07 februari 2014

Kula...

Glaskulan står och balanserar mitt i den underbart doftande lila lavendeln och nepetan i renässanslandet i min trädgård. Det finns delade meningar om att smycka sin trädgård med annat än växtlighet. Många rynkar förnämt och förnärmat på näsan åt trädgårdskonst och alla former av trädgårdsdekorationer. Men det gör inte jag. Trädgården är till för den som skapat den. Precis som med inredningen i hemmet. Det trista, tycker jag, är när allt ser likadant ut i folkhemmen. Mode som följs utan personliga inslag. Sånt blir trist och tråkigt. Men det är ju min åsikt, andra tycker antagligen något helt annat.
Glaskulan får fortsätta att glimra i solljuset och spegla omvärlden på sitt utmanande(?) sätt även den här kommande sommaren. Enkelt och vackert, tycker jag. En glaskula på ett kapat vattenledningsrör, kan inte bli så mycket enklare.


7 kommentarer:

Meta sa...

Härligt med den "lysande" kulan. Tack för det tipset har några glaskulor som jag inte har hittat användning för, Nu skall jag testa i vår.
Ha en fin dag
kram Meta

Rost och rädisor sa...

I trädgården gör man precis som man vill, så även hemma! En kula passar väl alldeles utmärkt i din trädgård och säkert i de flestas för den delen.
Med pynt inne eller utomhus är det väl så att man väljer det man gillar och då blir det ofta bra. Faran är väl att ha kvar saker som egentligen inte betyder något eller som man rent av stör sig på för att man ine kommer till skott med att göra sig av med prylen, man är rädd att såra någon eller man helt enkelt har olika smak i familjen.
Min gräns går vid plast. Inget plast i trädgården och i princip inte inomhus heller så långt det går att undvika.

Ditt ljus i bilderna fascinerar varje gång jag tittar in! Kulan inget undantag. Jättefin! Har du använt filter, eller använt nån färgad skärm här?
I många bilder finns en väl vald färgklick bakom. Letar du i trädgården tills alla faktorer stämmer eller lägger du en textil el dyl i bakgrunden? Många frågor, men det är ju alltid spännande med hemligheten bakom.

Önskar dig en fin helg med mycket ljus

Villrose sa...

Samme hva jeg mener, så sniker ting seg inn...

Enig meg deg i at det er kjedelig når alle har det likt.

Lekker glasskule!

Hanna sa...

så fint.
Ha en fin söndag
Hanna

skogsnuvan sa...

I sin egen trädgård kan man ha precis det man tycker är fint och vackert eller roligt. Ett ställe man bestämmer själv

The Secret Garden sa...

@ Rost och rädisor: Vad roligt att du uppskattar ljuset i mina bilder :) och nej, jag har inte använt mig av nåt filter eller något annat, det är det befintliga ljuset som gör det där ljusa i bakgrunden och så är det lavedelns lila toner som går igen i färgen i bilden sedan är det brännvidden och stor bländare som gör att det blir så där mysigt lurvigt.
Jag brukar oftast råka få se att " det där skulle nog kunna bli 'rätt' ljus" och då är det bara att ta sig tiden och gå in och hämta kameran.

Unknown sa...

Jag håller med dig, det finns något facistoidt i det hela rena raka. Hubbotaktiga. Blir helt tokig t ex på dessa forum med människor som gör om sina hem i bara vitt; allt allt allt -precis allt ska vara vitt. Gamla allmogemönster från förrförrförra sekelskiftet målas över. … Vitt vitt vitt! SJUKHUSVITT? Känns som ett tecken i tiden…. Vill vi glömma det som varit? Att låta det som bara "är" tala. Att stilla betrakta tidens tand. Och att minnas. För man vill väl minnas?

Related Posts with Thumbnails