02 januari 2012

Behöver lite hjälp...

Jag har aldrig beställt fröer från någon frökatalog...! Är helt novis på det här området. Så nu skulle jag behöva Er hjälp! Tips om olika Frökataloger och vart man får tag på dem!! Skulle bli jätteglad om Ni vill berätta för mig.
Visst har jag satt fröer förut men dem har jag köpt på plantskolor och nu känner jag att jag vill ha större utbud att välja bland.
Och så en frögrej till: jag skulle gärna vilja hitta en katalog som även hade kulturintressanta fröer, som exempelvis spikklubba och belladonna och liknande som snart antagligen har försvunnit.
Jag har tagit frö från mina purpurvindor som växte sig gigantiska i växthuset. Hoppas att det bara är att pilla ned dem i jord och driva upp dem till våren. Eller är det så att de ska ha varit utsatta för kyla, fröna, för att gro? Läste nånstans att vissa frön vill ha det på det sättet men har ingen aning om vilka.
Jag är en riktig nybörjare när det gäller det här med frökataloger.... :)
Tips tas tacksamt emot!
Här är en bild på ett bord jag köpte på loppis för att ha som planteringsbord...men det använder jag till att ha fika på i stället. Planteringsbordet jag använder i stället består endast av två pallbockar och en mycket trasig plywoodskiva och bättre kan man nog inte ha. Behöver inte vara ett dugg aktsam om det.

I bakgrunden syns väggen med purpurvinda och i förgrunden en grej som jag köpte på Rusta för många år sedan. Det är egentligen ett litet växthus men jag använder den som blomurna. Rosenvialen har brutit sig ut och det riktigt väller ut blommor överallt.
Åhh...vad jag längtar till sommaren.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Impecta har jättemycket.
Gourmetgarage.dk kommer också med ny katalog i dagarna.
Kolla froer.nu och
runabergsfroer.se
/susanne

trädgårdsdrömmar sa...

Ja Impecta har bra sortement.Där köper jag mycket.Jennys fröer och sånt är också bra.Goggla på fröer så får du nog upp en massa olika.Lycka till.

Helena sa...

Har beställt många gånger från Impecta o Rara Växter.Bra utbud o spännande sortiment har dom.
Impecta brukar har en katalog du kan skicka efter den kommer snabbt!De har oxå massor av kultur intressanta fröer.
Lycka till!
ps.Helens blogg Tankar om och från min trädgård.Den tycker jag du ska titta in till om du ej gjort det hon kan det mesta om frösådd!

ullis sa...

Ett tips är att gå med i trädgårdsamatörerna för som medlem får man 20 portioner frö från deras mycket innehållsrika frölista...
konnäsörsklubben (Götebords botan) har oxå en del trevliga fröer, ja och som tidigare nämnts rara växter och impecta!
Lycka till, Kram Ullis

Asta sa...

runåbergsfröer som tipsas om är en sådan butik där man kan hitta lite annorlunda och en del gammeldags växter. Dvs runabergsfroer.se.

samson sa...

Odla.nu brukar åxå sälja lite fröer,Impecta brukar jag beställ i från de har bra så och sköttsel råd
Ha det så bra ,maggan

Sophia Callmer sa...

Ja Runåbergs som Asta tipsar om och Örtagården har också mycket om du vill ha gamla sorter. Sen finns också föreningen Sesam som du kan få speciella kulturarvssorter från om du blir medlem. kram och lycka till! /Sophia

IreneL sa...

Om du vill köpa billiga frön kan du gå in på min Frö till salu-blogg:
http://blomster-fro.blogspot.com/
Fröerna är plockade i min trädgård och jag tar bara 6 kr/påse + porto.
Ursäkta reklamen :)
Ha en fin kväll!

Anonym sa...

Impecta är en av mina favoriter, de har massor att välja mellan och bra sådd/odlingsanvisningar. Bara att bläddra i deras katalog är som en påse godis =) Men anturligtvis hittar du dem även på nätet.
Kram gittan

lisashus sa...

Kan tyvärr inte vara behjälplig med frökatalogtips, men du lär säkert få svar!

Ljuvligt prunkade blomning och såååå vackert med planteringsbänken!
Ja, nu längtar jag också till sommaren, eller snarare våååååren! Nu är det bara att bita ihop hela januari och februari!
Lisa

Ingrid sa...

Ett tips kan vara att googla "gratis frökatalog". Jag gjorde det för ett par dagar sen = ) Då kommer det upp en sida med massor av ställen där man kan beställa gratis katalog. Det är ju så underbart att kunna sitta och bläddra i och drömma om våren!
Härliga bilder du har!!!

Lycka till! /Ingrid

Helen sa...

Här är några fröfirmor till som inte är nämnda som är bra att handla av.
http://gardensnorth.com/site/

https://www.jelitto.com/haupt_en.html

http://www.joyseeds.fi/index.php?language=se&currency=EUR

http://www.fron-och-sant.se/

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/start.html

http://www.fromedposten.se/

Lycka till och God fortsättning på det nya året.

Anonym sa...

Vilka underbara prunkande bilder. Gillar det lilla växthuset:)
Kram Marita i Björkhagen

Laila sa...

Har akkurat fått den nye katalogen fra Impecta frøhandel, utvalget er stort. Jeg har bestillt derfra i flere år nå og jeg er fornøyd. Lykke til.
Klem Laila

Agnes och Vendela sa...

Impecta är bra tycker jag!
Längtar också till vår/sommar!

Kram Agneta

Rapport till Vänfors sa...

Ser att du fått många tips. Tänk på att spikklubba är gitig, även fröna. När du fått dem att blomma låt frökapseln mogna och ta frö, du kommer att få massor.
Kram Annika

Anonym sa...

Hejsan! Jag säger som många andra...Impecta är katalog nr.1 Men googla som sagt...det finns mååånga fler...Lycka Till!!

Älfgärdet sa...

raravaxter.com är mkt bra & det kan bli hur mycket fröpåsar som helst...! Farligt!

Related Posts with Thumbnails