21 september 2009

Nedre Salen

Funderade över om jag skulle lägga in någon bild från trädgården eller fortsätta rundvandringen inne. Det blir inne, det har varit lite ruggit idag och då är det skönast att hålla till inne. Från biblioteket kommer man in genom dubbeldörrar till nedre salen. Salen har tre dörrar, varav de andra två leder till hallen och matrummet. Det är tre rum i fil. Huset är en så kallad salsbyggnad. Tapeterna i är i original från 1880 någongång och inte restaurerade på något sätt. De har hållit sig fina genom åren antagligen eftersom det brukliga förr var att salen bara användes vid högtidliga tillfällen. Kakelugnen är omsatt och vi har dragit ner rör till den. Det är bara att elda i den nu till jul tex, längtar nästan dit när jag tänker på det! Jag tycker att den är så vacker med sitt pampiga krön.



Detalj från kakelugnen. Bilden har varit med i en lokal tidning. Statyn i förgrunden står och väntar på att få komma ut i trädgården (det var vinter när jag tog bilden) och änglarna funderade jag att ha på trappräckena till verandan, vilka jag hittat, men där sitter nu ett par kaniner...


Detalj från pappspänd takmålning i nedre salen. Helt i original, men som ny!

Originaltapet i nedre salen. Jag gillar den skarpt! Både färgen och de slingrande blommorna.

4 kommentarer:

Norregård sa...

Hej!
Underbar kakelugn, jättefina bilder! Är du fotograf? Jag visade min mamma din blogg, det var den finaste hon sett. Vi är alla förstummade av dina fotografier!!!
Kramar Malin

Lundagård sa...

WOW, vilket hus och vilken trädgård, ojoj, jättekul att se!

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Hejhej. Kul att du hittade till min blogg.
Vilken vacker kakelugn. :)

Kram
/Helena

Annie sa...

Underbar blogg du här. Läckert hus och jättefin trädgård. Här kommer jag fortsätta att läsa! =)

Related Posts with Thumbnails