04 september 2011

Besök i våtmarken

När helgen började tappa sitt ljus åkte jag ut till en tjärn här i närheten. Tänkte se om jag kunde få några bilder på vad jag upptäckt vid ett tidigare besök. Den gången var det gassande solsken och jag trodde att det kanske var den varma solen som lockat fram dem i sådana mängder.
Näckrosen har så vackra blad där de ligger och flyter på tjärnens svarta vatten.

Det ser nästan ut som ett grafiskt mönster. Ett naturens eget mönster.
Och längst ner ser jag ett monster... ett av dessa stora spindel-monster!


De är stora de här spindlarna!
Jag upptäckte dem förra gången då jag sträckte ner handen och skulle plocka lite vattenklöver att plantera hemma i dammen... det blev ingen vattenklöver...


Det är kärrspindlar, de är jaktspindlar. Här ser den rakt in i kameralinsen...

Här sitter kärrspindeln med tassarna nere på vattenytan och känner på vibrationerna i ytspänningen ifall något byte närmar sig. Jag närmar mig inte mera... de är snabba de här rackarna!
Här finns de, överallt. Det prasslar plötsligt bakom mig nere vid stövlarna, jag vänder mig om men ser ingenting... fattar snabbt beslutet att lämna våtmarken för den här gången.

9 kommentarer:

ingela magnusson sa...

Vilken underbar natur Du har kring Dig! Fast spindlar.......de vill man inte komma för nära!!

Sabelhagens Olivlund sa...

Det lät allt lite läskigt där vid kärret, men det var riktigt fina bilder du tog i alla fall. Jättevacker miljö, även med spindlar.
Maria

Hanna sa...

Du är så duktig fotograf.
Ha en fin söndagskväll!
Kram
Hanna

lottens vita och gröna sa...

hej där! du tar såna bilder som går in, säger nåt! mmmm tokgillar din fotopoesi!
varmkram lotten

Lena Furberg sa...

Ojojoj, har just hittat din blogg och dina foton, och nu är jag fast! Underbart!! Vilka bilder!! Jag tappar andan! HIT kommer jag att gå ofta, ofta! Du är fantastisk!!!
Lena

Anette sa...

Du hittar alltid så mycket spännande :)

Rajson sa...

Tur att jag inte är rädd för spindlar nu när du visar kompisen så läckert!
Vackert fångat!
TAck kommentarern ang den olycklige fotografen.
Ja vad kan ligga bakom?!Pengar, storhetsvansinne eller ren dumhet?Kanske en gnutta av allt. Du blir fatblind av framgångarna vill synas mer och mer. Är inte nöjd med att skapat en hel egen stil som folk älskar trots många motståndare bland de mer konservativa naturfotograferna.
Ja, kanske ska man se det komiska i det hela för att förstå!?
Även de utanför fotovärlden kommer att minnas honom som den fuskande fotografen!Tragiskt!
Det positiva är att diskutionen har kommit fram om ren fusk. Det var ju inte länge sedan en världsfotograf åkte dit pga ett kollage av en hoppande varg och ett staket. Bilden hade vunnit en världsomfattande tävling men avslöjades av finska(?) kollegor!
HA det gott ocg fortsätt fånga allt det fina vi har. Vi behöver inga jodjur för att vara nöjda!?

Laila sa...

Oj oj, sicka odjur! Förstår varför du drog dig tillbaka!
Ha det gott!/Laila

Anonym sa...

Hmmmm, till och med spindlarna blir fina, när du fotograferar. Undrar om de spindlar jag har i källaren blir fina på bild? Nej, tror inte det. Så underbart vackra bilder du visar. Hälsningar Eva L. i Blekinge.

Related Posts with Thumbnails