28 april 2015

Det fortsätter!

Ja, det fortsätter! Trots information/beslut om att Majbrasan skulle flyttas, så blir den tydligen kvar på stället.
Brasan beslutades flyttas efter det här skrämmande telefonsamtalet förra året
 länk: whistleblower
och här är mer, länk: att-trimma-majbrasan

Den här brasan har brunnit även trots att det varit helt eldningsförbud i hela länet. Det här är den jävligaste dagen på hela året eftersom vår gård ligger närmast och brasan ligger dels på vår mark. Brasan ligger "fint" i en sluttning med torrgräs, sly, stora tallar och stora björkar....och att brasan sedan bara lämnas, vind för våg utan någon som stannar kvar och ser efter att elden inte sprider sig, trots blåst och torrvarning på tv. (Nej, brasan släcks inte. Beskådarna, och de som tänt på drar sig hem och fortsätter mysigheterna undertiden det som är kvar av elden ansvarar för sig själv.)

---Citat från telefonsamtal förra året med ansvarig (som inte sade sig vara ansvarig..):
"Det har gått bra i fyra timmar, vad är problemet!!??"
"Jag tycker att ni är Tramsiga! Jag tycker att ni är riktigt tramsiga!! Vi sitter här i köket och har det mysigt. Ja, vi sitter här och har det mysigt, får man inte ha det!?"
" Det är ingen fara med elden om det inte är DU som är där och ser till att den sprider sig!!!!!!"
 //javisst, här blir jag anklagad för att anlägga bränder, av ordförande i byföreningen, Vad säger ni om det?//
"Det är de som lägger på alla grejer på brasan som är ansvariga!"
"Jag har ingen anledning att gå dit och kolla, jag har varit där för flera timmar sedan!"
"Ja jag kan i alla fall inte göra nåt åt ifall det går åt helvete!"
Slut citat.---
Efter det telefonsamtalet kom det fram att brasan skulle flyttas ner till sjön och min kommentar på det var att det var ju bra för där finns det ju vatten att släcka med. Sedan kom anslag upp om att brasan skulle flyttas.
Men....den har inte flyttats, bara rört sig.


3 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Har läst hela berättelsen, även hänvisningarna och är helt chockad! Vad är det för idioter? Och såna ska vara ansvariga!? Så här får det ju bara inte gå till!!
Egentligen borde ni polisanmäla det hela, eller varför inte åtminstone kontakta chefen för brandförsvaret i området. Han/hon har säkert ett och annat att säga till den "eldningsansvarige"!!!
Hoppas nu allt går bra - här blåser det isande vindar, då vet jag att det är hårdkoll på alla majbrasor och ibland totalförbud - som efterlevs!
KRAM
Susie

monica sa...

Hej tycker absolut att du ska ta kontakt med brandkåren så de är beredda om det skulle hända något,vad är det för människor ni har att göra med??? här där vi bor är majbrasan i ett jättestort fat kan jag väl kalla det,för brandrisken skull, och på ett annat håll där de är rädda om skog och hus är elden på en flotte i vattnet,mycket bra. Hoppas allt går bra.Ha en bra helg trots allt.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jag hoppas att du kontaktar Brandkåren så de vet vad som är på g och vad som har sagts tidigare år. Galet att det finns folk som inte vill ta sitt ansvar . Tyvärr så kommer det alltid finnas sådana.. Jag hoppas att kvällen kommer att gå väl och att ni kan få en trevlig Valborg :)

Related Posts with Thumbnails