20 december 2013

På Julbordet

Min favorit på julbordet är det gamla fatet på fot från 1800-talet. Jag tycker det är så vackert med sina snirkliga krusiduller och graverade mönster i glaset.
Jag ropade in det för några år sedan på en auktion där en helt unik intakt jämtlandsgård från 1800-talet gick under klubban. Inte en pinal fick vara kvar på den magnifika gården. Sånt tycker jag är tragiskt, husets historia/liv utplånas för att någon bara ser till värdet av pengar.
Nu står fatet i det här huset i stället och jag hoppas att det trivs här.


6 kommentarer:

Villrose sa...

Helt fantastisk! Jeg har vært så heldig å arve en diger oppsats etter farmor og farfar i krystall og sølv. Elsket den alltid som liten. Nå blir den fylt av frukt til hver jul :-)

Janicke sa...

Så klart att fatet trivs hos dig!
Så underbart vackert.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vackert! Och fatet ser ut att trivas.
Fortsatt trevlig helg!
Birgitta

skogsnuvan sa...

Nå då kom det fatet på rätt ställe och känner nog att det passar på din gamla fina gård. Önskar dig och de dina en riktigt fin och bra jul. Kram på dig. ps Tjusig bild med härliga färger.

Hanna sa...

En riktigt God Jul!
Kram
Hanna

Hyrestanten sa...

Det du skriver om att någon bara ser till värdet av pengar lät ju inte bra. Hur kan du veta att det är så? Jag skulle tex aldrig ha kunnat ta hand om en gård, varken ekonomiskt eller rent praktiskt och jag lovar dig, jag ser minst av allt till pengar här i livet!

Related Posts with Thumbnails