04 februari 2010

Vakande änglar

När jag tittade ut i min trädgård sent igår kväll fick jag se någonting som fick mig att hålla andan där innanför glasrutan. Det var något sällsamt i trädgården! Skepnader som tycktes bekanta men ändå inte. Jag stod alldeles stilla för att inte skrämma bort dem, de där, de okända. Skepnaderna framträdde allt tydligare ju längre mina ögon fick tid på sig att vänja sig vid mörkret.
Det stod änglar i trädgården! De stod i ring och höll varandra i vingarna. De lutade huvudena lätt framåt och tycktes tala med varandra. Vad höll de på med? Det såg nästan ut som om de beskyddade någonting, eller varför hade de möte i min trädgård?


Många tankar svischade förbi i mitt huvud, både logiska och ologiska. Känslan som grep mig där jag stod och iakttog dem var att jag såg något som jag egentligen inte borde få se. Någonting mycket annorlunda och ej avsett för människors ögon.
De höll varandra så känslosamt i vingarna...
När jag till sist kom till sans och greppade kameran och fick ett annat, lite mera analytiskt seende, såg jag vad det egentligen var för skepnader. Det var snö som hade fastnat på hönsnätet som jag satt upp runt min lavendel för att skydda de åtråvärda blommorna från att bli söndertrampade av rådjuren! Ingenting mer spännande än så alltså. Tråkigt.
Men ändå ville jag liksom att det skulle vara änglar...och kanske var det änglar som bytte skepnad när de visste att de blivit upptäckta och låtsades se ut som ett snöigt hönsnät...


Kylan har verkligen bitit sig fast den här vintern. Jag kravlade mig ut i snön i hästhagen för att fotografera det gamla trädet. Precis som jag tog kortet så passerade ett flygplan där högt upp i himlen. Kanske var det på väg till varmare länder. Och kanske satt änglarna där inne i flygplanet just nu. De kanske checkade in och tog flyget istället för att flyga själva. Satt där och njöt av värmen i stället och pratade om när de blivit upptäckta av den där människan där nere, hon som stod i kylan i hästhagen och fotograferade ett gammalt träd.


Det ljusnade på himlen och den kalla dagen var i antågande.


En bild tagen inifrån salen genom fönsterrutan. Ljuset har ändrats till en varm ton. Det är snart eftermiddag. Snön ligger skyddande på verandaräckena. Blundar man kan man se sommaren.


Så här! Sommar, ljust, varmt och skönt! Och lavendeln har överlevt vinterns härjningar.
Kanske tack vare vakande änglars beskydd?..

34 kommentarer:

Vit som snö sa...

Fantastiska bilder!!!
Otroligt vad naturen kan skapa vackra skepnader! Det VAR nog verkligen änglar!
Jaa, snö har vi också i mängder, det tar liksom aldrig slut. Men...det kommer en vår ändå och den är inte alltför långt borta!
Kram Cilla

ullis sa...

Jag tror absolut att du haft besök av några rara trädgårdsänglar, de kommer nog med bud om att våren är pågång...
hoppas, hoppas, hoppas att det inte dröjer för länge! Kramar Ullis

Wenche sa...

Underbara änglar, mycket vackra bilder.

Unknown sa...

Blir lite avundsjuk, jag vill också ha några, magiskt, vakande änglar i min trädgård. Här är bara gubbar med motorsåg i händerna och fäller stora träd på granntomten, jag gråter och sörjer dessa jättar som snart är borta.
Vilket otroligt sken du fångat på morgonbilderna, tur att även vintern har något att bjuda på.
//Camilla

Lisas torp sa...

Helt klart var det ju änglar och du blev nu invigd i deras värld...förresten du har säkert varit där förr...!

Vacker, vackert i din omgivning! Jag har sällan sett så vackra vinterbilder som denna vinter! Den här årstiden är verkligen magisk när den ter sej såhär!
Men visst längtar vi efter sommar, men vilka kontraster det är mellan vinter och sommar...men först kommer en vår!

TACK för magiska bilder...igen!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Här ramlar jag in på en fantastisk blogg med en som bor i ett lika fantastiskt hus.
Vilka underbara änglabilder.
Kommer och hälsar på här i bloggen lite senare när jag har mera tid.
Trollmor - ewa
http://trollmor.webblogg.se

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Dessa ängla-bilder var verkligen helt fantastiska, och din poetiska tolkning av vad du såg därute.Mmmmmums på alla plan!
Dagens bästa. Tack!

Hillevissan

Gela sa...

Tack för att du delar med dig. Ha en fin kväll/Gela

Viola sa...

Vilka fantastiska bilder, en upplevelse kan jag tro..och nog längtar man även om du har det otroligt vintervackert i din ljuvliga trädgård, kramar

Rut och Signe sa...

Absolut änglar! Helt underbar upplevelse för dig att se dessa små varelser i din trädgård. Härligt vinterbesök, var rädd om dem så de skyddar din fina trädgård. Ha det gott - Marie

Trädgårdsdrömmar sa...

Mmmmmmm så vackert...Underbart....allt är så fint som du visar..jag njuter!!!
Ha det bra
Carina

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vackert och poetiskt. Jag tror absolut vi omger oss av beskyddande änglar, som omvandlar sig för att vi inte ska se dem. Du hann nog se dem innan de riktigt antagit "snö-i-hönsnäts"-skepnad.
Kram,
Regina

Godastunder-tokigaidéer sa...

Otroligt vackert och fint. Du är duktig på att fånga stunden och se vad andra kanske inte skulle tänkt på......änglarna är så vackra.
Tack för dina fina inlägg.

Kram Anna

Möllebacken sa...

Detta är nog ett sätt för dina skyddsänglar att visa att de finns, och skyddar din trädgård.
Tack för att du ännu en gång har delat med dig av en upplevelse i din trädgård.
Pella

josimo sa...

Nydelige bilder som fanger hjertet
Takk for titten

Ønsker deg en god natt

Peters Projekt sa...

Oj, så poetiskt och vackert (be)skrivet! Text och bild har var sig något magiskt över sig - i kombination med varandra blir upplevelsen närmast utomjordisk . . .

Tack för en vacker stund så här strax innan läggdags!

Peter

Ester sa...

Men så klart! Lavendel behöver både hönsnätsbeskydd och änglavakt. Kan du be dem titta till mitt lanvendelhjärta ibland också? Jag har tyvärr slarvat med hönsnätet...
Må så Gott!
Ester

skogsnuvan sa...

Klart att det var en glimt av en annan värld som vill berätta att dom finns där för att ta din trädgård till vara. Lavendel kan vara lite knepig att övervintra men är det mycket snö kan det gå bra. Jag får väl se när min kryddträdgård tinar upp till våren.
Du är en fantastisk fotograf

Rutagården 1885 sa...

Visst är det fint med snö men jag har tröttnat, vill ha sommar NU!

Ps. Sluta aldrig med din blogg. Ds.

Trädgårdsingenjören sa...

Kan du låna mig en av dina änglar!? Kan behöva det nu! Underbara bilder och det är klart att dom upptäckte dig och omvandla sig till hönsnät ;)
Kram Gry

Ruben sa...

Ja, det ser verkligen ut som änglar. Lite spooky!! Vad kallt det ser ut på fotona ner mot sjän, burrrr!! Ha en trevlig helg! /Ruben

slottsträdgårdsmästaren sa...

Magiska bilder...

Mrs Small Town sa...

Men så andaktsfullt! Angels in The Secret Garden... Kan det bli mer passande :-)

Nu har jag inte varit inne igen på ett par veckor och jag är SÅ förundrad och hänförd av alla dina vackra bilder och ditt vackra vackra hem!!! Magsikt är ordet och ditt Narnia inlägg med bilderna är fantastiska.

Tack tack tack

/Sara Small Town

Anne :) sa...

Eventyrlig vakkert!

- det gjelder forøvrig alle bildene dine!

Inspirerende å se på :-)

Anne :)

Anonym sa...

Din blogg måste verkligen vara den vackraste och mest givande jag någonsin stött på! Underbart med kreativa människor som dessutom vill dela med sig! Tack från Göteborg!

Anna sa...

Tänk att ha änglar i sin trädgård.OM jag vore ängel skulle jag bo i din trädgård både sommar och vinter! Kram Anna östergötland

Dicksonska våningen sa...

Så fint!
Jag har kollat igenom din blogg nu och har sett mycket fint och fått massor av inspiration till min trädgård. Ert hus är så vackert :)

Trevlig helg!
Kram Annika

Birgitta sa...

Underbart att läsa. Man tar liksom ett djupt andetag med dig när man läser. Man är liksom där.
Tack!
/Birgitta

Anne sa...

Otroligt vacker blogg. Vilka bilder, vilket hus, vilken trädgård. Inspirerande.

Annika Christensen sa...

Vilken varga vinter vi har. Värre hos er än hos oss förstås. Fast vi har ovanltigt mycket snö. Idag har det varit +grader.
Gillar dina tankar med änglarna man kan verkligen under om det inte var ett änglamöte?
För mig var det iallafall.
Det är så klokt av dig att se och fota och sedan visa oss dina tankar.
Det gäller att se de små tingen eller hur..
Ha en skön kvälloch hoppas att du kan hålla värmen.
Annika

Norregård sa...

Lovely;o)
Kram Kram Malin

Norregård sa...

Vi var inne hos varandra...samtidigt och kommenterade!!!
VAD ÄR DET JAG LÄSER??????????
Älskade vän din blogg är fantastisk!!!!!!!
DU FÅR INTE SLUTA!!!!!!
Jag viiiiiiiiiill inte det;o)
Kram Kram Malin

Jes/Vita villa vila sa...

Hej!

Vilka härliga bilder & vilken fin historia! Jag tror nog på att det var små änglar som vakade över dina blommor!

Önskar dig en fin söndag!
Kram/jes ♥

oumberligating sa...

Vilka bilder du tagit, fantastiska! Sedan all din underbara text till, ja vad säger man, fullkomligt inlägg! Eller varför inte helt enkelt tla klarspråk! (ler) Ett helt Oumberligt Inlägg alla kategorier! Fast lite besviken är jag, det hade ju varit kul om du sett något "oförklarligt", trits nog så är det mesta förklarligt på sitt sett!
Jag var med om något "skumt" för ett tag sedan, skrev också om det på bloggen men minns inte vad jag hade för rubrik!
Jag tror inte på spöken, har jobbat på obduktion och bott vid en kyrkogård, sovit i spökslott osv....inte ett skit har hänt bokstavligen, men så i höstas så fick jag helt plötsligt en "kvinna i bilen", det blev ett djäkla rabalder inte på bloggen direkt, men jag fick över 20 mail ifrågan, egentligen så blev väl reaktionen mer övernaturlig än själva händelsen! Vet fortfarande inte vad jag ska säga om det hela............ska leta fram inlägget......om du är intressera?
Ha en fin Söndag! Kram ifrån Peter!

Related Posts with Thumbnails