28 februari 2014

Ny lampa i salen!

Äntligen har jag snubblat över en kristallkrona till salen. Förut har jag bara haft en ljuskrona som jag själv gjort och jag kände att salen (och jag) ville ha något pampigare och vackrare. Den här ljuskronan köpte jag på auktion för några veckor sedan. Det är en ny i empirestil och den är stor och härlig 90 x 70 cm. Så stora kristallkronor kräver att rummet har volym. Salen är från 1880-talet och jag älskar de härliga snirkliga tapeterna, takrosetten och kakelugnen.
Egentligen ville jag ha en oscariansk ljuskrona men de är svåra att hitta. Finner man någon passande är det långt i södra Sverige där utbudet på spännande antika föremål är så mycket större, men då måste man åka dit och hämta på plats, säljarna vill ogärna packa ner dem för frakt. Och det förstår jag, med alla ömtåliga prismor. Så här ser den ut, kristallkronan i nedre salen.


8 kommentarer:

Hillevi sa...

Så bra att du hittat en fin, passande kristallkrona till salen. Tavlan - fotot - nedanför är så vacker och ser ut som en spegel. Illusionen blir då att personen verkligen sitter där vid bordet i verkligheten, just nu.
Kommer ihåg när du tog den fotoserien - det är tre, fyra år sedan nu. Tiden rinner undan fort.

MrsUniversum sa...

Ja, den passar verkligen i ert hus! Så vackert nu när ljuset återvänder.

kanarin sa...

Pampigt och urtjusigt! Helt rätt.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Ett ord; Perfekt!

skogsnuvan sa...

Den är väl pampig nog och passar så bra i rummet

Villrose sa...

Ser ut som den er kommet på rette plassen. Wow!

Hjem & Glede sa...

Dette var nydelig!
FOR et hjem du har.....og SÅ søte hunder!

Ha en flott søndag;)

Klem Camilla.

G:a Affären sa...

Ja visst ska det vara en stor kristallkrona i den salen! Den som väntar, väntar aldrig för länge, grattis!
Nu ser jag att krönet och andra delar på din kakelugn ser ut som en av dem här i huset.

Ha det gott!
Cia

Related Posts with Thumbnails