15 december 2012

Själv är bäste dräng...

Innanför de där fönstren finns snickarboden här på gården. Jag tycker den faluröda färgen blir vackrare med tiden när den får en mörkare och mer skiftande kulör. Fönsterfodren skulle däremot behöva målas och även dörrfodren och dörren.
Själv är bäste dräng...ja det ordspråket stämmer ofta in. Så gjorde det även idag! Det är en flock rådjur som häckar i min trädgård, äter vad de kommer åt. För några månader sedan hade jag bett mannen att sätta nät över mina fyra rosor (felicite parmentier) i rabatterna invid verandan, men tiden gick och rosorna blev hårt ätna av de söta rådjuren...
Igår kväll sattes nätet till slut upp.
När jag som hastigast kikade ut genom fönstret nu på morgonen såg jag att det låg långa grässtrån och gräsfnas på plattorna vid verandan och grusgången. "Hur har det kunnat hamna hö i trädgården??" funderade jag, så jag gick ut och kollade. Och då ser jag att nätet som mannen satt upp runt rosorna är fullt av kvickrot! Det är kvickrot, strån, rötter, ax och frön spridda över hela grusgången och plattläggningen och mina nygjorda rosenrabatter vid verandan!
Mannen förklarade det hela med att: "jamän nätet hade vuxit fast i gräset." 
"Men varför tog du inte bort det? Såg du inte att det var kvickrot??!!" sa jag.
"Jo, det såg jag, men det gick inte att få bort, det satt fast och du sa ju att jag skulle sätta upp nätet." sa han.
"Ja det här blir ju 'kul' till sommarn, när kvickroten får fäste!!"
"Jag får väl gå ut och ta bort det nu då..."
"Så nu går det att få loss gräset helt plötsligt??"
Som sagt, ordspråket själv är bäste dräng stämmer faktiskt. Hade jag själv satt upp nätet, då för flera månader sedan, hade rosorna inte blivit uppätna av rådjuren, och plattor, grusgång och rosenrabatter sluppit att beströs med kvickrot...! 

5 kommentarer:

Meta sa...

Ja du det där lät lite bekant, tror jag har hört det här hemma med hhihihi..
Husen blir alltid finare och finare med åren,synd att det inte bara kan vara så där utan att bli förstörda.
Ha en fin Helg.
Kram Meta

gittan sa...

Visst är själv bäste dräng många gånger...
Men du så vacker snickarboden är!!! Ibland är det nästan synd att man måste bättra på färgen / gittan

lisashus sa...

Så är det säkert ofta - att själv är bäste dräng! Hoppas att du får rätsida på dina rosor och kvickroten! Den vill man ju verkligen inte ha!!!
Lisa

Hanna sa...

fin bild.
Hanna

Hanna sa...

Vilken fin bild!

Related Posts with Thumbnails