09 september 2011

Sign O' the Times...

Tänkte bara berätta, för Er som inte känner mig, att mitt musiköra vaknade ganska sent i mitt liv. Den som fick liv i den slumrande musikaliska hörselnerven var Prince. Än idag går jag igång på Prince! Rytmen, musiken de underfundiga texterna; han är och förblir: ett musikgeni!!!
Men den här gången får sign, tecken...stå för skyltarna! Sååå...välkommen till:
Bräcke...en ort i Sverige del 2!!
Jaha...så har älgjakten börjat igen...och det känns sååååå trevligt att åka till skogen och parkera efter en skogsbilväg här i Jämtland!!! Eller???
Alltid är det bra och en riktig kämpaglöd att öppna nya affärer här i samhället.
Jag säger bara: Lycka till och väl kämpat!!

En del skyltar har bitit sig fast i cementen i fasaden...decennier efter att rörelsen upphört i bygden!...
Ser snyggt ut, speciellt när alla dessa "skyltar" ligger efter stora vägen, E14.....?

Känner ni det vattnas i munnen efter att smaska på några gourmé-rätter här? Hmm.....??
(Jag skulle kunna skriva mycket fyndiga texter som rimmar på gourmé... men låter bli de.)
När jag höll på att fota ett hus (som ligger bakom den här skylten) kom en kvinna och ställde sig bredvid mig. Hon sa inget. Jag sa inget. Och tillsist kände jag mig tvungen att säga nåt för det var så pinsamt tyst liksom, så jag sa: "Jaha?"
"Jaa...vi ska göra om skyltarna på den där skylten, snart!" sa hon tillsist.
"Ok" sa jag. "Men jag fotar huset bakom skylten" Då gick hon vidare, in till Turistbyrån.....
Och jag, som är nyfiken, fotade naturligtvis skylten som inom en snar framtid ska skyltas om..och väl hemma så är det ju jättespännande!! när jag kollar den "förbjudna skylten"..Ica Mix heter ju Supermarket sedan lääänge och FöreningsSparbanken heter ju Swedbank sedan läääääänge och så finns den inte längre? i Bräcke... och Posten finns inte heller i Bräcke längre....och  det som fanns längre ner på skylten kom inte med på fotot. Hmmm.

Men...Systembolaget finns. De har rustat upp affären så nu finns det självplock i fräscha lokaler...!

En skylt berättar att det anordnas tävlingar..(och jag kommer att tänka på den där första skylten, den där man inte fick parkera efter skogsbilvägen.)

Svåra frågor..får allt tänka lite grand!!??

Kan det här vara vinsten? Har ingen aning! Kan kanske vara bra att ha den där bärgaren efter den simmiga jaktlagstävlingen när det susar? i luvan och rattandet drar i diket...
Men det är ju min tolkning, som fotograf, just det här ögonblicket, när jag fotograferade.
Nästa gång blir det kanske andra bilder från det lilla samhället?

10 kommentarer:

cat sa...

Underfundigt och fyndigt ;p
I vår avfolkningsbygd försvinner tom byggnaderna. Det enda vi har kvar är järnvägen, men inga stationer och perronger :o
Ha de gott. Catarina

Hildas hem - Sofia sa...

Det var kul att se alla skyltar. Tack för rundvisningen i Bräcke - jag har aldrig varit där men nu vet jag i alla fall hur skyltarna där ser ut :)

Jag önskar dig en härlig helg!

sagolikflora sa...

Mooooaaahaaaaaa. Nu vet jag vart jag aldrig ska åka. Tack för ett skratt :•)

Mats Andersson sa...

Vilket roligt tema Wictoria. Fick man ju hälsa på i Bräcke också.
Ha en fortsatt bra helg.
/Mats

Lisas torp sa...

Härliga bilder från ditt lilla samhälle! Ja, den skylten verkar ju inte vara så aktuell längre...!:) Gormérestaurangen ser allt annat än "gormé-ig" ut! Jisses du!!!
Kul att få se lite bilder från Bräcke!
Lisa

Ruben sa...

Humoristiskt skrivet, men väldigt tragiskt. Men, vem vet, snart kommer det kanske att stå IT-café på den där ouppdaterade skylten. Förutsatt att den verkligen blir uppdaterad förstås! Men det skall vi väl hoppas! Än är det tydligen för tidigt att helt ta ner skylten!

Ha det gott!
/Ruben

Viola_T sa...

Jo men visst, så där är det här i "Norrland"! Trist, tragiskt men delvis sant. Vad är kultur? Flyttar folk från Norrland för att det ser ut så här eller är det för att folk flyttar bort som det ser ut så här???

Öser själv galla emellanåt:
http://morfarshus.blogspot.com/2011/09/kulturarvsdagen-9-september-2011.html

Lotta sa...

Haha! Det finns gott om humor i Bräcke, det är ju i alla fall tydligt.
Ha en fin helg.

where the forest end... sa...

Håhå, känner absolut för att käka på Gourmé om jag har vägarna förbi!
Men du vad har du målat med för typ av färg när du lappat ihop målningen där det flagnat?

skogsnuvan sa...

Underfundigt men även lite sorgligt. Bräcke var en gång i tiden en tjusig ort med vackra hus och många affärer.....men det var då det, precis som många andra orter i inre av norrland.

Related Posts with Thumbnails