18 augusti 2010

Med andra ögon...

Det finns en sak som jag ibland funderar över. Det är hur och på vilket sätt andra människor ser saker och ting. Orsaken till att jag börjat reflektera över detta är att jag har börjat fotografera igen, efter en lång paus. Hur ser andra min trädgård? Vad roligt det skulle vara att få se trädgården genom andras ögon... eller kanske inte. Tänk om sanningen egentligen är att den ser tråkig ut, simpel och till och med fjantig! Jag har sett när andra fotograferat i min trädgård, och genast infinner sig tanken: vad fastnar egentligen på deras bilder? Vad händer när kameran rycks upp och bara fyras av, utan att fotografen ens reflekterar över bakgrunden tex. Kanske är det då de sanna bilderna kommer till, eller så är det inte så.

Jag har ett synfel. Ja det går att korrigera med glasögon, som tur är. Men ibland ter sig verkligheten vackrare när jag tar av glasögonen och ser min egen verklighet, som den ser ut för mig utan glasögon. Då kan spännande saker hända! Och trädgården blir då verkligen Den Hemlighetsfulla Trädgården.
De här fotografierna har jag gjort direkt i min kamera, har försökt att fånga visionerna, känslan av bilden och ljuset, så som jag ser min egen verklighet ibland.

Jag gillar verkligen de här bilderna! Får man erkänna det? Jag har många sådana här fotografier och min dröm är att någon gång få ställa ut dem på något galleri. De ska vara stoora, så att de verkligen kommer till sin rätt. Jag har många liknande bilder och skulle kunna fylla en hel lokal. Men vet inte om någon är intresserad av att låta ställa ut dem... Tänk om det bara är jag som tycker om dem...

Fågelbadet.




Dammen och utsikten över sjön.


Fontänen i renässanslandet.


Den välvda bron till dammen och sjön i bakgrunden.

Bron igen. Lite mer annorlunda.



Ormbunkar


Ljuset är det viktigaste i bilder. Mycket, eller lite ljus, saknar betydelse. Det viktigaste är att försöka fånga ljuset och få det att skimra, att tala. Men det är min åsikt, och andra kan tycka helt andra saker. På samma sätt som vi alla ser saker och ting på olika sätt.
Dammen och sjön.

21 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Drömska, trolska bilder hos dej. Nog skulle du kunna ställa ut, varför inte i samband med nästa års trädgårdsvisning?

ulla laiho sa...

I Nynäshamn finns en fotoklubb (hemsida http://nfk-foto.se/). Den får ställa ut bilder på biblioteket. De har fått en vägg kallad "Muren" där medlemmarna får ställa ut sina alster. Ett café ställer också ut klubbens foton - det är spännande att fika där. Det kanske finns samma möjligheter där du bor.
Vänligen Ulla Laiho

MrsUniversum sa...

ja, det vore häftigt att se dem i jätteformat i ett galleri, ett rum med stor takhöjd. Impressioniostiskt! Jag tänker på Claude Monet och hans trädgårdsmålningar, näckrosorna är väl det som blev mest kända.

Jag tänker även på freskmålningarna från Livias hus i Primaporta, nu på Museo Nazionale i Rom - fantastiska trädgårdsmotiv med växter och fåglar. Ursprungligen (omkring Kristi födelse) placerade i ett rum på en höjd med vid utsikt - men rummet hade inga fönster. Man var innesluten i det svala rumemt med trädgårdsfägring runt omkring sig. Häftigt!

Snäckskalsdalen. sa...

Vet du, innan jag fick glasögon reflekterade jag inte så mycket över detaljerna. En gran var en gran och hår var hår. Och. Så fick jag glasögon och jag var helt bedrövad ett slag. Naturligtvis var jag glad att jag såg skyltar, text på långt håll osv. Men. Jag blev så besviken när jag såg att granar hade barr, massor av små gröna stickor och att hår hade miljoners små trådar, det gjorde att jag tyckte att hela världen såg hård och kall ut. Nu har jag så klart vant mig, men det är intressant det du skriver. Väldigt intressan!
Och jag älskar dina softade bilder, det ger en så mjuk känsla!
Jag har också funderat på när en del tar kort, hur just dom tänker!
Intressant!
Agneta kram

Besta sa...

Nydelige bilder, slik ser min hverdag ut også når jeg tar ut linsene:) Og spennende tanker som jeg også har funder litt omkring.

ha en fin dag.
klem fra marilyn

Sophia Callmer sa...

Så vackra! det finns en mkt erkänd konstfotograf Uta Barth som har jobbat mkt på det sättet du gjort i dessa bilderna, titta på henne.
Att se så är ju också ett sätt att se verkligheten, det "normal" seendet behöver ju egentligen inte vara mera verkligt, det är bara den vedertagna verkligheten.
kram Sophia

where the forest end... sa...

Jag tror absolut att vissa människor ser saker i mer detalj, mer klart och mer intensivt än andra. Eller så är det snarare så att vissa bara inte har känslan för att kunna uppskatta varenda detalj. Tex; Dom ser trädet - inte bladen eller den skrovliga ytan på stammen. Men det gäller ju inte bara växter utan livet i helhet..

Jag gillar bilderna du lagt upp här, men så är jag svag för abstrakt(konst) i allmänhet också :)

/Charlotta

färgtrappan sa...

Hej. Jag gillar dina Turner-liknande bilder. Det finns nog många som skulle vilja ha dem i sitt galleri. Lycka till :))

Skogslyckan sa...

Är helt tagen av dina bilder. Älskar det mjuka böljande skrimret. Jätte jätte jätte vackert!
Kramar Pia

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Tycker väldigt mycket om dina foton!! Ser nästan ut som målningar och jag får lite "Monet-känsla" av vissa :-)
Tycker absolut att du ska ställa ut dem, man måste våga chansa!
Ha det gott. /Ingela

♥Min Eden♥ sa...

Jag tycker det var helt fantastiskt vackert!!

Norregård sa...

Du är så begåvad, det borde vara lag på att du skulle ha en utställning...*ler*....

Kram Malin

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ja tack, jag skulle mycket gärna besöka en utställning med dina bilder. Jag ser också annorlunda på världen när jag inte har mina linser. För mig blir det så att detaljerna försvinner och andra saker får mer fokus, det kan vara en form, en färg, ett ljusskimmer...

Jag tycker dina bilder ser ut som att du målat akvareller med kameran...

Fiiiint!
Kram,
Regina

n o r d i n g å r d e n sa...

Du är en skicklig fotograf, men faktum är, att din trädgård är helt fantastiskt vacker, även KNIVSKARP!!! Men det är intressant det du skriver, vi uppfattar alla saker helt olika, vilket kanske är tur vad gäller alt annat i livet...

Du, Gruvgatan 13 har massor av urnor i olika storlekar som skulle passat perfekt i din ljuvliga trädgård!!! Mari.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tycker om dom, den första av bron är helt magisk. Du skapar en känsla av saga med dina bilder. Skulle vara häftigt med en stor lokal full av dina bilder.
Kramar
AnnaMaria

skogsnuvan sa...

Så vackert. Liknar vackra akvarellmålningar. Man kan knappast tro att det är foton. Man förknippar foton med skarpa korrekta bilder men jag gillar det. Precis som jag gillar alla dina bilder och din underbara trädgård. Tråkig nej du det är en vacker mystisk trädgård som man aldrig sett maken till

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara bilder, mer konst än trädgårdsbilder - även om jag nog är så prosaisk att jag gillar skarpa bilder på trädgårdar bättre för det mesta. Jag VILL kunna se alla detaljer!

Isas Trädgård sa...

Hel underbara, magiska, trolska och sagolika bilder !! Man får en känsla av att det döljer sig en sagovärld där bakom. En värld som du speglar med kameran, men som annars är dold för oss och det mänskliga ögat. Jättespännande !!

Fortsätt fota och dröm om din utställning ! En magisk dag är den verklighet !

/Isa

Rut och Signe sa...

Klart att fler tycket om dina bilder! Skulle verkligen pryda en utställningslokal och i mycket stort format set helt underbart ut. Hoppas att du får mod att försöka dig på en utställning. Jag har ställt ut mina tavlor vid ett par tillfällen och det är pirrigt varje gång men mycket härligt att höra alla kommentarer. Lycka till!

Njut i din trädgård sa...

Jag skulle betala inträde för att få uppleva dessa stooora på ett galleri!

Annika Christensen sa...

Alla bilderna är som konstverk.
Jag håller med i kommentaren ovan.
Ha det gott
Annika
som väntar på nästa utställning på bloggen

Related Posts with Thumbnails