20 november 2009

Vindspel

Jag tycker om att pynta i min trädgård. Faktiskt så är det mycket roligare än att pynta och inreda inne i huset. Antagligen känner jag det så för att det är en större utmaning ute, i alla fall att hitta saker som passar. Mycket beror det också på vart man bor, hur lätt eller svårt det är att hitta rätt grejor. Jag tycker att det kan vara mycket svårt här, där jag bor, eftersom det inte finns så mycket att välja på. Men då blir utmaningen desto större; att hitta saker eller att göra egna utsmyckningar.


Vindspel tycker jag är intressanta, både till utseende och rent ljudmässigt. Det är lätt att leklusten tar över även fast man är vuxen. Fast det är nog bara bra, man ska aldrig ta sig själv på för stort allvar.


Det här är mitt favoritvindspel. Ljudet är så vackert.


Min absoluta favoritmugg. Den är stor, vacker och lite annorlunda.
iittala, muggen heter Taika (betyder magi på finska) och är designad av Klaus Haapaniemi.


När vintern kommer är det livsavgörande med en kopp het vätska.


Malört

17 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja, trädgården har en speciell stämning såhär års och ett vindspel är alltid vackert! Ditt ser jättefint ut med glasfigurerna till.
Ljuvliga bilder!
Lisa

Skogsdoft & havsbris sa...

Vilket fint vindspel! Nu fick du mig faktiskt inspirerad att skaffa ett vindspel själv till trädgården - ljuva ljud får man aldrig för mycket av!
Visst kan det vara svårt att hitta passande pynt, men det är roligt med utmaningar också, det gör det hela desto mer spännande! Och vilken fröjd sen när man lyckas få tag på något som passar alldeles perfekt!
Så roligt att se en iittala-mugg hos dig! :) Mönstret på Taika är verkligen fint, och jag kan tänka mig att det passar förträffligt hemma hos dig!
Ha en fin helg! :)

Norregård sa...

Äääääntligen, jag har saknat Dig!!! Började undra var du blivit av...Vill inte stressa dig, men jag är liksom beroende av dina inlägg! De är alltid så vackra och rofyllda! Den där muggen är jättefin och känns Du på något vis! Ha en riktigt trevlig Helg!
Kramar Malin

Elisa Day sa...

Gillar också vindspel. Har en sån där taika mugg fast blå och tallrikar, älskar dom. Kram

Anonym sa...

Njutning-skön läsning, sköna bilder!

Lantliv sa...

Hej,
vindspel är magiskt och rogivande...vill ha ett spel i trä...ihåligt...blir ett klonkande vackert ljud!Nu får Ni ha en härlig helg i Er oas.....som du vet så skall jag bara mysa,
kram Annne-Lee

Unknown sa...

Du har en sådan spännande trädgård, blir lika avundsjuk varje gång jag är här o hälsar på./Camilla

Olga sa...

Jag förstår att man kan tycka att det är minst lika spännande att inreda sin trädgård som inne i sitt hus. Min son och jag fantiserar tillsammans om vår framtida trädgård med stora träd. Vi ska ocså ha vindspel - förstås. Vi ska ha ett badkar på tassar under ett träd. Jag vill blanda vackra, slipade poslinsskärvor i gruset framför trappan. Och någonstans vill jag ha en sån där bänk som är byggd direkt runt ett träd... etc. etc.

Anna sa...

Gillar också vinspel,har ett i min asiatiska del i bambu dovt härligt ljud.Alla våra sinnen ska ju stimuleras i trädgården tycker jag och då passar ju ett sådant bra.Jag ska skaffa mig prismor i olika storlekar till nästa sommar som ska gnstra till lite här och där.Fina bilder som alltid.Kramisar Anna i Östergötland

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Viket vackert vindspel, så söta ängla-ballerinor. Och muggen är läcker, superfina foton också. Malört brukade min pappa göra besk av till jul. En stark snaps som han brände av.
Ha en fin lördag
Kram kram
AnnaMaria

HelenJ sa...

Jag älskar vindspel, men tycker de är svåra att få tag i. Tyvärr har de jag haft hittills blåst sönder efter något år eller så. Det du visar är jättevackert, och jag kan nästan höra den spröda tonen från dem...
Jag har alltid varit emot trädgårdspynt, men så sakteliga börjar jag själv plocka in det ena efter det andra i min trädgård. Jag tror att det viktigaste är att man själv tycker om det man pyntar med. Då blir det bra!

Thorins Trädgård sa...

Hej du, jag håller med Helen, det är svårt att hitta rätt vindspel. Älskar ljudet av dem men vill att de ska kännas naturliga och passa i sammanhanget.

Marit

Ruben sa...

Hoppas vi får se dina järnsmidesalster någon gång. Är övertygad om, att de är riktigt fina. Som allt annat du har i hus och trädgård!

Trevlig fortsättning på helgen!
/Ruben

Sjabbig men chic sa...

Ja, de där muggarna är jättefina. Har gått och sneglat lite på dem. Men det är ju så mycket jag sneglar på;) Jättefint vindspel också. Det vill också gärna ha för jag tycker att det låter så mysigt men se det gör inte Gry. Hon tvärförjuder det för hon tycker att det låter som i en skräckfilm. Så jag får väl vänta ett tag till då. Suck;)

Kramis Lisa

Katta sa...

Gillar verkligen dina bilder från din snöiga trädgård i förra inlägget lika magiska som miljön i Narnia.Och vilken snygg orientalisk lykta du har,kram Katta

Galleri Hönshuset sa...

Hej, allt väl?

Härligt med vindspel,och din var vacker...
Koppen var också fin, man har ju sina favoriter här hemma. fast vi konstaterade också igår att det behöver fyllas på med både glas och koppar, för nu är det inte många kvar...Dem går ofta sönder när maskinen ska tömmas och barnen hjälper till...eller jag som slarvar =)

Ha det gott. Kram Pirre

Rut och Signe sa...

Vackert............

Related Posts with Thumbnails