15 januari 2012

Finns det isbjörnar i Jämtland??

Och när vet man att man är en bra fotograf???!!
Joo, visst, jag har fått frågor, faktiskt seriösa sådana, om det finns isbjörnar i Jämtland.
Men vad har då de här två frågorna för samband...kan man undra. Är det lika troligt att det finns bra fotografer i Jämtland som om det skulle finnas isbjörnar där??
Hmmm...och att vara kvinna och inte alls vara så där skitsnygg som man ser att "alla" kvinnor är i tidningarna...och så fotograferar man...bilder som är vad, hmm..bra?? eller inte?
Gick ju en fotokurs för ett tag sedan, för att få inspiration och leka litet. En av alla skriftliga kommentarer (ja det är suveränt bra att få kommentarer, oavsett vad de säger!) löd: "den där bilden är så jäkla bra att jag saknar ord, saknar kommentarer! Skulle varit mycket nöjd om jag fotat den själv!!"
När vi i kursen skulle ha fotoutställning kom läraren och menade att affischen skulle ha våra porträtt....det var då jag protesterade rejält. Kändes inte som jag hade en seriös chans att visa mina bilder om jag skulle bli tvungen att ha mitt skitfula ansikte på affischen. Alla ÄR inte unga och vackra!

Finns det isbjörnar i jämtland?
Kan en ful kvinna ta bra bilder?
Och nu har jag måste fota mig själv för att ha möjlighet att visa några av mina bilder i en tidning. Där det är vackra smala lyckade karriärkvinnor till allra största delen. Jag, som vill bli sedd och "bedömd" genom bilderna jag gör, inte efter hur jag ser ut. Denna utseendefixering i samhället är riktig...jaa vad? 
På en arbetsplats som jag hade för ett tag sedan sa en kvinna: " jaaa...JAG skulle ALDRIG köpa någon
större storlek på byxorna!!! Skulle jag aaaaaldrig gööööra! Näää! fyy! Å jag fatta inte vaför folk gör det! Dom kan väl ut å springa eller nåt!!!!"
Hon var en bit över 40 med 4+1 barn!!! Och bredvid henne satt andra medarbetare som både var kraftiga till att vara mulliga och magra, ja, en blandning helt enkelt och hon frustade på och halvskrek vad feta människor var äckliga. Och de andra höll med.....????
Ja, de höll med!!! Helt otroligt!!
Jag sa: "jaha då kanske du får gå med rumpan bar en dag då!!!!"
Och hon blängde på mig som om hon tänkte döda mig och började prata om vad hon hade köpt på IKEA!!

25 kommentarer:

Rapport till Vänfors sa...

Bilderna är så vackra så det liksom värker till i hjärtat. Vinterns solnedgångar tycker jag smäller högre än resterande årets, det är som om naturen samlar ihop det vackra under kortare tid än sommaren gör...då gör det nästan ont att se, blir så intensivt.
Gör mig ledsen att läsa vad du skriver men jag tror jag förstår vad du menar. Kan se kort på mig själv som tonåring och tänka att gud så fin jag var...sen kommer jag ihåg hur jag då kände mig, vidrig. Samma sak idag om jag ser ett foto av mig själv, blir ledsen fast jag enligt andra inte på nåt sätt är ful. Konstigt men allting i våra liv relaterar till utseende eller inkomst, så jävla sorgligt.
Vill bara säga att en människa som kan fånga så otroligt vackra och magiska bilder i sin kamera är vacker. Tack för att du visar dem för oss.
Kram Annika

Norregård sa...

Du ÄR en otroligt duktig fotograf & en galet underhållande kvinna!!

Kram M

Asta sa...

DET var bra rutet. Sedan är man sällan så ful som man själv tycker. Men själv är jag också en sådan som absolut inte vill vara på bild. Och som din kollega troligen hade tyckt varit äcklig! Det är inte lätt i det här samhället att vara nöjd med sig själv.

Johanna Stålros sa...

wow bilden är galet snygg!!! Kram Johanna

bloggernefa sa...

hvilke bilder du har gjort. Jeg tabte næsten luften da jeg så dem. Smukke färger på din himmel. Såååååå fint.

Angående kollegaen - som blängde på dig,har jeg kun en ting at sige til: Om man ikke har nåt pænt at sige, så er det nog bäst man ikke siger noget. Og måske lige en ting mer: "Stupid is what stupid does". Nogle manniskor har bare ingen empati for andre.

Tiziana sa...

Discrimination in the work never ends. But it's up to us to demonstrate our capabilities and it seems to me that you do not need confirmation, you are a woman with a beautiful soul that shines gradiosa from your photos. Can you capture the beauty in any situation and this makes you a great person.
Take care dear! Hugs!^^
Titty

Lottas Fotografi sa...

Håller med, det är ju fotografens bilder som ska beskådas och tyckas till om. En bild på fotografen känns onödig.
Och vem har rätt att bestämma om en människa är snygg eller ful? Alla har vi olika smak och förresten är det ju inte bara det yttre som räknas. För mig betyder det inre mycket mycket mer.
Vilket underbart ljus i bilderna. Tack för att du delar med dig av dina underbara bilder!
Kram Lotta

lisashus sa...

Huvudet på spiken - det är ju bilderna som ska tala och inte din person och ditt utseende! Jag förstår verkligen din reaktion! Dina bilder kan verkligen tala för sej med rätta och det borde ju räcka!

Lisa

skogsnuvan sa...

Sluta jag har minsann sett ett kort på dig och du är väl en snygg kvinna som inte hehöver skämmas för dig.
Dina bilder är ju rent himmelska och jag kan aldrig tro att man måste vara snygg för att vara fotograf. Så du som är både en otrolig fotograf och snygg kan det väl inte gå annat än bra för eller???

Anni sa...

Jag säger som Miss Piggy:
"Beauty is in the eye of the beholder
and it may be necessary from time to time to give a stupid or misinformed beholder a black eye."

Den där kvinnan som finns på ett porträtt längre ner är väldigt vacker i mina ögon! Och hon är modig!

MEN jag tror att många av oss kvinnor som fotograferar ogillar att själva vara på bild. Jag tror att vi ställer höga estetiska krav där vi själva inte tycker oss passa in.

Man kanske skulle gå en kurs i bildbehandling ... :-P

Brimserier sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

LÄGG AV! Du är både fin OCH duktig, du "duger" mer än väl både i Jämtland och annorstädes. Basta.
Skorpan Ångermanland

Janicke sa...

Åhh så vackra bilder! Jag får tårar i ögonen och det värker i kroppen - positiv reaktion, nota bene!
Jag kan inte få nog av dina bilder, kan titta hur länge som helst. Den med kaffepannorna och eldslågan på järnspisen är bland det absolut häftigaste jag har sett. Jag är så glad att jag har hittat hit, du berikar mitt liv. Tack tack för din blogg.
Snälla du var inte så elak mot dig själv! Du är inte ful.

Janicke sa...

... och jag älskar också det du skriver, underbara texter.

Anonym sa...

Jag tycker att du i ditt inlägg spär på folks eventuella föreställningar om att man ska vara vacker för att "räknas". Genom att resonera som du gör så visar du att även du tycker så. OM du nu skulle vara ful, so what? Det finns väl ingen som påstår att bara "vackra" människor kan vara bra konstnärer? Eller bra läkare, brandmän, ekonomibiträden, renhållningsarbetare eller journalister?????
OM det nu finns x antal personer som resonerar som så att endast "vackra" människor har ett existensberättigande samt "får synas på bild" så är de troligtvis inte lika intelligenta som de flesta andra.
Klagar någon på hur Ernst Billgren ser ut? Eller Janne Josefsson? Eller Stephen Hawking?
Nä,jag blir faktiskt lite arg och besviken eftersom DU verkar vara mer utseendefixerad än de flesta andra!
För övrigt så är dagens foton överjordiskt fina!
Märta

Anonym sa...

Håller med Asta - man är sällan så ful som man själv tror och även smala kan känna sig fula.

Det finns inga fula människor! Vilka förutom du själv skulle du kalla fula - Tycker du verkligen att andra är det? - Sluta upp å döm folk efter utseende själv.

Jag har träffat många skadade barn och vuxna och tar illa upp när det talas i dessa banor - speciellt om sig själv. Fördomar och dömanden är minst lika vanliga bland bildsköna som hos oss inte fullt lika symetriskt skapade, tyvärr.

Människors ansikten är olika. Kropparna med. Skulle verkligen behövas lite mer variation på folk på bild i tidningar överlag så ställ upp! Sen kan man tycka att set inte finns något behov att visa fotografen - att bilderna är det intressanta.

Och du är skitbra som fotograf! Njut av din förmåga att glädja så många med dina bilder. / Stella

Anonym sa...

Ahhh..anonym!!
Det är ju precis detta jag bill (menar vill) bli synliggjort!!!
Det spelar liksom ingen roll hur en MAN ser ut! Han blir bedömd efter vad han presterar!
Men, en kvinna däremot, är det så djäkla viktigt att se hur hon ser ut!
Om jag, skulle ställa upp i en sångtävling på tv tex (sjunger faktiskt bra, eller bättre än bra..) så skulle det inte räknas för det är utseendet som räknas mer i dagens samhälle.
Och detta med att vara fotograf eller konstnär, det är ju DÅ som det verkligen är verken, bilderna, som ska synas.
Du räknar ju själv upp bara MÄN...hur kommer DET sig??
// Wictoria

Anonym sa...

De människor som lägger så stor vikt vid utseendet är egentligen rädda och osäkra, vilket så många är i det samhälle vi lever i idag. De människor som har en verklig attraktionskraft och förmåga att göra skillnad i andra människors liv är trygga och tycker om sig själva - och då spelar utseendet ingen roll och de kommer att upplevas som vackra i betraktarens öga. Det är sorgligt att vi är så rädda och tror att vi blir trygga av yta och saker. Vi skapar ett samhälle som det är svårt att leva i. Det är vad jag ser.
Vackra bilder blir en tröst, och det var dom här!

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Mycket vackra bilder!

Anna-Maria sa...

Stämningsfulla bilder men en "stämningsförstörare" var den där kvinnan!

Anonym sa...

Helene Billgren
Caroline af Ugglas
Selma Lagerlöf!


Sök till The voice nästa gång!/Stella

Mira sa...

Intressant! Säger jag som också är/var fotograf och harar att ställa mig framför kameran istället för bakom...

Mira sa...

Harar och kaniner!!!

Hatar menar jag. Tycker illa om. Skruvar mig och vrider och kryper ut åt vänster...

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

himmel vad du är duktig på att ta kort och det är då man ser så vackra bilder tagna i vårt vackra land som man känner sig privilegiad.
kram på dig♥

Anonym sa...

Wictoria,
Att det råkade bli män beror antagligen på att de är "så mycket bättre" på att marknadsföra sig själva att de namnen helt enkelt var de första som dök upp i mitt huvud. Sen sitter DE antagligen inte och ojar sig över sina utseenden utan producerar istället. Ojar sig tror jag inte heller att Karin Mamma Andersson, Ulrika Hydman Vallien, Carolina Gynning eller Nan Goldin gör (obs, endast exempel). Åtminstone hoppas jag att de lägger sin energi på annat.
Du (för det är väl du som är bloggaren?) är jäkligt bra på fotografering -var stolt och glad! Ta för dig!
Märta

Related Posts with Thumbnails