26 april 2013

Ett svårt beslut...

Ibland, mycket sällan faktiskt, så funderar jag vad jag ska/kan skriva om här på bloggen. Egentligen spelar det ju ingen roll, vad jag skriver, för allt kommer i alla fall att bli ointressant lika snabbt som vädret i april! Så därför skriver jag det här nu. Jag har ett mycket svårt beslut att fatta. Så svårt att jag helt vill slippa undan.
Det är Gina.
Gina min älskade speciella äldsta labrador, nu 15 år.
Det börjar bli dags. Kanske i morgon?
Kanske inte...
Varför jag velar är därför att hon egentligen redan har dött...ja (!)...men jag fångade upp henne där på köksgolvet för tre år sedan när hon ramlade omkull och försvann och så, plötsligt så var hon tillbaka igen.
Svårt att förklara det här. Allt hände så snabbt. Det var som om jag handlade rent instinktivt, mina händer blev varma, det började sticka och pulsera bränna i händerna, speciellt i den ena, och jag greppade henne och höll henne fast och liksom föste kraft in i henne, och sedan...har hon levt tre år till, tills nu, när hon har fått varinfektion i en tand.
Det var knepigt även med kaninen, Leo, som blev 13 år. Han dog också, eller försvann eller vad man kan kalla det. Jag fick fatt i honom alldeles när det hände när han låg ner alldeles stel, när han var 9 år, och samma sak hände. Mina händer blev pirrande av nån slags värme som nästan brände och jag höll honom i ett hårt grepp. Sedan skuttade han iväg, i fyra år till, när jag till slut måste inse att jag måste låta honom gå...
Hästen, Solon, sade veterinären då för fyra år sedan, att det var totalt utan hopp, jag vägrade och nu har han hunnit bli 25 år...

Och nu är det Gina, igen, och jag vet inte om jag kan släppa greppet, om henne, älskar henne så!!!!!, och därför så vill jag att hon ska vara kvar med mig, men samtidigt så kan jag inte lägre kämpa mot tiden...eller kan/orkar jag, borde jag.........

12 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Kärlek är också att låta någon gå när det är dags. Styrkekram!

lisashus sa...

Åh, så svårt, just att ta detta beslut....! Fy, så smärsamt!
Jag avundas dej inte, men önskar dej styrka att göra det rätta!
Lisa

M A Friman sa...

Det är den grymma nackdelen med att få äran att älska djur.

Meta sa...

Det är tufft och hårt här i livet men vi vill ju våra älskade det bästa och det kan ibland vara att släppa taget.
Hoppas du kan kommer att uppleva en ro i att du har valt det bästa för din vän.
Ha en skön helg
Kram Meta

skogsnuvan sa...

Inget konstigt alls. Du har healinghänder helt enkelt fast du inte vet det.
Det är så svårt när våra husdjur dör från oss för dom har älskat oss förbehållslöst en kärlek man inte kan få från någon levande människa men ibland kan det vara bästa att någon får gå hur illa det ännu känns. Skickar lite kraft till dig. Kram

Maria Lööf sa...

Säger som skogsnuvan,det är healing i dina händer.För övrigt tycker jag att du är en fantastisk människa och allt du gör blir till guld i mina ögon.Kram

Märit i Mariehem sa...

Kan inte formulera det bättre än Pettas har gjort här ovan.

Svårt men en kärlekshandling!

Styrkekram!

gittan sa...

Att låta dem gå är det svåraste beslut man kan fatta... Följ ditt hjärta, det brukar bli bäst så / Styrkekramar!

Märit i Mariehem sa...

Hittade ett fint stycke som en veterinär skrivit.
"
Ett utdrag ur en artikel en veterinär skrivit, jag tycker det är så bra. Denna tänker jag använda då jag argumenterar för att hundarna i hägnet inte ska behöva mer eller mindre självdö. Klicka på rubriken om ni vill se hela artikeln

How to Know When It's Time to Euthanize Your Pet
Remember that pets live in the moment. One of the most wonderful things about animals is how they embrace the present. Every time I walk into my house, my faithful Vizsla throws a one-dog ticker tape parade. The fact that I have entered the house thousands of times before, or that I will leave again in a few hours, means nothing. All that matters to him is the joy that he feels right now.

When our pets are suffering, they don't reflect on all the great days they have had before, or ponder what the future will bring. All they know is how they feel today. By considering this perspective, we can see the world more clearly through their eyes. And their eyes are what matter."

IreneL sa...

Det är det svåraste beslutet man kan ta men ibland måste man det för djurets skull! Men jag förstår att det är riktigt jobbigt ...man älskar ju sina djur så enormt mycket! Kram!

Märit i Mariehem sa...

Oj, jag måste få kommentera mitt udrag igen, så att ingen missförstår det hela!

Detta är taget från en blogg där en bloggvän utomlands jobbar som volontär i ett hägn för hemlösa, ibland svårt sjuka hundar.
Det kom med några meningar för mycket.

Det är absolut INTE hos Wictoria som några hundar ligger och lider. Men det förstår säkert alla som följt hennes kärleksfulla inlägg om hundarna.

Det jag ville visa var att man ska se till hur hunden mår för närvarande, som det står - hur den ser ut i ögonen idag!

Hoppas att du Wictoria och andra läsare kan ha överseende med den litet klumpiga formuleringen!!!

Märit

blompia sa...

Kram - tänker på dig
Pia

Related Posts with Thumbnails