10 februari 2013

Jag ÄR galen!

Jag måste vara galen, eller kanske inte? Den här årstiden börjar det klia i fingrarna på mig, jag översköljs med en längtan efter att skapa och vill kasta mig ut i trädgården och släppa mina fantasier lösa. Och vad har jag nu kommit på?
Jo jag vill skapa en trädgård även på den andra sidan av huset! En till trädgård!!!
Jag får nästan freda mig mot mina egna fantasier, visioner, av hur den skulle kunna bli. Rättare sagt: jag ser den redan! Ser som det skulle kunna bli. Men genast stöter jag på hinder...marken lutar och det skapar problem. Jag tänker lägga igen den minsta dammen (har 3 dammar) och göra en stor cirkelrund fontän i stället. Och det är då problemet med markens lutning kommer in som ni förstår. Fontänen ska ligga rakt framför huset på den norra sidan så att när man öppnar ytterdörren på huset och verandadörrarna på den södra sidan så ser man rakt igenom huset och ser stora dammen i söder och fontänen i norr. Alltså en rak siktlinje, en rak söder-norr linje. Underbart! Vilket härligt perspektiv det ska bli!
Och så måste den stora björken tas ner, rötter grävas upp, hundhuset och hundgården flyttas, vart (?) rabatter grävas, gräs tas bort buskar jämnas med marken för att föryngras, förvandlas.
Det är jobbigt att ha såna här syner, fantasier, den här årstiden för jag måste vänta tills i MAJ när snön försvinner. 
Är jag galen? Jag kan inte stoppa mina visioner, de har mig i sitt våld och de ropar till min fantasi: Gör en till trädgård, anta utmaningen, skapa skapa skapa...!
Och jag måste erkänna: det är faktiskt skapandeprocessen som jag tycker är det allra roligaste när det gäller trädgårdslivet. Att göra något nytt, att designa, att göra det jag ser när jag blundar och att övervinna alla hinder och problem allt eftersom de dyker upp.
Rosen på fotot är en gammal poppius.  

11 kommentarer:

Chokladvillan 1910 sa...

Go for it ! Det låter helt underbart. ;) Visst är det kul med själva skapandet, visionen ! Vacker ros & en vacker bild. Njuter !
Må så gott & ha en härlig söndag !
Kram Anki

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det låter helt fantastiskt! Heja dig!! Ja, visst känns det lite begränsande klimatmässigt här uppe när man måste vänta så länge innan man kan köra igång ute :-)

Lycka till!
/Charlotte

Janicke sa...

Vilken vision! Verkligen något att sätta tänderna i.
Blir spännande att följa dina tankar om detta.
Och tack för rosen, värmer i vintern.

Hanna sa...

en härlig vision.
Ha en fin söndags eftermiddag!
Kram
Hanna

skogsnuvan sa...

Jag känner igen mig. För några år sedan så hade jag en jätteträdgård och byggde ut och byggde ut men det slutade med att jag låg där och rensade och blev bromsbiten medan dom andra solade och badade nere vid sjön. Inte var det lika kul då så nu har en stor del blivit gräsmatta igen. Det är så lätt att låta ispirationen och fantasin ta tag i en så tänk dig för.

Carita och Bertel sa...

Enligt din beskrivning så blir det jättefint. Jag har ju sett din trädgård så jag kan se det framför mig. Lycka till, jag ser fram emot att se bilder därifrån./ Carita

Maitie alfgården sa...

Härligt att det finns likasinnade som varje år har visioner om hur jag kan göra om, göra nytt och i fantasin se det färdiga resultat. Har redan en plan men kylan och tjälen måste ge med sig först sen får vi se hur det blir med orken och knäna.
Men kliar i fingrarna gör det!

Anonym sa...

Jag vet precis vad du pratar om. Ha så jätteroligt!! Det är underbart när inspirationen kommer. Ta vara på den. Det kommer att bli kanon. Ser fram emot bilderna, redan.
:) Ingrid i Onsala

Trädgårdstoken sa...

Låter härligt! Och jag känner verkligen igen mig. Det är härligt när inspirationen flödar. Planerandet är det roligaste!

Lycka till!

/Mia

Tins roser sa...

Bildet er bare vakkert. Og du er ikke galen, nei, du er bare hagegal, og det er noe helt annet ;)

Anonym sa...

Om du ser den så finns den ju redan. Det är "bara" att låta den få sin plats :-)
Ann

Related Posts with Thumbnails