23 maj 2013

Boije grillar...

När vi kommer på att vi ska grilla är vi ofta så hungriga att vi inte kan hålla på med några avancerade grillövningar... Det blir helt enkelt mycket enkelt. Man börjar med att ta fram grillen från dess dammiga vinterförvaring och lägga i kolen. Sedan eldar man rent grillgallret, riktigt ordentligt så slipper man tvätta det! Grillen är av enklast och billigaste modell. Ser ingen anledning till alla dessa svindyra monster till utegrillar...inte här hos oss i alla fall! :)


När elden lugnat sig och kolen börjar bli mogna så lägger man på köttet. Smaksättningsfavoriten är grilloljan Chili. Den goda röksmaken kommer av sig själv vid den här typen av grillning. En vattenflaska är bra att ha till hands ifall det skulle hetta till för mycket. Den härligt smaskiga doften sprider sig. Svårigheten är att få pommesfriten som är i ugnen att bli klar samtidigt som köttet. 


När köttet är genomstekt tar man sin tallrik och går in och hämtar pommes och beasåsen. Tomaterna ligger på bordet och väntar. Sedan sätter man sig, vrålhungrig, och äter sig proppmätt framför den helt underbara utsikten. Sedan har jag märkt att man inte får säga ordet grilla! Så fort man nämner det ordet högt så kommer molnen smygande, varenda gång, det slår aldrig fel! Så vi har börjat säga gorilla i stället: "Ska vi gorilla?" Och det funkar, vädergudarna fattar inte det här ordbytet så de håller inne med molnanfallen.




4 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Gilla är underbart, här hemma grillas det friskt flera gånger i veckan.
Underbara bilder på Pia i ditt förra inlägg och på dina andra hundar också för den delen. Du fantastiska bilder på dom och jag blir så inspirerad både på bilderna och att jag vill ha fler hundar.
Om två tre år vill jag ha en labbe till.

Kram Anna

Anonym sa...

Dear Wictoria,
I always love the view from your garden, but also your good sense of humor. We will "gorilla" too on the
weekend. It is a holiday in the
USA. Warm greetings, Siggi

skogsnuvan sa...

Nog blev man sugen nu men jag har inte ens tagit fram grillen ännu. Jag är så dålig på att grilla och så har jag så dåligt tålamod så när bästa grillglöden har blivit då har jag redan grillat klart och ätit upp. Det får bli massor av grilla när sonen kommer hem för han grillar så bra.

Tins roser sa...

Som vanlig vakre bilder hos deg med høy kvalitet. Det nederste bildet tok meg med storm. God helg til deg!

Related Posts with Thumbnails