20 december 2012

Hårda klappar i granen...

Eller som ett brev på posten...så kom det här brevet (se bild) som en bomb i brevlådan idag! Det har med den här jäkla vindkraftsindustrin att göra.
"Ni föreläggs att yttra Er över inehållet i bifogade handlingar senast den 11 januari 2013", står det att läsa. Första gången papper skulle in till statlig myndighet angående detta ärende var i början av förra julhelgen...andra gången papper skulle in var i början av sommaren precis till semestern...tredje gången var precis efter semestern....och NU, igen, som av en ren slump alltså, precis innan julhelgen, dyker denna handling upp vilken krävs att svara på under julhelgen!!!
En slump, en ren tillfällighet, att viktiga papper i detta ärende skall skrivas under semestrar och julledighet? Kanske inte många som orkar bry sig och skriva vrångelpapper under sommarsemester och julledighet... Men jag ska bannemig göra det! Jag hänger med, "ända in i kaklet"!

Ser inte den miljömässiga vinningen i att bygga vindkraftsindustri mitt i ansiktet framför den kulturellt viktiga byn Fanbyn, mitt i söderläge, där kommunen dessutom i översiktsplanen avrådit vindkraftsutbyggnad pga ortens viktiga kvalitéer: "För att bibehålla dessa områdens attraktivitet avser kommunen inta en restriktiv inställning till vindkraftsutbyggnad i området kring Pilgrimstad-Gällö. Detta gäller främst sådana etableringar av vindkraft som bedöms negativt påverka de strandnära områdenas kvalitet och attraktionskraft. Kommunen anser att en ökad inflyttning av boende skapar ett större långsiktigt mervärde för kommunen än grupper med vindkraftverk."
Behöver jag berätta att inte ett enda öre kommer byn tillgodo!! Fallande fastighetsvärden är den enda kompensation byggherren avser att bidra med...
Dessutom skulle jag inte stå ut med denna bullermatta, dygnet runt året om, resterande delen av mitt liv! Ja, vindkraftverk bullrar, i detta fall 109 decibel (!) och 150 meter upp i luften, snacka om spridning!!
Såå....detta blir en härlig julhelg, med vrångelpapper och vrångelord och andra komplexa saker. Men visst, man känner ju att man lever... 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar så din blogg.....


Lugnet och skärpan i dina vackra foton....

God Jul från 60-årig "kärring" i Sörmland, född i Svenstavik.


Viola_T sa...

Medveten stategi, absolut! Jag har erfarenhet. Samtidigt kan man se det som att man har ledig tid att läsa in sig men julen blir samtidigt förstörd.
Rödblinkande lampor som glittrande julgransbollar *not* är min verklighet.

Janicke sa...

Absolut ingen slump, genomtänkt strategi. Har varit med om samma sak, ju känsligare och komplexa ingrepp för miljö och människor, desto kortare tid vid fel tidpunkt får vi på oss.
11 januari!!! Inte klokt. Borde gå att anmäla nånstans.

Anita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anita sa...

Åh, vad jag känner med dig.. Vi är många nu som drabbats av samma våldtäkt av vindkraftsindustrin.

Vill ändå önska dig en riktigt fin och god Jul! Allt gott!

Lottas Fotografi sa...

Önskar Dig en riktig God Jul!
Kramar, Lotta

Ps. Trots den trista posten. Låt inte den förstöra din jul.

Hanna sa...

Tittar in för att önska dig en riktigt GOD JUL.
Kram
Hanna

Ranten sa...

Vakkert og stemningsfylt! God jul!

Related Posts with Thumbnails