12 augusti 2010

Hostan blommar

Nu blommar hostorna hos mig. Jag älskar de där gracila blommorna. De ser ut som små liljor och färgen är så vacker, svagt lila till vitt. Humlorna svirrar brummande runt de lockande gömmorna. De vet att det finns smaskiga saker där inne i djupet.

Här har en humla stampat fast pistillstänglarna för att kunna ta sig till botten av blomman där det riktigt smaskiga döljer sig.
Men humlan halkar i sin iver och kasar ner mot pistillerna. Den trampar febrilt för att återfå fotfästet.

Ojojoj, humlan tullrar nästan helt omkull och fastnar mot pistillerna! Det ser ut som någon slags vilstol... men humlan verkar inte gilla läget riktigt så den kämpar sig loss och flyger sin kos till en mer lugn och tillmötesgående Strandveronika.

Ett milt duggregn har precis passerat och fäst blänkande vattendroppar på växterna i trädgården. Små diamanter, vattenpärlor, som fångar ljuset och glittrar överallt.

Hostor är tacksamma växter. Bladen är vackra och blommorna likaså. De är pålitliga och gör vad de ska. Dyker upp troget varje år och växer som de ska. Härliga blommor! Annat är det tydligen med den där blomman som jag hade bilder på i förra inlägget. Den rackaren ska jag ta spaden på och förvisa till ett annat ställe, ett sällsamt ställe, långt från min trädgård. Det är säkrast så, även fast frestelsen att låta den vara är stor, för blommorna hade ju en sådan Otroligt vacker färg!
Jag ska lyss till mitt motto: "Våga gräva..."

17 kommentarer:

Mimi sa...

Verkligen vacka bilder. hälsn mimi

ullis sa...

Urtjusigt! Gillar oxå hostorna och humlor...du har verkligen lyckats 'få dem båda på bild' och snygga bilder blev det minsann! Vad använder du för kamera?
Må väl, Kram Ullis

The Secret Garden sa...

"Ullis"
Du undrade vad jag har för kamera. Jag har bara en liten kompaktkamera, en Canon.

ulla laiho sa...

Precis sådana vackra närbilbilder är det jag VILL ta. Och en Canon har jag. Och Hostor har jag. Inte hjälper det inte.
Vänligen Ulla Laiho

Ruben sa...

Vad kul det ser ut med humlan på sin fina sittplats!
Ha det gott!
/Ruben

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En mycket vacker blomma, så fin färg den har också.
Lite jobbigt där för din humla, mycket som händer i lilleputt-land. Snyggt fångat med kameran!
Må gott
Kramar
AnnaMaria

Ruben sa...

Tack för varningen ang. parksallad! Eftersom jag inte ens visste vad det var för något, googlade jag och hittade fler som haft problem med den:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://content.expressen.se/blog/81/07/31/tradgard/images/Parksallat%2520blomma%2520liten.jpg&imgrefurl=http://blogg.expressen.se/tradgard/entry.jsp%3Fmessid%3D248885&h=332&w=500&sz=76&tbnid=GLNurYD41r4hWM:&tbnh=86&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dparksallat&usg=__k1VMsEDbBVuKCy5OKD-JMi5fvlE=&sa=X&ei=vqljTKGcKJ-JOJjd9K8K&ved=0CCgQ9QEwBQ

/Ruben

Prästgårdseva sa...

Underbara bilder!
Som vanligt.
Brukar mest uppskatta hostorna för bladens skull men dina blomställningar var verkligen fina.
Om det var Parksallad gjorde du nog klokt i att förpassa den någon annanstans. Jag har den. På några hundra kvadratmeter.....
Eva

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jag har dem i vas ibland,
även bergenias rosa blommor passar i vas.

Godastunder-tokigaidéer sa...

Gud så vackra bilder och så nära...häftigt. Alla mina hostor har blommat över utom en en vit hosta som doftar som ett citrus träd, gudomligt gott.

Ha det gott
Kram anna

linnea-maria sa...

Gud så vackert fotat. Jag har ett skuggigt hörn som ska husera lite hostor. Kram /Therese

På vår udde! sa...

Hada aldrig hört talas om hostor! Vackra, kanske skall leta rätt på några till mina rabatter, gillar färgen!

Helena

Lotta sa...

Fantastiska bilder!!

Lisas torp sa...

Ljuvliga bilder på din hosta och på humlan! Tänk, att du lyckas så fint med dina närbilder!!!
Vilken underhållning det är att iaktta humlornas göranden i trädgården!
Ja, hostan är verkligen vacker!
Lisa

Lisbeth sa...

Hvor dejligt at det er flere end mig der elsker hostaens blomster. I mit forrige indlæg havde jeg også billede af den. Mange klipper dem af, forstå det den som kan...:-)

God weekend fra Lisbeth

Lotta Sultan sa...

humlor är så fina! och hostor med...!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Du är fantastisk med kameran och att beskriva dina bilder på det sätt som du ser dem. Det uppskattar jag mycket när jag besöker din blogg och har nog nämnt det vid något annat tillfälle.
Underbara bilder!

Hostor är fantastiska och verkar trivas i min trädgård. Har tänkt plantera ett woodland light i en skuggig del av trädgården. Där tror jag det blir fint med Hostor som har brokiga blad.

Ha det fint!
Kram,
Regina

Related Posts with Thumbnails