17 oktober 2009

Mysigt mörker

Jag har alltid gillat de där gamla konstnärerna som kan leka med ljuset så suveränt bra. Det är liksom mest mörkt runt omkring men så finns det en ljuskälla någonstans som letar sig fram i tavlan. Det är så vackert, det mörka, som bryts av ett skimrande ljus. En av alla dessa konstnärer är Rembrandt van Rijn. Han föddes i Nederländerna 1606 och antas ha dött 1669.

Pianot nere i salen.
Jag har speglar på väggarna så rummet avspeglas från olika vinklar.Det är jätteskoj att leka med speglar. Man kan tex stå längst inne i huset och se genom de olika rummen, runt hörn, ända fram till ytterdörren.
Bilden blev suddig men det går att klicka på den så blir den större
och kanske lite bättre, hoppas jag.


Ljuskronan som hänger nere i salen är den första jag gjorde.
En prototyp, kan man säga.


Man får en sådan energi när man sitter i detta rum och spelar. Det är som om fingrarna bara far av sig sjävla över tangenterna ibland. Någon gång har tanken slagit mig att det är någon annan som spelar, bara använder sig av mina fingrar liksom. Bakom pianot ligger en tavla som jag målat för några "hundra år" sedan.



Piano är mitt favoritinstrument. Harpa skulle också vara kul att leka med.





Här sitter jag i min favoritfåtölj i biblioteket. Har precis druckit te. Två av labbarna har krupit upp i fåtöljen och pressat sig ner. De får knappt plats utan ligger ovanpå varandra och mig. Lite tungt och obekvämt men vad gör väl det när det är så mysigt. Ella har somnat.

10 kommentarer:

Anna sa...

Hej.Härliga bilder i dag också vi blir bortskämda! JAg ville spela harpa när jag va liten men det fanns inga sådana lektioner.Lärde mig spela gitarr i stället.Vilka gosiga labbar.Hos mig i östergötland skiner höstsolen,härlig höstdag.Ta hand om dig kram Anna

Norregård sa...

Jag blir full av lugn när jag ser Dina bilder!! De är alltid såå vackra och rofyllda! Din blogg är något alldeles speciellt, jag blir tagen varje gång! Jag kan riktigt höra hur Du sitter och spelar på Ditt fiiina piano!
Varma Kramar Malin

Norregård sa...

Jag glömde ju Pussss till Dina underbara labbar från mig och Jack. Får de vara överallt? Jag menar soffor, sängar!? Det får vår lille busråtta...
Kram Igen/ Malin

färgtrappan sa...

Hej igen! Nu har jag tittat mer på din blogg och jättefin, verkligen!
När jag såg dina fina labbar, tänkte jag tillbaks på vår Fanny som nu inte längre finns med oss i livet. Hon älskade att springa runt i vår stora trädgård och hon var världens snällaste golden. Oj vad jag saknar henne, fast hon finns alltid med mig i hjärtat. Men vi har vår katt Murre-Morris kvar och än så länge vår Kolan. Hon heter egentligen Kolbrún frá Dalsmynni (japp, en islandshäst). Hon är på gång att säljas, men det blir svårt att skiljas från henne för hon är en riktig ögonsten hon också... Ja, jag gillar dem... djuren.
Är det OK att jag länkar till din blogg från mig? Ska snart sätta mig och lägga upp bloggar som är något extra och som jag gärna kikar in på.
Ha det gott!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilka foton du tagit, jättefina med lie mystik. Det du skriver om pianospelandet, man nästan hör dig spela. Och har du gjort ljuskronan själv..wow, den är jättefin. Bra foto med hundarna också, trångt och gott.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Elsa och Helena sa...

Inga ord behövs bilderna talar för sig själv, så vackert.
Kram Helena

Magdalena sa...

Hej, va glad jag blir att du hittade mig, så att jag nu kan titta in hos dig...
vilket underbart hus du har, rena drömmen...
vackert utanför och inredningen är helt fantastisk!
njutning för alla sinnen!
Ha en trevlig kväll du med,
magdalena/Color Sepia

Sjabbig men chic sa...

Vilka stämningsfulla bilder. Tänk om det är någon annan som tar över och spelar ibland. Du vet, du bor på en gammal gård...
Ser mysigt ut där i fåtöljen tycker jag.

Kram Lisa

Lillebeth sa...

Något sagolikt över dina bilder!

Anjas Hill sa...

Men oj så vackra , romantiska och mystiska bilder! Det vore kul att höra hur dina fingrar flyger över tangenterna!
Bilden i din favoritfotölj ser go' ut! Att ha sådana kompisar att luta sig tillbaka med - ja, vad skall du med böcker till ;))))? du har ju fullt upp ;)))!?/Anja

Related Posts with Thumbnails