05 oktober 2009

Fynd

Jag lyckades rädda några blommor undan kylan ute. Nu står denna luktärt inne och tinar upp. För ett tag sedan körde jag förbi en loppis/antik. Jag brukar gå in där och kika ibland. Priserna kan vara rätt så saftiga, minst sagt, men ibland kan man verkligen fynda. Och det gjorde jag verkligen denna gång! Det kändes i luften liksom när jag passerade affären, så jag vände bilen och körde tillbaka. Klev ur, var riktigt ivrig faktiskt. Öppnade dörren och möttes av samma gamla vanliga syn; ett hav av möbler och prylar som trängdes nästan ilsket med varandra. Jag började fundera varför jag hade haft en sådan "känning" när det inte verkade vara något nytt som kommit in.


Jag pressade mig in i en lång trång gång och försökte undvika att riva ner någonting, vilket inte är så lätt på detta ställe... Och så såg jag det, och det såg mig; ett toalettbord i rokoko! Jag närmade mig bordet nästan andäktigt, nästan rädd att det skulle vara en hägring. Åh så vackert! Bakom mig kommer en kvinna, även hon en kund, och marscherar raskt fram till bordet! Åh nej! Hon vill ha det; mitt bord!! Jag flänger iväg till affärsinnehavaren, hinner precis fram, och säger att jag ska köpa toalettbordet. Kvinnan blänger ilsket och jag nästan darrar av lättnad av att ha hunnit bestämt mig i tid denna gång. En del gånger velar jag fram och tillbaka och går miste om saker och ting.


Det har välgjorda utskurna sniderier och smäckra ben


Sniderierna har en gång för länge sedan varit förgyllda!


Ett riktigt mästerligt hantverk





Efter att jag tingat bordet så gick jag ännu längre in i affären. Och vad får jag då se? Jo, en rokokosäng och två sängbord i samma stil som toalettbordet!! Ja, naturligtvis, de hörde ju ihop! Det visade sig att priset på toalettbordet inkluderade både rokokosängen och sängborden! Gissa vem som blev överlycklig?!
Detalj från rokokosängen.

Lilja från trädgården

16 kommentarer:

Kallholmen sa...

Vilket otroligt vackert toalettbord!
Sen att säng och pottskåp bara följde med måste ju kännas underbart.
Roligt att vara inne på din blogg många fina bilder.
Carolina

Vita små hjärtan sa...

Ååå vackert....
Ha en fin dag!
Kram Agnetha

Lindwallska Gården sa...

Å vilka fina möbler...jag förstår att du är överlycklig...skulle gärna gå in i den där trånga butiken och göra lite fina fynd ;-)

Hälsningar Sanna

Norregård sa...

Hej!!
Underbara bilder som vanligt hos dig!! Jag njuter fortfarande av Grinden!!! Vilken tur med ett sånt trevligt "paketpris"!! Allra helst när man inte ens vet om det!!
Kramar Malin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Otroligt vackert, det var i grevens tid du hann och få det. Och säng och sängbord också..wow! Det var ett superköp.
Kramar
AnnaMaria

Agnes Maria sa...

Tack för besöket på min blogg, vilken tur att du tittade in till mig så jag hittade dig !
Vilket otroligt vackert hus ni bor i !!!
Nu måste jag kika vidare på din fina blogg.
ha det gott.
Kram Åsa

Galleri Hönshuset sa...

Hej, allt väl?

Hur vackert bor ni egentligen? =) Vilken grind, underbart.
...och vad kul för dig, paketpris och allt =) jag hade jublat av glädje, och tur att du hann före...Bordet är så vacker...jag vill se mer, hela paketet =)

Själv har jag varit inne i lillstugan hela eftermiddan och grejat med våran loppis. Helt slut, så nu blir det och gå ner och basta...jag tror att jag även ska ta med mig en iskall bastuöl denna gång, för den är jag värd =)

Ha det. Kram Pirre

ha det gott. Kram Pirre

Galleri Hönshuset sa...

...ja, nu måste jag lägga mig i tid när jag t.o.m skriver dubbelt =)))....

Grön Iris sa...

Wow va fint!!!
Skönt att du hann först.

Kram Linda

Katta sa...

Jag tror jag smäller av!! Det är ju otroligt vackert och så fick du sängen med på köpet, helt otroligt. Man ska alltså följa sin magkänsla.Kram Katta

Anonym sa...

Vilken lycka, du skulle ha köpt en trisslott den dagen då du hade en sån tur.....tänk jag hade då rivit ner hela butiken för att hinna först för att få den där skönheten.
En lite fråga, vart i norr bor du? Ni har ju det bara HUR UNDERBART som helst!

Kram Pernilla

Pernilla sa...

Vilken lycka att få tag på en hel sovrumsgrupp! Jag hittade en gång en sådan grupp i jugend men priset var för högt för min börs. Gissar om jag har ångrat mig många gånger sedan att jag inte köpte ändå? Till råga på allt blev visst gruppen delad på sedan.

sabina sa...

Nej men oj vilket fynd!! Dom passar säkert som handen i handsken i ert hus! Jag hade också slagit till! Inte för att jag vet vart jag skulle ha satt det men.. det är ju ett världsligt problem, som Karlsson på taket sa! ;)

Hoppas kamera problematiken löser sig! Jag är sååå nöjd med min Nikon men ibland är den lite tung att ta med sig överallt. Den gamla lilla kameran la av så vi har ingen extra kamera alls att ta till.

Måste bara ännu kommentera er grind! Så fantastisk! Vi håller på och ska äntligen ta tag i vår uppfart (efter 10 års väntan) och då blir det både staket och grind. Hoppas på att fynda en gammal antingen i trä eller järn. Skön vecka!

Skogsdoft & havsbris sa...

Vilka fynd, där hade du verkligen tur! Tänk om damen hunnit snuva dig på de fina möblerna mitt framför näsan på dig! Det gäller att vara snabb och bestämma sig direkt i såna lägen. Möblerna är verkligen vackra, och tänk att priset var för alltihop dessutom! Roligt med såna trevliga överraskningar.
Bilden på luktärten är alldeles ljuvlig, man kan nästan känna doften av den! Nästa sommar ska jag absolut ha luktärter i trädgården, då ska vi förhoppningsvis ha lite mer ordning på den än i år pga tidsbrist...
Kikade runt lite mer på din blogg och måste säga att ni bor i ett alldeles fantastiskt hus! Ett riktigt drömställe! :) Så skulle man bo...
Ha en skön höstvecka!

Ida sa...

Vilka fantastiska detaljer, vilka möbler!!! Det är vad jag kallar fynd (vet iof inte vad de kostade...;)
Du tar så fina bilder!
Mvh Ida

tesashesh sa...

j6s54x1i56 g8x24l4a27 o0h82y5j07 p5f87a6g27 f8a33u5d08 z0u99s0b99

Related Posts with Thumbnails