13 juli 2013

Grävande kvinna?

Något som de som besöker min trädgård ofta säger/frågar, riktade till min man och när jag inte är i närheten, är konstaterandet: "Det är väl Wictoria som har idéerna och du Peter som gör själva jobbet i trädgården?!"

Det här känns riktigt frustrerande för mig eftersom det är jag som gjort allt jobb också. Grävt, spettat, sågat, rivit och slitit så att händerna blödde trots att jag använde handskar...allt har jag gjort för hand och inte använt några maskiner. Och så tar de flesta för givet att det är mannen som jobbat och jag, kvinnan, bara glidit runt och sagt hur det ska se ut!
Det är oftast kvinnor som säger det här. Och det gör det hela extra knepigt, tycker jag! Kan det vara på det sättet, fortfarande, att kvinnor på nåt sett ser sig som det svagare könet och tror sig inte kunna, alternativt tycker att de har "rätt" att bara glida runt och låta sina män jobba åt sig? Kanske är det så på många ställen fortfarande, men inte här dock. Kanske ska jag starta en kurs för kvinnor; 
Våga gräva! och Så använder du spaden på rätt sätt...


15 kommentarer:

Lyckans Smed sa...

Fördomar som tyvärr undergrävs av att många kvinnor i ÄLDRE generationer överlämnar det tunga arbetet till sina män. Om man lever ensam blir de förvirrade o undrar vem om man lejt hjälp...

Anonym sa...

Dear Wictoria,
do not let these comments frustrate you but agree with them when you hear them and make big compliments about your husband.It will make you strong. The women will be even more envious of your beautiful garden and handsome man.
Cheers, Siggi

Hyrestanten sa...

Det där är nog inte helt ovanligt, att kvinnorna instruerar och männen utför. Ibland kan det förvisso vara så att kvinnan är svagare, kanske sjuk men jag undrar om det inte beror på ren bekvämlighet för det mesta?

Mimmi sa...

Hos oss är det jag som gräver. Vill jag ha något gjort så får jag göra det själv då sambon inte har trädgård som stort intresse (han uppskattar det som görs dock). Sambon tar iallafall hand om gräsmatta och potatisland. :-)

Idag skall jag anlägga en mindre kullerstensplats för att kunna få plats med en liten cafémöbel.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är kanske vanligt att man tänker så eftersom trädgårdsarbete många gånger är tungt, speciellt när man anlägger en trädgård och "bryter ny mark". Det jag saknar i muskelkraft, det tar jag igen i envishet;-)

Jag har lagt till din trädgård i en lista över smultronställen. Finns på min blogg.

Ha en finfin söndag!
Kram,
Regina

AK. Keramik Form-Design sa...

Fniss, våran granne är så. Hon går ute med en tidning och pekar och visar sin make. Sen går hon in och han sätter igång och gräver mm. Alltid 5 minuter efter hemkomsten från sitt jobb satte han på sig arbetskläderna och började gräva och plantera. Det tog ju aldrig slut. Det är ju som att renovera huset hela tiden.
Själv är jag en som gräver, sågar och spikar. Är det riktigt tungt tar jag hjälp av maken. Vi hjälps åt. En annan granne är sur på mig för att jag håller på och fixar. Då måste ju hon också, som hon sa "göra något"
Men det är bara låta det rinna av sig, som vatten på en gås.
Tex. jag som keramiker, som jobbar för brödfödan, får ibland "dumma" komentarer - Kul och ha lite pyssel om dagarna, - Lite rummelpengar är väl bra att ha.
Visst blir man förbanad......men vad hjälper det.

Hanna sa...

vilken bild.
Ha en bra dag!
kram
Hanna

Kerstin sa...

Ja, inte har vi kommit så långt i frågan som många kanske vill tro. Men det var ju uppmuntrande att läsa alla kommentarer. Jag tror ni får börja skrika lite högre så att folk fattar att kvinnor också kan göra annat än att glida runt och peka.
Min sambo är varken trädgårdsintresserad eller särskilt praktiskt lagd så hos oss är det mest jag som fixar. Får inte så många kommentarer men jag kan bli lite frustrerad över att en del pekar på nåt och får en sak byggd på en helg som tar mig månader att fixa till men de lär sig å andra sidan inte lika mycket heller...
Sen kan det vara lite kul att chocka folk ibland tycker jag. Som när man byter däck på bilen med sin mamma på en radhusparkering. :-)
Ha en riktigt trevlig sommar!

lisashus sa...

Säkert är det väl det mest vanliga i relationer! Jag tittar på mina grannar,som oftast är traditionella par och där stämmer det verkligen.

Jag kan förstå att du känner dej frustrerad när det ju är DU som gjort hela jobbet! Jag hoppas och antar att du säjer som det är!:)

Lisa

skogsnuvan sa...

Jag får ju naturligt göra allt jobb själv i trädgården men det ska jag säga att hade jag en man som var villig att gräva åt mig så nog skulle han få göra det. Det verkar också som de kvinnor som har gubbar tar för givet att dom ska klippa gräs och skotta snö och det tycker jag skulle vara skööööönt och vete gudarna om inte jag också skulle utnyttja männen om jag kunde, ärligt talat.

Anonym sa...

Vi kvinnor som är av den nätta och ej så kraftiga typen måste ta hjälp av våra män eftersom de av naturen är starkare. Skulle jag själv ha grävt mitt potatisland 20*20 meter skulle jag förmodligen ha skadat mig. Lycka till med ditt grävande.

Anonym sa...

Ja inte vet jag varför man tror att gubbar gör arbetet i trädgården...De flesta kvinnor jag känner gör det mesta själv utom att klippa gräset och till detta har därför en sittgräsklippare införskaffats...;) Hemma hos oss så får jag hjälp när det är något tungt som att handröja sig genom ett dike med träd...och så det där med gräsklippningen förstås...

Sophia Callmer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sophia Callmer sa...

Det där är bara tradigt! Jag klipper häckar, gräs, flyttar stenar, grenar, anlägger rabatter, grönsaksland, slår med lie, gräver och underhåller. Men ska det göras stora projekt som fällas träd, anläggas uteplatser då hjälps jag och min man åt. Men jag bryr mig uppriktigt sagt inte om vad andra tänker och tycker, jag gillar att jobba fysiskt och att verkligen bli trött så det känns. Men det är trist om det finns kvinnor som inte tror på att det kan, för det kan de! ha det fint i sommaren! Sophia

Katrin sa...

Jag känner absolut igen sådana kommentarer och jag blir mest ledsen för deras skull. Att begränsa sig själva på det sättet känns inte rättvist varken gentemot kvinnan eller hennes partner.

Related Posts with Thumbnails