte blev lite avundsjuk på alla vackra kakelugnar du har i huset - det är något jag drömmer om att ha! Ha en fortsatt fin kväll och grattis på ett-årsbloggdagen / gittan

Mimi sa...

Ek är gediget och vackert, jag är rädd för att jag inte skulle vilja förstöra en så vacker träyta genom att måla på den. Grattis till ettårs dagen på din blogg, väldigt trevlig blogg för övrigt! Ps snyggt växthus. Förstår att du vill komma igång med planteringarna!Hälsn mimi

Norrfrids Eija sa...

Grattis till ett-åringen!
Jag är så glad att jag av en slump faktiskt upptäckte din blogg, jag satt i timmar då och förundrades, din stil är som ingen annans!
Växthuset med den nockdekorationen, wow, fast jag visste ju att växthuset skulle bli något extraordinärt eftersom det är du!
Tänk dramatiskt svart på byrån, det röstar jag på! Gillar inte heller ekfärg fast pekpinnarna nog säger att ädelträ inte ska målas.
Huvudsaken är att man själv blir nöjd, eller hur? Nu blev det en lång kommentar det här....grattis än en gång och hoppas du fortsätter blogga länge till...

Bitte sa...

Grattis på 1-årsdagen i efterskott! :-)

Man kan sitta hur länge som helst och njuta av alla vackra bilder som finns i din blogg! Växthuset är så vackert, jag förstår att du inte har kunnat låta bli att börja inreda det!Och vilken vacker byrå du fick tag på, jag ser fram emot att få se förvandlingen av den framöver :-).

Ha en fin söndag!

Många kramar
Beatrice

Växthusmadam sa...

Grattis till 1-åringen! Ja, visst är det härligt med doften i växthuset, att sitta därinne med jorddoften i näsan och läsa med en kopp te som sällskap är höjden av lycka!!! Vildvin låter fint som kombination med din mörka västhusstomme! Ska bli kul att se mer bilder framöver!
Ha en skön söndag i växthuset önskar Växthusmadam

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket härligt bloggår du haft och vi med som fått ta del av din vackra trädgård och andra häpnadsväckande inlägg *ler*.

Vackert växthus du har byggt upp, gillar takåsens dekoration. Det ska bli så spännande att följa inredandet och skapandet i växthuset.

Ha en underbar vecka!
Kram,
Regina

MrsUniversum sa...

Trevligt med din "bekantskap". Läste bloggen nästan från första början och minns bl a din ilska över ikea-katalogen. Fortsätt för all del att vara arg på likformigheten!

The Secret Garden sa...

MrsUniversum: Ilska var det inte, snarare en allmän frustration över att det överallt ska finnas "mallar" som talar om hur folk ska vara. Och följer man dem inte så räknas man inte.. i alla fall i den bekantskapskretsen jag hade på Den tiden.

MrsUniversum sa...

Hej igen,
ok då - frustration. Själv kan jag känna något som kanske kan härledas till ilska över svenskarnas likriktning. Ibland tycker jag det går överstyr. Skönt att du fått mer förstående bekantskapskrets, människor som odlar likartade intressen. Tillvaron är trevligare och roligare då. Kanske har bloggen hjälpt till!?

20-talshuset sa...

Hej, kul att du lämnade en kommentar hos mig. Har tittat runt på din blogg och jag är mållös. Vilken trädgård och vilket hus! Här känns det spännande och vackert... och mysigt också med djuren runt om kring. Jag kommer tillbaka! Grattis förresten 1:åringen! Kram Anna

Sophia Callmer sa...

Grattis på ettårsdagen! Vilket fint växthus du har fått förstår att du njuter.

Annika Christensen sa...

Grattis till växthuset och 1 års bloggande.
Tur du började blogga det är så kul att titta in hos dig. Lovar att du får många härliga dagar i ditt växhus. Igår satt vi till klr 0100 och drack vin till tända ljus medans regnet smattrade på taket.
Underbart...
Kram
annika

Huset vid ån sa...

Ett stort Grattis till 1 år med bloggen!
Det är en fröjd för ögat att titta in o njuta av dina vackra bilder!

Det blir nog många långa o sköna timmar i ditt växthus......Kram Therese

Elle sa...

Grattis till 1-årsdagen!
Jag själv har nästan 8 månader som bloggare.

Härligt växthus, det blir nog säkerligen superfint när det är färdigt. Redan nu är det ju en fröjd för ögat.

Ditt loppisfynd blir nog bra oavsett vad du gör av det. Tycker dock att idén med handfat skulle vara bra!

Ha en skön vecka!
Kram Elle

oumberligating sa...

Bara att sälla sig till gratulanterna! När det första året är gjort så är man inne i "det".....nu gäller det bara att orka, de flesta i min sfär står ut i bloggträsket ungefär 1,5 år...jag har med råge passerat den tiden sedan länge.
Ja måla om den här möbeln med en gång......färgvalet är enkelt....det blir någon mycket svag ljusblåvariant..nästan skiftande i vitt, du förstår vad jag menar!
Som sagt ännu en gång Stort Grattis på 1 års dagen!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Lantliv sa...

Japp där är vi eniga....älskar själv den solblekta patinan....på sina ställen krackelerad! Måste bara ta fram original lacken för att bleka om den på nytt. Roliga människor har med fingret skrivit xx was here mm. Mannen säger att den bleks snabbt igen. Visste att bilen var stor men den är en gigant....stod helt stum när den kom. Aldrig sett en sådan bil förut i Sverige...kul!!!!
Tjingeling

färgtrappan sa...

Hej på dej å grattis. Ett år minsann! Jag är också där om ett tag. Trodde inte heller jag skulle gilla det där med att blogga, provade bara för skojs skull, men fastnade visst... ;) Det har inte blivit så många inlägg i sommar men det kommer nu när höstinspirationen sätter igång. Härliga september med underbara färger o klar luft står ju för dörren!

Växthus...förstår din lycka. Skulle gärna vilja gärna ha ett så småningom.

Kul möbel, passar hos dig. I svart tror jag :)

Ha det finfint!

färgtrappan sa...

...eller mörk antracitgrå :)

Anonym sa...

Stort grattis på 1-årsdagen! Vilket härligt växthus. Så fin takdekoration. Har ett par stolar med liknande ben som din nya möbel. De är från mormors föräldrahem och säkert från 1800-talet. De är mörkare bruna och jag gillar dem jätte mycket.
Ha det så jätte gott!
Kram Marita i Björkhagen

Galtholmen sa...

Grattis till ettårsdagen! Trodde inte heller att det här med bloggande var min grej, men ack vad fel jag hade:).
Förresten, det skär i hjärtat när du säger att du ska måla om den vackra ekmöbeln... vad är det för fel på den som den är? Nu andas den ju åtminstone ålder o förmedlar själ... det tappar den om den målas.
Kram
Ulrika

Anonym sa...

Det skär inte i mitt hjärta om du målar ekmöblen, men jag tror att den har svårt att klara växthusets fukt. Bättre då att göra den till en badrumsmöbel där det inte är fuktigt och skiftande temperatur hela tiden. Vacker som den är eller i vitt. Kan med rätt kombo bli vacker i det mesta.

Otroligt fin växhus taknock! Älskar!

/Kolonistan

http://kolonistan.wordpress.com

Related Posts with Thumbnails