18 mars 2011

Vid Vedspisen - The wood stove

Att bo i gamla hus har många fördelar. En av dem är att i köket finns den varma tunga svarta vedspisen som man kan elda i och få både värme och varm mat, eller som i det här fallet, te och kaffe.
Solen letar sig in och leker i vattenångorna. Mannen lyfter på locket för att visa elden som dansar inne i spisen. Det är viktigt med vedspisar i gamla hus, härden i köket är både mysig och funktionell.

Elden och vattnet leker tillsammans. En eldslåga har busat sig fri och möter de dansande vattenångorna.
Ljuset från solen föll så perfekt och man kan se hur den ena kaffepannans handtag bildar en skugga i vattenångorna. Skuggan faller precis där den andra kaffepannans handtag skulle varit, men det är nedfällt.
Eld och vatten är två kraftfulla element i tingens ordning och det är inte ofta de är så sällskapliga med varandra att de leker tillsammans. Men den här dagen, vid vedspisen och inför fotograferingen, så höll de sams för ett litet tag.
Vad tycker ni, blev bilden bra?
Det är så roligt med alla besökare på bloggen och jag blir så tacksam för alla kommentarer, det är ju Ni som gör det roligt att fotografera!!

21 kommentarer:

bakom berget sa...

En helt otroligt vacker bild! Man kan inte sluta titta på den. Den får mig att tänka på min mormors kök en gång för länge sen...
Jag önskar dig en härlig helg!
Kram Åsa.

cat sa...

Helt perfekt bild, kanon.
Ha de gott. Catarina

Skogsdoft & havsbris sa...

Vedspis ska det absolut finnas i gamla hus! Det är så hemtrevligt med en riktig vedspis. Såna finns det hemma hos mina släktingar och de påminner om min barndom på ett alldeles speciellt sätt. Det finns en vedspis hemma hos min mamma också, men det var länge sen den togs ur bruk och har så länge jag funnits till bara använts som avställningsyta bredvid elspisen. Men drömmen vore att ta den tillvara och använda den om vi en vacker dag får förverkliga vår dröm om en egen sommarstuga vid havet. Den som lever får se!
Din bild blev jättebra, så fint du lyckats fånga leken mellan eld och vatten! Så hemtrevligt det ser ut i ert kök.
Ja, det allra värsta med att ha djur är just när de blir sjuka för de kan ju inte tala om vad som felas dem, om det gör ont och var. Vad tråkigt att höra att dina hundar också har blivit lite krassliga, hoppas risdieten hjälper så de blir bra igen! Du får krama om dem från mig.
Vi har verkligen haft otur med våra djur det senaste året. Förra våren dog familjens andra katt, som sedan flera år tillbaka hade varit njursjuk. Sen på sommaren fick vår golden livmoderinflammation och måste opereras, i höstas hade kaninen ögoninflammation och i november fick blandisen en tumör bortopererad. I februari fick goldisen ett otäckt krampanfall och konstaterades ha förhöjda levervärden, så nu är det specialfoder + hemlagad hundmat som gäller för hennes del. Och så var det kissen som blev sjuk nu också... ALLA djuren har med andra ord rundat veterinären på mindre än ett år! Och man suckar när man tänker på hur dyrt det blivit också, veterinärerna förstår verkligen att ta betalt för det de gör!
Ha en fin helg! Kram

Bitte sa...

Vilken underbar bild på elden och ångorna! Ja, elden är ett kraftfullt och förtrollande element, du har lyckats fånga det på bilden.

Jag har allt kikat in här emellanåt och tittat på dina vackra bilder, men tyvärr inte haft tid att kommentera förrän nu. Vad otroligt duktig du är!

Ha en riktigt fin helg!

Många kramar
Bitte

Nillas Trädgård sa...

Mycket vacker bild!
Jag är så arg på förra ägarna till vårt hus. De rev ur både vedspis och flera kakelugnar som hade varit underbart att ha. Men vi satte in en braskamin, fast jag skulle vilja ha en vedspis i köket också... Kan inte få allt.

Fröken Grön sa...

Ljuvliga bilder från ett ljuvligt kök! - Jag spanar alldeles speciellt in den vackra gröna panelen där bakom.
Önskar dig en trevlig helg!
/Anna-Karin

Norregård sa...

Du kan då konsten att göra konst av allt;o)

Malin

Lisas torp sa...

Alla borde ha en vedspis och egen brunn i denna sårbara värld....tänker jag ofta, men vet naturligtvis att det är omöjligt!

Här har du fångat flera element i ett - både vattnet (ångan) och elden och människan dessutom...!
Vilken otroligt livfull bild och i den andra har du dessutom fått till återspeglingar av både eld och handtag! Hur tusan gjorde du där?

Det ångar verkligen av både värme och liv i bilderna, jag kan riktigt känna den intensiva strålvärmen som spisen alstrar!

Lisa

Susanna sa...

Häftigt, och min kanna:)

Ha en fin helg
Kram
Sussi

Anonym sa...

Bäda bilder underbara, men mest den första, med mannen och elden.

Anonym sa...

Jätte fina bilder! Du är så bra på att fånga ögonblicken.
Ha en fin helg.
Kram Marita i Björkhagen

Helena sa...

Ja jag tycker mycket om bilderna.Blir sittandes en lång stund o bara njuter:-)sånt härligt liv i bilderna!
KRAM från mig!

Anna Vattenkanna sa...

Intressanta och inspirerande bilder. Just elden och vattenångans samspel vill man titta på länge.
Jag tycker om den första bilden för där är även ljuset med som en extra dimention. Dagsljuset bakom den blå ångan och eldskenet som lyser upp din gubbes händer och ansikte. Mer fina foton önskas!

Kram Anna Vattenkanna

Anonym sa...

Att kunna känna spisvärmen i en bild...det är sann fotokonst det:)
Du har ett helt underbart hem!!!
Skorpan

Lilla Blanka sa...

Gokväll!

Ramlade in här via en bloggportal, och blev helt tagen av dina vackra bilder..!

Hit kommer jag snart igen :) Lägger en bildlänk för att inte missa nåt ;)

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

PS ni bor helt underbart!!!

skogsnuvan sa...

Den bilden du är något alldeles extra. Dina bilder är alltid fina men den här var extra extra

Laila sa...

Bilden är fantastisk och texten fenomenal! När kommer din fotobok med superbilder och tänkvärda texter om fotografi?
Ha det gott!/Laila

Vit som snö sa...

Absolut jättebra båda bilderna!
Du får till en sån skön stämning/spänning i dina bilder! Man tittar liksom inte snabbt förbi, man vill titta riktigt länge på dom!
Ha det gott!
Kram Cilla

Hanna sa...

fint.
Ha en fin helg.
kram
Hanna

Trix Kate sa...

Jag älskar gamla vedspisar, jag tog, för ett tag sedan, ett kort på
min också, från stugan som är trädgårdsmästarbostad, inte från huvudbyggnaden just här, (men det kommer också så småningom)...:
http://pleasantdecay.blogspot.com/2011/03/rosa-penseer.html
Vad är din för märke och serie? Vet du det? Det brukar stå tydligt, de hade yrkesstolthet med rätta förr och brukade tagga sina verk...
mvh, http://pleasantdecay.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails