28 december 2013

Is och blåst...

Is och blåst, blåst is och storm; vettlöst halt och ilsket blåsigt; vansinnigt idiothalt och ett evigt pustafrustande med blåsten. Usch!
Jag ogillar skarpt den här isiga halkan och den tjatiga blåsten! Vägrar gå ut och riskera att vrida om knäet igen. Tog sitt lilla tag innan knät fattade att det bara ska böjas åt ena hållet sedan förra gången och det är ännu inte riktigt som det ska så jag vägrar utsätta mig för den här idiotiska ishalkan. Och så blåsten. Får ont i huvudet och blir yr av ständig blåst.
Och vetskapen att det kan bli strömlöst och inget vatten gör att det blir ett stressmoment att tvätta håret; tänk att stå där med huvudet fullt med schamposkum och så kommer det inget vatten. Bäst att låta bli att tvätta håret...lika bra det för jag tycker lika mycket om att tvätta håret som att putsa fönstren...för att inte tala om att dammsuga, baka, laga mat, stryka, tvätta och byta däck på bilen...
Att strunta i att tvätta håret är enkelt! Det är bara att ta på en mössa så fixar det sig och så känner jag mig ju så modern(!) med mössa på inne. Vill jag hotta till det kan jag svepa en schal runt skallen, ett huckle som man kallade det förr i tiden.
Nä...blåst och ishalka tär på folk och fä.
Vågade mig ut på verandan och tog en bild. Blankis med vattenlokar på sjön. Blankis på byvägen. Och glashalt här på gården. Hästhagen har jag sandat där hästen brukar gå.
Kanske skulle jag knyta fast ett lakan som segel på sparken och ge mig ut på sjön och leka isjakt...man skulle kunna binda ihop två sparkar så blev det mer stadigt och så flyyyger man över isen med lurande vakar och annat skumt!




7 kommentarer:

Meta sa...

En vacker bild att se. Tur att jag inte behöver ut i detta elände till väder. Här regnar det och är så trist.
ha det så gott du kan Det finns i alla fall glögg hos oss.
Kram Meta

Susie på Stjärnarve... sa...

Jaså, det är isigt hos er! Jag gillar inte heller halka. Efter det jag ramlat omkull mitt på vägen en vinter när jag var över för att hämta posten - och sen inte kom upp för det var för halt - så har jag numera alltid dubbarna på. Men i år har vi inte haft varken is eller snö så jag bara njuter av den gröna vintern!!
TREVLIG HELG
Susie

Tant Otteskrufv sa...

Stämmer gärna in i gnällkören som antiblåst-stämma! Vore det inte för blåsten så skulle man antagligen se och känna bättre var man går och då är inte halkan riktigt lika lömsk.Jag har numera både Icebugs (skor med dobbar) och stavar när jag går på is eller snö. Men på bild är det vackert...:)

lisashus sa...

Ja, ett märkligt vinterväder har vi!
Här är mest mörkt och regnigt och dagarna så korta att det aldrig blir riktigt ljust!
Så illa med ditt knä!

Gott nytt år önskar jag dej och krya på dej!
Lisa

n o r d i n g å r d e n sa...

Tack för detta året av inspiration, trädgård och glamour! Du har så vackert att man dånar, vilket julbord!!

Gott Nytt Inredarår önskas från Nordingården

skogsnuvan sa...

Skulle tro att du och jag är rätt lika Jag har också vridit till knät och får akta det väldigt. Blåst och halka är skit Jag har broddar och går omkring med sparken framför mig för säkerhets skull men inte är det kul inte.

Hanna sa...

Gott nytt år!
Önskar jag dig
Kram
Hanna

Related Posts with Thumbnails