31 oktober 2010

Tyger och gamla målningar

Jag är väldigt förtjust i tyger, glansen och ljusdagrarna i tygerna fascinerar mig. På gamla målningar från förr kan man se hur mästerligt de där tygerna och ljuset är avbildade. Jag älskar sådana målningar! Ljuset och lystern. Glansen och det där mörka lite mystiska. När saker och ting kommer fram ur mörkret och fångar ljuset.
När jag byter gardiner och draperier här i huset efter säsong så viker jag inte ihop dem och lägger undan dem någonstans. Jag hänger upp dem på en vägg i ett av rummen. Tygerna här på bilderna ska snart upp i fönster och dörrar. På så sätt har man glädje av dem året runt och, inte minst viktigt, man slipper stryka dem.
Man kan kanske ana att jag inspiretats av gamla målningar när jag gjorde de här fotografierna. De gamla mästarna vars teknik med penseln var fulländad. Tänk om man kunde måla på det sättet! Jag vågar inte försöka, det var så länge sedan jag målade, så nu målar jag med kameran i stället.
Samspelet mellan ljus och mörker. I den där boken, Svenska Gods och Gårdar, finns den här gården beskriven med foton. Spännande och roligt att se. Historien går vidare och det gäller att ta tillvara på det betydelsefulla och vackra i tillvaron. Att följa med tiden men samtidigt inse och förstå värdet av det som funnits i århundraden.

20 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Aaaah, som en Rubens målning är detta gardinförvarings rum. Blir helt mållös av dina böljande tyger i sammet och siden! Minimalism, vad är det? Älskar din stil!
Ha en skön söndag!
Eija

Mette sa...

For noen HERLIGE bilder! Ja, de er som malerier!fantastiske farger.
ha en flott sondag!
klem Mette

Laila sa...

Ja, du målar verkligen med kameran! Kan tänka mig att er fina gamla gård uppskattar utsmyckningen.
Ha det gott!/Laila

Randi sa...

Håller med...som en vacker målning! Vilken smart idé. Jag köper alltid på mig vackra tyger - för att de är vackra - men de hamnar i skåpet och förblir där...tyvärr. Borde kanske skapa en installation istället...
Kram Randi

Lisas torp sa...

Dina bilder är verkligen som en renässansmålning!
Så vackert och mättat ljus som leker i dina vackra tyger och strukturer!
Vilken bra idé att använda tygerna på olika sätt!

Åh, så vackert!
Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så sanslöst vackert med alla tyger, blir som en tavla, nästan overkligt! Du har en mycket vacker färgskala på dina tyger.
Önskar dig en bra start på veckan
Kramar
AnnaMaria

Stina sa...

Fantastiskt fina bilder!!!

Trevlig kväll!

Lantliv sa...

Du vet att jag älskar tyger...band..fransar! Jag faller i trans av dina foton...vilka underbara tyger du pryder fönster och väggar...så vackert! Som en tavla....du har verkligen en känsla för det vackra.....du leker med ljus,vinklar och speglingar som ingen annan.....

Skogslyckan sa...

Underbara bilder. Kittlar fantasin, du är en konstnär...
Kram Pia

Viola sa...

Dina bilder är som mästerliga målningar...håller med man blir alldeles hänförd utav dessa vackra tyger..idag finns musberättelsen att läsa, ha en fin kväll och tack för berömmet om den uppfräschade bloggen, kram

Isas Trädgård sa...

Det är som att kliva in i en ny värld (eller historisk värld kanske) att se på dina fantastiska bilder och arrangemang !! Det är lika fascinerande och spännande varje gång man kikar in !
Ha det så bra !
/Isa

Sophia Callmer sa...

Rembrandt, Veermer...utsökt vackert!

Anonym sa...

Du kan verkligen konsten att "måla" med din kamera. Underbara bilder. Du har så goda idéer.
Ha en fin vecka.
Marita i Björkhagen

Ullet sa...

Vilken bra idé och du har gjort oerhört vackert med tygerna där. *gillar*

Godastunder-tokigaidéer sa...

Så underbart det ser ut, jätte härligt....
Sågi ditt förra inlägg att du vissar massor av fina bilder på dina vovvar....såååå härliga.

HA de
Kram Anna

n o r d i n g å r d e n sa...

Men vilka vackra bilder!!! Och föremål, du bor ju som i ett sagoslott och omger dig med såna ting, vackert, unikt, perosnligt och häftigt!!! Och dina tre små svarta skogstroll är ju bara för söta!!! Mari.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag var helt övertygad om att det var en antik målning av någon erkänd renässansmålare när blicken föll på den första bilden. När jag sen läste texten och tittade på de övriga bilderna blev jag helt förundrad...och förstummad...så underbara bilder du har skapat.

Kram,
Regina

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Wictoria!
Nu var det ett bra tag sedan jag kikade runt. Dagens inlägg är helt ljuvligt i sin styling och färgerna! Precis som du säger, man ser den gamla tavlan som är inspirationen. FINT!!
Du fick förresten min röst hos Slottsträdgårdsmästarens tävling (såg jag nu..) Den bilden var så härligt bubbligt positiv och färgen perfekt för oktober!

Kram H.
(som är aningens överarbetad och inte riktigt orkar med alla synintryck som bloggvärlden bjuder på just nu... bara riktigt småååå doser..:-)

Elisa Day sa...

Underbart, underbart och underbart!

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Mysig och varmt och härliga färger!
Kram Anette

Related Posts with Thumbnails