30 maj 2011

Som det kan bli, eller inte bli...

Vattenklövern i dammen börjar slå ut. Jag tycker om de där ulliga vita blommorna och så har de så vackra blad. De ljusgröna bladen på en buske invid dammen speglar sig i vattnet och gör vattenytan grön.

Förgätmigej har sådan vacker färg. De sprider sig lätt och det är ju bra.


En detalj från en av urnorna i trädgården.


Regnskurar kommer och går. Suveränt bra för växterna. Den stora gamla flikrabarbern är på gång. Det är en pålitlig växt som troget står på sin plats och växer så det knakar.


"Hejsan!"
"Ja hej på dig du! Står du där och buktar dig nu igen?!"
Jaa...kan ju inte göra annat, vänta så ska du få se att jag växer högre än dig!!"


I början av maj så fick jag ett telefonsamtal. Det var en lokal lokal-tidning, som kommer ut en gång per år, som ville komma och göra ett reportage och fota trädgården... alltså i början av maj. Här i länet har snön precis försvunnit då och det vet ju alla hur det ser ut ute då! Inget grönt bara visset fjolårsrat som ligger platt på backen.
Jag förklarade att det inte gick att fota trädgården...eftersom det inte fanns någon trädgård eftersom snön precis försvunnit. Vi kom överens om att vänta två veckor och kom överens om datum och dag och göra reportaget då. Men de hörde inte av sig så jag ringde dem dagen innan de skulle komma och... näää det blev inget. Kommentaren var: "Tyckte inte att det lät som om du var nå pigg på det, men det kan ju, kanske, bli nåt annat år! Och förrästen så har vi fyllt tidningen nu!!"

Jaha, vad säger man? Ruskar på sig och går vidare...och jag som jobbat som en gnu i trädgården (med det lilla som då kommit upp...)

4 kommentarer:

Lisas torp sa...

Otroligt nonchalant! Den tidningen är inte värd ett reportage från din trädgård! Jag tycker du ska göra ett eget reportage och sälja till en tidning och få betalt - SJÄLV! Med dina vackra bilder borde det bli ett urvackert reportage och skriva kan du ju - nemas problemas, som dom (inte) säjer i Spanien...:)!

Urläckra närbilder fick du i alla fall!! Inte många fotografer toppar det!!!
Lisa

Vita rosor och förgätmigej sa...

Jag håller verkligen med Lisa! Klart du ska göra egna reportage och sälja till trädgårdstidningar och inredningstidningar. Dina bilder är ju magiska och skriva vet vi ju att du kan. ;0) Inget att fundera på med andra ord... Jag väntar med spänning på att se dina reportage poppa upp både här och där!

/ Anna

Zinnia sa...

Bilden förgätmigej grep mig direkt. Den är outstanding. Dina bilder är i en klass för sig! Alltså elitklass. Önskar dig en skön vecka! Zinnia

Anonym sa...

Har hoppat runt i din blogg sen i våras när jag hittade den i en favvolista. Först fastnade jag för dina underbara bilder men dina texter står inte långt efter,känsliga skildringar, poesi och mycket humor! Du skulle kunna ge ut en bok med det bästa från bloggen, skulle köpa den direkt. Önskar dej en trevlig helg, Mia

Related Posts with Thumbnails