16 oktober 2009

Snickarglädje - Älskade Hus

Igår var jag ute och fotade litet på huset. Det har sådan vacker snickarglädje. Vilket tålamod de hade förr i tiden, för att inte säga vad skickliga de var. Det fanns ju inga eldrivna sticksågar tex.
Här ser vi lärkträdet och sjön uppe från södra balkongen.



Skuggan av snickarglädjen bildar mönster på väggen.


Jag kan berätta att det tar tid att måla den också! Vi använder linoljefärg, vilket är smaskens för trähus. Lägg märke till de röda strecken. Ofta ser man att folk struntar i dem när de målar om nu för tiden. Jag förstår det för de är riktigt tålamodskrävande att måla. Men det blir så mycket vackrare och så var det ju så förut.


Här är huset sett från söder. Jag har dammen aldeles bakom ryggen.
Jag älskar detta hus! Det var förälskelse redan första gången jag såg det.


Här har det nog brutit ut för målaren (jag)
Tålamodet måste få ta rast och leklusten ta över.


Huset har sina gamla handblåsta fönster kvar.


Trappräckena som jag hittade under gammalt hö i ladugården.
Det sitter kaniner på stolparna.


Här är ett gammalt foto på huset som det såg ut 1880.
Nej, skämtar bara, tog det igår.
Men huset ser likadant ut nu som det gjorde då.

21 kommentarer:

Queen Of Småland sa...

Härligt vacker snickarglädje! Vad fint det blir när du målar ornament på huset också.
Tack för titten!
Stina

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

Men så härligt hus ni har, vilken snickarglädje...förstår att det krävs tålamod att måla allt detta.

Kramar från AnneLi...SussiLi...

Norregård sa...

Jag förstår att Du älskar detta vackra hus!!!
Måste ta en evinnerlig tid att måla...
Vilken lycka för detta hus att få hamna i era varsamma händer!!
Kram Malin

AnnCharlotte sa...

Vilket fantastiskt hus ni har och så fint ni tar hand om det. Det var bra att det var ni som fick köpa det ;)

Emmas utsikt sa...

Superhärligt. För en dröm att bo där och så BRA att ni tar vara på pärlan.

Skogsdoft & havsbris sa...

Kan verkligen förstå att det uppstod kärlek vid första ögonkastet i det här fallet! Huset har helt underbara detaljer, vilken fantastisk snickarglädje! Vilket tålamod de hade förr i tiden, och så skickliga de var. Måste ha varit tålamodsprövande att måla allt detta, men åh så fint det blev! Huset fick verkligen de rätta ägarna, för man anar att ni verkligen brinner för detta vackra hus! :)

Love Your Homes sa...

Vilken härlig syn....stor eloge att ni behåller de traditionella kulörerna och inte följer nya trender.

Jag blir riktigt stolt över min hembygd.

Kaninerna är helt bedårande!

lottens vita och gröna sa...

nääääää bor du där, guuu vilket hus, är stum av förtjusning!!!!
varmkram lotten

Sjabbig men chic sa...

Så fint, så fint, så fint! Så fint med sol- och skuggspel. Så fint att ägarinnan har flipprat över lite och gjort något eget och spännande. En sann kreatör.

Kram Lisa

Johanna sa...

Hej jag var inne och tittade lite på din blogg. Vilka otroligt vackra bilder du tar. Jag satt och drömde mig bort för en stund...Mvh Johanna

Ruben sa...

Inte klokt vilket fint arbete. Ert hus är ett smycke!! /Ruben

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj, oj, det vackraste hus jag någonsin sett!!! Gud, vilken veranda, vilka staket, fönster och snickarglädje och vilken utsikt!!! Kors så snyggt, man bara dånar av avundsjuka.... där skulle jag trivas!! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, alltså, jag tror du har bloggvärlden vackraste hus, på både in och utsida, vilka rum sen då, suck va avis jag blir... Mari.

Viveka i Bläckhornet sa...

Vänta...jag var bara tvungen att lyfta upp hakan som jag tappade när jag såg ert hus.
Grymt så vackert det är. Så pampigt och tjusigt. Och sen dammen nedanför. Har ni anlagt den själva?

Det är ju så fantastiskt vilket arbete de la ner på snickarglädjen förr. Och då hade de inte ens den hjälpmedel vi har nu.

Ha en fin helg

Kram Viveka

Prästgårdseva sa...

Nu har jag varit inne och andäktigt tassat runt på dina vackra sidor och låtit mig förföras av ditt lika vackra hus och naturen i dess närhet.
Jag har inga ord som räcker. Sagolikt får duga.
Jag tackar för besöket hos mig och har kort svarat på några av dina frågor i min gästbok.

Medan ditt hus är saga är mitt pondus. Tungt och jordnära.
När ditt är skir romantik är mitt strängt, avskalat och funktionellt.
Medan det var kärlek vid första ögonkastet när du såg ditt hus, har jag vuxit in i och älskar mitt hus mer för var dag som går.
I likhet med dig vurmar jag för det vackra, för linoljefärg, handblåsta glas, gamla detaljer, hantverksskicklighet och manuellt trädgårdsarbete.
I likhet med dig jag har jag slåtts för bevarande av tystnad och lantlig ro.
Men medan du vann stångade jag min panna blodig – och förlorade.
I likhet med dig har jag känt hotet att behöva lämna mitt paradis.
Precis som du älskar jag mitt gamla hus.
Eva
PS. Att du är konstnärlig var knappast något avslöjande….

MrsUniversum sa...

Det är verkligen detaljerna som gör det!

Jag undrar vilket skick fasaderna var i då ni köpte huset? Kan du inte visa nån bild på detta också?

http://mittuniversum.wordpress.com

Grön Iris sa...

Wow, vilket hus ni har. Jag är så glad att du delar med dig!!!! Tjohooo!

Med ett stort leende på läpparna, önskar jag fortsatt trevlig helg!

Kram Linda

iLLi sa...

Vilket vackert hus!!

kram
Lina

Bea sa...

Oj,oj, vilket vackert hus med snickarglädje, vacker entré och enormt skön fasad!!
Tänk att det lades ner så stor möda på "spetsar" för det estetiska intrycket av en byggnad. Imponerad!
Må gott! /Bea

yanmaneee sa...

nike air max
supreme hoodie
air force 1
ferragamo belt
curry 4 shoes
jordan shoes
nike air max
yeezy shoes
air max
hermes belts for men

seapo sa...

joy replica bags review replica bags karachi replica bags online pakistan

Related Posts with Thumbnails