03 oktober 2010

Växthuset - äntligen!!

Äntligen är växthuset klart!! Som jag längtat efter detta växthus, i flera år faktiskt! Gick och velade, tänkte att säsongen är så kort och det ena med det andra. Men kan andra köpa skotrar som de leker med så kan väl jag satsa på ett växthus, som jag leker med! Här kommer jag att sitta och njuta och driva upp frön och för första gången odla tomater och gurka. Det här ska bli ett riktigt lyckohus, mitt Växthus, mitt Glädjehus!
Den ena delen av växthuset har jag inrett, i min egen stil och med sådant som jag gillar. Nu på hösten är det mustiga varma färger på tygerna och till sommaren blir det andra kulörer. Den andra delen av växthuset ska bli växternas del. Jag längtar efter doften av jord och blad, att få pyssla om blommorna och se tomaterna växa!

Här är den nu äntligen, vedspisen, som väntat ett halvår på att komma på rätt plats. Den har stått i hallen och längtat efter ett eget hem. Jag fyndade den på Blocket. Tycker att den är så vacker och lite annorlunda med sina kurviga ben, tassar, sirliga mönster och stora mässingsräcke.

Jag gillar det där räcket. Rakt är det fortfarande också.

Här är den andra Gefle-urnan av de tre som jag fyndade på en loppis för ett tag sedan. Och vedspisen.. är kär i den faktiskt, den har så vackra former! Tycker att den gör sig så bra med de där tygerna som bakgrund.

Här kan man sitta och mysa kyliga kvällar framöver. (Vi ska i dagarna dra in ett rör till vedspisen.) Den här trädgårdssoffan är från 1800-talet och kommer här ifrån gården. Jag löste den och hela gruppen trädgårdsmöbler på auktion där allt från gården tyvärr såldes för flera år sedan. Fick kämpa mot en norsk antikhandlare för att trädgårdsmöblen skulle få komma tillbaka till sitt eget hem igen. Kan ännu idag höra den suck av lättnad som möblemanget gjorde när det kom tillbaka till gården.
Golvet i växthuset. Jag har lagt plattor för första gången! Alltså små plattor..sådana som man ska mjöla under och allt ska vara så där rakt och perfekt innan man börjar.. Mannen fick sköta den saken, att plana ut och mäta, sånt gillar inte jag. Sedan tog jag över själva plattläggningen. Och så roligt det var! Jag hade tittat på olika sätt att lägga, på olika mönster, och inte hittat det jag villa ha. Så jag gjorde nåt helt eget istället.

Så här blev det. Jag kallar det för en "tokläggning". Jag bara körde på och gick på min estetiska känsla. Ville inte ha de där jämna mönstren som man ser överallt, de får dessutom golvet att verka mindre än vad det är eftersom det regelbundna mönstret visuellt krymper golvytan. Och så tycker jag inte att det är snyggt heller. Jag ville göra nåt som skulle kunna vara från en gammal borggård fast det var nylagt. Det finns inget mönster i det men ändå verkar det som om det finns ett mönster, liksom..hmm. Svårt att förklara, speciellt till bara en bild.
Plattorna är grafitgrå, ljusgrå, ljusrosa och svärtade rosa. För att lätta upp ytan och få den mer levande och för att golvytan ska verka större. Faktiskt så är nog det här sättet att lägga plattor mycket svårare än att lägga efter något mönsterschema. Men det var en liten utmaning också, gillar ju sånt.

Curryörtens silvriga blad passar bra mot tygerna. Den doftar så gott. Idag blir det en mysig testund i växthuset och så får jag se om vi kommer igång med att dra in röret till vedspisen.
Nu är det nästan svårt att minnas hur det såg ut innan växthuset var på plats, klicka HÄR om ni vill se.

39 kommentarer:

Norregård sa...

Jag blir helt galet kär i den där vedspisen!!!! Helt underbar;o) Men vad duktig du är.... allt är så fantastiskt vackert och det blir till en enda stor helhet! Vem skulle inte vilka sitta där och dricka te????? Wow.... min mamma kommer bli helt till sig när hon tittar in, det är helt i hennes stil!!!!!! Hon är en trogen läsare hos Dig!

Många kramar Malin

trädgårdsdrömmar sa...

Så vackert du har fått till det med tyger och den där vedspisen är helt underbar.Där kommer du att få många fina stunder.Tänk bara att sitta där en kulen höstdag och planera vad som ska sås i andra delen av växthuset.Och höra elden spraka i spisen.Önskar dej många härliga stunder där.

Unknown sa...

Helt underbara färger du har i det nya huset. Helt i min stil..........vilket även resten av alla saker du har också är:)
Tokläggningen av plattorna var ju också bara helt rätt.
Ha det så skönt i nya huset!
Camilla

Villa Solheia sa...

Jøss.... dette var virkelig ett inspirerende og flott drivhus:)Skal si du har jobbeet og stått på!!!Herlig!! Og for en nydelig vedovn. Jeg har faktisk en lignende på kjøkkenet. Når jeg åpner stekeovnen, kommer det frem en blondekant...jeg er kjempeglad i ovnen.Den gir sånn lun og god varme.
...tenk så fint det blir når du får planter der også. Jeg regner med at du skal ha drueranke?
Du vil nok få mange koslige høstdager og kvelder i drivhuset ditt. Ønsker deg en kjempefin høst...kos deg:)

Norrfrids Eija sa...

Men alltså Milla Magia (så heter hon på finska) släng dej i väggen...det är bara en svart korp därinne som saknas...den vedspisen går inte av för hackor, tänk sen när den är igång så kan du sitta därinne och mysa i värmen långt inpå hösten med ditt afternoon tea. Att växthuset skulle bli något alldeles extra det visste jag ju...men att det skulle bli så till fullo inrett i din alldeles egna speciella stil hade jag inte riktigt förväntat mej. Och så stort det är!

Lisas torp sa...

Men jösses så vackert!!!!! Vilka underbara färger och alltsammans......åh, jag är nästan mållös!!! Vilken harmoni!
Nej, jag skulle inte heller ha kunnat vänta till nästa säsong!
DEt måste ju vara perfekt med ett växthus när man bor norröver vilket jag antar att du gör..!

Ja, den spisen vet verkligen sin plats! Vilken tur med de gamla möblerna också!
Jättevackert med plattorna också...!
Jag kan bara sucka hänfört och gratulera till ditt vackra växthus!!!
Lisa

Växthusmadam sa...

Jamen det var väl ett hus att längta efter!!!!! Det blev ju inte vilket litet växthus som helst!!!!
Jag lägger till dig på min blogg under rubriken "bloggar med härliga växthus" så att fler kan följa ditt växthus, om du tycker att det är ok?
Ha en skön söndag, i växthuset förstås!
Växthusmadam

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Åh jäsingen, jag tror jag dånar!! Var tvungen och ropa på maken och visa, det finns växthus och så finns ditt...det var det vackraste jag sett. Så jättefint med tygerna i höstfärger och alla vackra möbler. Bra att soffan är tillbaka på gården, och så fint du lagt plattorna. Jag är stum av beundran, förstår mer än väl att du är där hela dagarna nu.
Kramar
AnnaMaria

Sjabbig men chic sa...

Men det är nog det vackraste växthus jag har sett. Skulle kunna flytta in där faktiskt. Och jag är mäkta imponerad av din stenläggningskonst.

Ha en superhärlig söndag!
Kram Lisa

sylvia sa...

hei.
ååå så vakkert et drivhus,jeg dåner..så nydelig å med sikker smak du har innredet det,nydelig ovn der,aldri sett maken,tenk hvilken plass du har,å det gulvet var så vakkert,elsker dette innlegg,
ønsker deg en herlig søndag,
klem fra sylvia

MrsUniversum sa...

Underbart! Bara att gratulera!!! Betongsten kan bli bra om det görs på rätt sätt ;) Blir järnspisen inkopplad förlängs säsongen ytterligare.

Made in Persbo...Carina sa...

WOW vilken dröm att bygga sig ett sådant växthus. Så vackert du inrett också....som hämtat ur en katalog från Olsson & Jensen eller Ib Laursen. Vackert!

gloria waggoner sa...

Your green house is so beautiful! You Have the artist 's eye for decorating . I am happy for you !

halo

Anonym sa...

Åh vilken fin blogg du har! och en sådan spännande plats du bor på! Jag undrar bara om det är fler än jag som har problem med att "rulla" bloggen eftersom (kanske) bilderna är så stora? Det går med en mm i taget och man blir ju tokig eftersom man vill läsa och titta och beundra allt det vackra. Kanske krympa bilderna en aning? ngt annat?
vänligen,
Helena

Viola sa...

Jag blir alldeles stum...alldeles hänförd, vem skulle inte vilja möta hösten i detta växthus..så vackert du har inrett det, kramen VIOLAN

Isas Trädgård sa...

Vilket lyxigt växthus ... ser ut som en bild från något flashigt magasin !!

Vedspisen är helt underbart vacker ... nu förstår jag hur du hade tänkt lösa värmen i växthuset !

Måste det inte till skorsten också ? Hoppas du fortsätter att visa bilder .. för jag är jättenyfiken på fortsättningen med vedspisen..

Lantliv sa...

Läste vad anonym sa OVAN eller Helena....bilderna är lite stora så det tar tid innan de visas i full storlek...men jag väntar gärna och tittar på andra bloggar så länge!!!
Men du vilket växthus....trodde det var bilder från en inredninngstidning....så makalöst vackert du gjort! Oj oj oj spisen ja...men har själv en liten där inne i mitt men har inte klurat ut hur jag ska dra ut röret....Hur gör du!?
Ha det nu så mysigt med alla härliga höstkvällar i växthuset!
kram Anne-Lee

Sophia Callmer sa...

Så fint ditt växthus blivit, golvet är jättesnyggt! och resten med förstås..

Skogslyckan sa...

Sitter helt andlös här vid datorn. Det var det vackrast inredda växthus jag sett. Underbara färger! Järnspisen är jag förälskad i och även soffan..mmmm. Otroligt vackert!
Kram Pia

skogsnuvan sa...

Grattis till växthuset. Du kommer att ha otrolig glädje av det, jag lovar. Jag som har norrlands minsta och fulaste växthus har haft sådan glädje av det. Att sitta där och känna dofterna och pilla på med blommorna är livskvalitet och du som till och med har en vacker spis att elda i. Du kommer inte att ångra dig Grattis.

Anonym sa...

Vilket underbart växthus och vilket öga du har för inredning och detaljer. Så fint och ombonat och passar så bra till ert hus. Golvet blev verkligen snyggt också. Håller med om att det ser äldre ut med oregelbundet mönser än alla de här strikta tillrättalagda. //Sophie

IreneL sa...

Åhhh så fint du har gjort det i växthuset! Helt underbart!!! Vad duktig du är! Stensättningen blev toppen!
Ha en fin dag! / Irene

Galtholmen sa...

Har du värme i växthuset? Ser ut som rena rama slottsmijön... förstår att du tänker sitta o njuta en god kopp te nu medan hösten fortgår på utsidan. Grattis till ditt nya växthus, som verkligen blev något i hästväg!!!
Kram
Ulrika

Anonym sa...

Ett väldigt lyxigt växthus. Härligt. Vedspisen är så vacker - och urnan. Många härliga stunder du har framför dig i detta drömhus. Nyfiken på att se den odlade sidan nästa år...
/Kolonistan

http://kolonistan.wordpress.com

Vitt hus med svarta knutar sa...

Men kära vän...jag är alldeles hänförd, vilken vacker miljö du har skapat...vilken otrolig glädje detta projekt måste ha gett dig. Stenläggningen är fantastisk...liksom allt du inrett växthuset med. Sätt dig nu ner med en kopp te och se dig om och du ska vara riktigt stolt för det är något helt fantastiskt som du har skapat. Jag är djupt imponerad.

Kram,
Regina

Monica sa...

Jisses, vad vackert! Har nog aldrig sett nåt liknande. Börjar genast drömma .... :) Första gången jag är hos dig och återkommer gärna ..
Tjingeling
Monica

Laila sa...

Väldigt fin "tokläggning". Sådana stenar kan annars bli ganska tråkiga men du har lyckats skapa en levande yta! Växthuset ser ut att vara jättestort, hur stort är det? Och hur går det med alla fina textilier när fukten kryper in? Kan ni elda i vedkaminen? Ser ingen skorsten på bilderna, är den bara till för att värma ögat och själen?
Ha det gott!/Laila

Anonym sa...

Gillar ditt växthus såååå! Du har verkligen fått till det. Vad härligt med ett så stort växthus att man både får plats att sitta och njuta och odla. Vedspisen är underbar. Och golvet blev jätte bra. Brukar inte gilla betongplattor. Men så här blev det ju helt super fint. Mer levande och inte så stelt.
Ha det så mysigt i växthuset. Skulle gärna komma och hälsa på:)
Kram Marita i Björkhagen

färgtrappan sa...

Så häftigt härligt, passar dig precis känns det som. Gillar din plattläggning och inställningen till det där med att "mannen får ta hand om det där med att plana ut och mäta". Jajamensan så brukar jag också göra!

Och vilken tur...vilken tur och SKICKLIGHET av dig att möbeln kom hem.

Grattis till ditt nya hus :))

Annika Christensen sa...

Helt underbart vackert och du är verligen värd ett glädjehus!
Hoppas att du får många härlga dagar där och att odlingssäsongen blir lite längre för dig nu.
Ha det gott
Annika

Bitte sa...

MEN, jag tror jag svimmar! :-) Jag förstod att ditt växthus skulle bli något alldeles extra efter att ha sett alla vackra bilder från din trädgård, men det här är så sagolikt vackert och smakfullt inrett!

Vad glad jag blir över att den gamla trädgårdssoffan fick "komma hem" igen, vad tråkigt det skulle ha varit om den till och med hade tvingats lämna landet! Den gamla vedspisen är så vacker också och blir som ett smycke i växthuset.

Jag är mäkta imponerad över din plattläggning... vilket arbete du har lagt ner!

Ha en fin tisdag, hoppas du får många sköna stunder i ditt vackra växthus!

Kramar
Beatrice

Lone sa...

Wauuuu det ser fantastisk ud ... nyd din luxus-tid der ude.
Kh Lone.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Väl kämpat! En sådan möbel kan man inte släppa iväg till Norge :-)
Du verkar har 'fyndat' en hel del.
Vill också ha ett större växthus men det blir nog först i nästa liv. Ditt är helt ljuvligt.
Ha det gott
Birgitta

Annika Christensen sa...

Hej igen!
Jag fick en brochyr idag och i den tror jag att jag såg lite av din trägård. kan det stämma?
Det var din grind och så ser man in....
Kul när man känner igen sig eller tror att man känner igen sig.
Hörs
Annika

Mor Grön sa...

Jättefint! Och vilken fantastisk takhöjd! Är det en byggsats eller gjorde ni ritningen själva? *nyfiken*.

Jag vill dock höja varningen finger för att ha textilier i ett växthus där du odlar tomater (eller någonting alls utom småblommot i kruka egentligen). Det blir ett fuktigt klimat i växthuset och en lite frän genomträngande doft av tomaterna. Allt av tyg som lämnas i växthuset drar åt sig av den doften. Glömde en kofta ute i sommras...blev både inpyrd lukt och jordslagsfläckar tyvärr. Som tur är gick det bort i tvätten.

Anette sa...

Wow! Jag blåser av stolen. Så fantastiskt vackert! Älskar det! Du är så skicklig!

Anonym sa...

Hej!

Vilket underbart växthus och vilken fantastisk gammal vedspis! Har en gång för länge sedan bott i närheten av Hommelvik nära Trondheim. Blev nyfiken på stöperiet och kunde hitta det här:

www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1925/3_7_20091126_103624.pdf

På sida 765 i den gamla katalogen från 1925 finns Hommelvik Støberi på s 765. Därifrån kommer nog din fina vedspis!

Skapande Hem sa...

Vilket UNDERBART växthus...helt fantastiskt!!!
Jag har en önskan att jag ska bygga mitt eget växthus nån gång och nu fick jag verkligen inspiration av dig. TACK!
För övrigt måste jag säga att dina bilder är helt enormt vackra...jag har suttit här och gapat mig igenom din blogg...Toppen!!!
Välkommen in till min blogg för att se mina byggprojekt om du vill.
Kram Lena W

TrixKate sa...

Vad är skillnaden eg. på ett växthus och ett orangeri?
Kan man inte kalla ett så stort växthus för ett orangeri?
Jag ser att du inte svarar på kommentarer, men ställer ändå frågan
Vad är det för växthus, och varifrån kommer det, vilket företag?
Det är så härligt spaciöst!
Jag har länkat till din blogg i min, under " I like"...
Och det gör jag verkligen!
Bravo: stenläggningen!

Related Posts with Thumbnails