26 april 2012

Nötväcka...

En nötväcka klättrar nedåt på stolpen för att nå till fågelbordet. Det är solrosfröna som lockar. Det har varit så kallt så att kusarna som den egentligen vill äta den här tiden på året inte kommit igång ännu. Det här är en riktigt intressant fågel att iaktta. Den klättrar och hoppar med hjälp av sina kraftiga gripklor.
1/160 sek, bländare 5.6, 400 mm, ISO 100, manuell inställning.

Här har den fångat ett solrosfrö.
1/160 sek, bländare 5.6, 400 mm, ISO 100, manuell inställning. 

Jag får sån lust att låta den sitta på handen, men det vill den inte. Jag har använt telet när jag fotat de här bilderna. Antar att det går att få dem ganska tama, men jag ser ingen vits med det. Det är bättre att de får behålla sin naturliga vaksamhet mot främlingar.
1/320 sek, bländare 5.6, 400 mm, ISO 200, manuell inställning. 

9 kommentarer:

Carita och Bertel sa...

Hej Wictoria.
Jag är imponerad av dina bilder och förstås av er trädgård. Jag såg programmet men det är lite svårt att få en helhetsbild tycker jag. Vi har ju varit i er trädgård så vi vet hur den ser ut.
Hälsningar
Carita i Sörmland

Ranten sa...

Fantastisk flotte fuglebilder!

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Riktigt fina fågelbilder! Kul att du skriver inställningarna på kameran - jag kanske kan lära mig nåt (brukar mest välja "auto" :-) )
/Annika

Hillevi sa...

Fantastiskt fina fågelbilder. Förstås!
Nu har jag sett Trädgårdstoppen och oj, vad fint det var!

Skala av? Neeeej, då skulle det bli en vanlig trädgård. Inte en The Secret Garden-Narnia-Boije-skapelse!

Lottas Fotografi sa...

Så fint fångat! Ja, de små liven mår nog bäst om vi människor håller oss lite på avstånd.
Trevlig fredag!

Torprosen sa...

Nötväckan är så fin tycker jag! Dina bilder är helt underbara..Ha en go helg önskar Torprosen

Anonym sa...

Helt underbara fågelbilder. Jag studerade en liten sångarfågel idag. Så fin. Då skulle man haft kameran tillhands. Men jag har inte något teleobjektiv, så jag skulle inte fått någon så fin närbild iallfall.
Marita i Björkhagen

Hanna sa...

Jag har tyvärr flyttat min blogg.
Hoppas att du kan följa med.
Kram
Hanna

Ingela sa...

Fina bilder! Häftigt att fånga fågeln med maten i mun.
Vi har allt lite nörväckor hemma också, men inte lyckats få så fina närbilder. Funderar faktiskt på att köpa ett längre objektiv så man kan ta närbilder på längre håll.

Related Posts with Thumbnails