10 maj 2012

Vilken färg är sommaren - vilken färg är våren?

Vilken färg är sommaren? Och vilken färg är våren? För mig är våren ljusgrön och gul. Knopparna som sväller på trädens grenar och ut smyger en skir grönska som både doftar och andas vår. Färgen är ljusgrön. Solen med sina värmande strålar tinar upp landet ur dess kylslagna blå vinter och solens strålar är varma och gyllene. För mig är vårens färger ljusgröna och gyllene gula.  

För mig är sommaren mer rosaskimrande med ljusblå himlar och grönska. Sommaren är inte gul, gult tillhör våren och möjligen Påsken. Sensommaren är mer violett med lila nyanser och inslag av silver och mörkare rosa, kanske lite orange därtill och mörkare grönska.
Vad tycker ni? Vilken färg är sommaren för Er?
Hade ett samtal på telefon idag som jag tyckte var viktigt och jag var ganska så nervös, eller spänd kanske är det rätta ordet. Satt och väntade på att det skulle ringa för tid hade avtalats. Jag är inte bra på att prata i telefon, så är det bara. Ibland längtar jag tillbaka till tider när telefonen inte fanns... Och så blev det som det blev. När jag var liten satt jag mest tyst när jag hamnade i en obekant situation. Nu när jag är äldre har jag kommit på mig själv med att babbla, ja säga saker som jag inte alls planerat att säga, saker som inte hör till och saker som kan missförstås! Helt plötsligt hör jag själv vad jag säger och så tänker jag: vad är det jag säger egentligen?
Hoppas människan jag talade med idag inte tog vid sig, om den gula färgen bla...
Men men...från att vara den tysta osynliga till att vara den babblande tokan...det kanske bara är en förbättring, vad vet jag? 

6 kommentarer:

elena nuez sa...

magnific!

Anonym sa...

Våren är gul som i påskliljor, krokus, tussilago, gullvivor, maskrosor. Sommaren är bara skönt GRÖN !

Anna Vattenkanna sa...

Våren är ljusgrön, gul och blå. Sommaren är grön + regnbågens alla andra färger i lagom doser och hösten är orange, röd och gyllene! I a f i min trädgård :-)

Kram

Luna Ek sa...

Stämmer! Färgnyanserna under året går från ljusaste grönt till att bli mer och mer rikt och mättat och allra sist grått och svart.
Förra våren beskrev jag naturliga färger och olika årstider och väderstreck sett ur Feng Shui perspektiv i ett antal inlägg om färgernas betydelse och dess naturliga kombinationer.

Anette svammlar sa...

Det kanske är så att man inte är antingen eller....det kanske är så med oss alla att ibland är vi som du uttrycker dig, den babblande tokan, och ibland vill vi vara mer osynliga.
Förresten tycker jag att sommaren
är blå i alla olika nyanser, blått som havet, en porlande bäck en sommarhimmel.....mmm

skogsnuvan sa...

Våren är absolut grön och gul. För mig är sommaren vallmoröd och blåklintsblå medan hösten är orange och olika toner av lila.
Jag har levt halva mitt liv i telefon men när jag började jobba och var 16 år hatade jag att svara i telefon. Det var en fasa varje gång men det gick över. Nu är jag mer less så jag ringer inte någon om jag inte har ett ärende. Att småprata för pratets egen skull gör jag inte.

Related Posts with Thumbnails