22 november 2012

Aj aj aj...!

Idag blev min älskade lilla labradorvalp Pia biten av elstängslet till hästhagen! Aj aj aj!! vad hon skrek! Jag och Pia gick till hagen där min islandshäst Solon huserar om dagarna för det var dags för en högiva. Jag hade väntat mig att någon gång skulle valpen råka nosa på stängslet och det ingick faktiskt i mina planer. Det är bra ifall hundarna lär sig att hålla avstånd till hästen, en ömsesidig respekt, speciellt när man aldrig vet vilket humör hästen har för tillfället...
I alla fall, jag visste att hon skulle få en stöt av stänglset vilken dag som helst, men jag var i alla fall inte beredd! Hade precis vänt mig om och höll på att stänga stalldörren när Pia skriker sitt gälla pinade valpskrik av smärta!! Jag blev så överraskad att även jag skrek rätt ut! Men jag fann mig snabbt och knep käft..låtsades som om det inte hade hänt någonting och stängde dörren och gick förbi stackars lilla Pia, som var helt vilsekommen efter händelsen. (oj vad det värkte i matte-hjärtat)
Några sekunder senare lockade jag på henne och kramade om henne och sniffade på valpsingen, ja gosade alltså, och sa att allt var OK och nu ska vi gå in och göra lunch till dig min lilla valpsing.
Hoppas att hon lärde sig, hästhagar = tabu! :) 

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Stackarn! Vår eurasier på ett och ett halv gick på elstängslet runt kohagen i somras.
Sen var hon livrädd för kor, så till den milda grad att vi knappt kunde SE en ko, utan att hon började dra i kopplet och vilja nästan krypa därifrån...
Men det kan ju vara praktiskt att valpen din inte går in till hästarna själv. Det har hon nog lärt sig nu, vill jag tro ;))

Maj sa...

Förstår att det kanske är nödvändigt men oj,oj vad det känns inombords när jag läser detta. Har fn ingen hund men önskar jag hade en //M

Camilla, Galen i grönt sa...

Ja, visst nyper det till lite i labradorhjärtat, men det som är självlärt sitter oftast bäst i minnet.
Önskar nästan att det inte hade gått fullt så bra att ta sig in i hagen när min unghund plundrade hästhagen på skit i somras. Min älskade vän lärde sig något helt annat. Suck.

Godastunder-tokigaidéer sa...

Usch ja det är den hårda vägen men det kommer antagligen inte att hända igen. Hon är så fin.

kram Anna

skogsnuvan sa...

Vissa saker är det bra att dom får lära sig av sig själv. Det sitter liksom kvar i minnet.

Related Posts with Thumbnails