14 september 2009

Riksdagsmannagården Trädgård

Jag tänkte berätta lite hur det var när vi köpte den här gården. Det tog hela 7 månader (!!!) innan vi fick veta att det var vi som fick köpa. Från augusti till början av mars...Det var fruktansvärt slitsamma 7 månader! Vi hade ingen aning, om gården hade blivit såld eller inte, och vårt bud låg kvar men ingen respons. När julen kom körde vi förbi och tittade om någon hade hängt upp julpynt exemplevis en julstjärna i fönstren...då hade vi vetat att det blivit sålt. Känslan när vi närmade oss gården för att kolla är obeskrivlig, i alla fall för mig. När vi såg att det fortfarande var alldeles tomt och mörkt så väcktes hoppet på nytt. Jag visste att jag inte skulle ge upp, hur lång tid det än tog, men min man hade nog redan gett upp...så jag fick hålla hoppet uppe för oss båda och det tog på krafterna. Jag visste att en sådan här chans kommer antagligen aldrig mer än en gång i livet.

Gården byggdes 1880 av dåvarande riksdagsmannen Per Olof Eriksson. Det är 14 byggnader på gården och då är allt från lekstuga, mangårdsbyggnad, ett äldre hus byggt 1840?, stor lada och alla andra byggnader och lador medräknade, såsom stall och ladugård mm. Inne i stora huset finns det 7 kakelugnar bevarade vilka alla är i funktion och 2 ypperligt fungerande vedspisar. Det är 5 takmålningar, de i övre och nedre salen är helt i original och de övriga är restaurerade av Per Halvarsson. Tapeter i övre och nedre salen är även de helt i original. En tapet i ett annat rum, Röda Rummet, är ny och handtryckt helt överensstämmande med originalet. Badrummet uppe är helkaklat och har handmålat porslin från Sanitan i London...även den lilla toaletten på nedre plan! Hela huset var till stora delar restaurerat till ursprunligt skick! Det enda som var kvar att göra inne var köket och golvet i Röda Rummet som jag tyvärr måste slipa. (det var verkligen illa tilltygat)

När jag kom på visningen och såg allt detta ramlade jag nästan baklänges...:-) ojojoj! Vilket fantastiskt ställe! Det var som om tiden hade stannat och jag kände att gården hade valt mig till "ägare" och jag kunde ge %&¤"#&¤%¨~¤ för att få äga det. Så kändes det. Men det visade sig att vi hade verkligen kapitalstarka konkurrenter...och därför var hoppet det enda som vi hade gott om. I alla fall jag. Jag bara kände att där SKULLE jag bo, hur lång tid det än tog! Och så blev det. Till sist. Kapitalet segrade inte denna gång utan något fantastiskt hände, vi fick köpa gården. Vilken om himlastormande lycka!!!

Trädgården är ett helt kapitel för sig. Vi har fått oss berättat att inget gjorts åt trädgården på cirka 50 år...(!!!) alltså det var ingenting kvar. Inte ens gräs! Träd, sly, förväxta buskar (jag kallade dem för djävulsbuskar...det blödde i händerna innan de var upprivna, trots handskar och skavsårstejp.) Jag har gjort allting för hand, grävt, sågat, hackat, hämtat jord på lägdan. Min man fick använda motorsågen på de grövsta träden och vi var tvugna att anlita en grävmaskin till dammen (den är på ca 40 kubik) men annars är allt gjort för hand. Ingen traktor och ingen jordfräs och dylikt. Vi har inga sådana redskap och faktum är att det känns skönt att göra allt själv, speciellt efter att man har väntat så länge på att få köpa stället. Jag har ingen utbildning om trädgårdsanläggning och dylikt och vilka växter som passar här och där och vad som anses generellt godtagbart eller inte...jag har bara kört mitt eget race. Haft en inre syn om hur det SKULLE kunna bli och gjort så gott jag kunnat. Det som är ledsamt är att det inte går att anlägga formklippta buxbomshäckar här där jag bor och inte heller fungerar det med murgröna... för att inte tala om vad somrarna är korta. Det är inte lång tid som man har på sig för att pyssla i trädgården i Norrland. Jag måste berätta att det finns fortfarande inget gräs i trädgården på den södra sidan...:-) Det blir så mycket enklare då! Men på norra sidan är det gräsmatta, som hundarna får leka som de vill på och så har vi en liten damm där med. Den grävde jag för hand i väntan på att grävaren skulle komma...det dröjde ju så länge. Jag kan vara litet otålig ibland och vill att saker ska hända direkt.

Före.
Så här såg "trädgården" ut tidigt på våren precis när vi köpte gården. Någon hade slängt ut gamla bänkar som ligger och gungar uppe på djävulsbuskarna...och sjön syns inte. Bilden är tagen rakt mot söder från verandan.

Efter.
Bilden tagen från samma plats fyra somrar senare. Ett åskväder har precis passerat.

Det fanns stora stenar under buskarna, visade det sig. Jag anlade en bäck med vattenfall som rinner ut i dammen.

Renässansdelen av trädgården. Fontän, lavandel och en våtmark med orkidéer och missne bla.


Renässansdelen.

En del av kanten mot bäcken.

Hängmatta uppe på en stor sten, vilken har trappsteg uthuggna gjort på 1800-talet.

3 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Hlet fantastiskt! Det är så vackert att man blir mållös. Jag måste säga att ni har varit fantastiskt duktiga. Det fanns såklart en mening med att ni skulle ha huset.

Kram Lisa

Annika Christensen sa...

Helt otroligt vackert!!
Fina bilder och vilken trädgård och vilket hus!!
Synd att du bor så långt bort annars hade jag kommmit direkt till dig.
Kul att du hittade till mig så att jag hittade till dig.
Annika

Anonym sa...

Men hallå!
Vilket ootroligt vackert hus, och vilken trädgård du/ni har skapat, såå vackert!!

Ja denna blogg har dirket hamnat bland favoriterna. Har ingen själv men "smyger" runt hos andra;o)

Blir lite nyfiken när du skriver att du bor i Norrland, vart? Själv bor jag nära Luleå men som sagt Norrland är ju stort.

Ha en bra dag
Anna-Lena

Related Posts with Thumbnails