20 maj 2013

Grävling och blåsippa!

Jag var vid ett ödetorp och fotograferade när jag plötsligt hörde det prassla och kvistar bröts.
"Vad är det som dyker upp nu då?" hann jag tänka och ändrade inställningarna i kameran för att kunna fota vad det nu var som skulle dyka upp. (Jag fotar ju alltid i läge M, där jag själv ställer in allt i kameran.)
Från skogskanten alldeles intill skymtade en
grävling. Plötsligt, som om den vore radiostyrd, tvärvände den i rät vinkel mot mig! Snabbt marscherade den fram och jag satte mig på huk och fyrade av några bilder. Plötsligt kände jag att det kanske inte var läge att sitta alldeles tyst...jag menar grävlingen var på väg rakt mot mig och den visste inte att jag satt där!
Jag fegade ur helt enkelt och sa: "Och vad gör du då?"
Grävlingen stannade direkt, tittade på mig som om jag inte var sann, och så tvärvände den och lubbade iväg.
Så här efteråt tänker jag att jag skulle fått de konstnärliga "drömbilderna" om jag suttit kvar. Men att få en grävling rätt upp i famnen kanske kan sluta på många sätt...vad vet jag, och just där och just då kände jag att det bästa för oss båda var att jag gav nåt ljud ifrån mig så att grävlingen visste att en människa satt alldeles framför den. 

Jag har haft närkontakt med grävlingar förr.
Det hände en annan vår här i trädgården! Det var en grävling som jagade en annan grävling och de sprang runt på grusgångarna i trädgården så att gruset sprätte, varv på varv. De var helt blinda för omgivningen och jag stod alldeles intill och hörde gruset sprätta på mina stövlar. Det verkar som om, vad jag upplevt i alla fall, att grävlingarna är lättast att komma i kontakt med om våren, i alla fall här i Jämtland.

7 kommentarer:

yvonne sa...

Vilken gullig grävling =) Själv träffar jag alltid på vargar, dom sugs liksom till mig och kan gå fram o nosa på mig. Har inte vågat klappa någon, men brukar stå o prata en stund med dom.

Mats Andersson sa...

Vackert! Och en underbar historia!!! Det är onekligen lite lättare att få kontakt med dem när nätterna blir ljusare. Nu tidigt på våren när det fortfarande är mörkt på natten här i södra Sverige är de mycket vaksamma. Som sagt - det blir lite lättare om någon månad :)
Ha en bra vecka!

Anonym sa...

Oj vad modig du är......jag hade nog inte vågat stå kvar så länge ens....men vilken fin bild du fick!:)
Vad lustigt med det där grävlingsracet!:)
Ha en fin dag!
Nettan

Vitt hus med svarta knutar sa...

De är väl lite vårrusiga, grävlingarna...tyvärr ser man det efter vägarna den här tiden också. Vilken fantastisk bild du fångat!
Kram,
Regina

Felix sa...

Vilken jättefin bild på grävlingen! Den ser riktigt söt ut! Fast de är inte kul att ha i trädgården. Det hade vi förra året...

Vårhälsningar
Elisabet

Lottas Fotografi sa...

Vilken underbar bild! Så söt den är. Och så den lilla blåsippan bredvid :)
Ha en fin tisdag!
Kram Lotta

skogsnuvan sa...

Vilken fin bild du fick till. Det är inte så vanligt att man ser grävling när det är ljust för dom är nattens vandrare. Desto roligare när man verkligen får se en på nära håll

Related Posts with Thumbnails