10 juni 2010

Tidig morgon sen kväll

Ibland blir det så att man inte kan sova när man borde sova. Den här natten var en sådan natt för mig. Inte en blund i ögonen, inte sovit en enda minut. Jag gav upp och gick ut i trädgården strax efter klockan fyra. Morgonsolen letar sig in i min hemliga trädgård, det är lite kyligt i luften och daggen gnistrar på bladen.
Framför huset ligger den stora dammen.



Morgonsolen når stolen vid lärkträdet.


Den smälter nästan in i stammen. En bra färg på stolen. Jag skulle vilja ha ett växthus i den här färgen. Oj vad jag längtar efter ett växthus, spelar nästan ingen roll hur det skulle se ut bara jag kan sitta i det och mysa med mina blommor.


Igår kväll var vi till en gammal kyrkoruin som ligger tvärs över sjön. Solen skulle precis gå ner och dess gyllene strålar smekte muren.


Jag skulle gärna ha en ruin hemma i trädgården någonstans. Tycker att de är så vackra och stämningsfulla. Den här ruinen, som är från början av 1200-talet, ligger otroligt vackert, ute på en liten udde alldeles intill sjön.


Spegelblankt vatten, ljusgröna björkar, en gyllene solnedgång och en gammal ruin, det är riktigt romantiskt.

22 kommentarer:

Unknown sa...

Jag bara älskade stolen OCH barken på den imponerande lärken. Jag skulle vilja dra händerna mot den där skrovliga ytan, så himla snygg struktur och färg. Vilken bjässe du har i trädgården.
Resten behöver jag inte säga något om, har ju tjatat en hel del om vad jag tycker om din trädgård:))
Gå gärna upp fler tidiga morgar så vi andra får njuta av vackra bilder.
Ha en toppendag/vecka!
Camilla

Annika Christensen sa...

Tack för denna vackra morgonstund som verkligen hade en guldkant.
Du bor så fint.
Här blir det också lite dåligt med sömnen men var sjutton är solen?
Vi har fått 50mm regn..
Ha det gott
Annika

Lotta Sultan sa...

ja, vad är det för hemligt klimat du bor i!?
här är det grått, grått. morgonljus är det finaste!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den stolen var fin, bilden ser inte ut som Sverige, fast det är det ju. Mycket fint och ha stolen där, och ruinen du fotat, en liten sån skulle man ju ha. Och så en mera vild del av trädgården runt.
Kram till dig
AnnaMaria

sylvia sa...

hei.
ååå så vakkert et innlegg fra deg,jeg sittter å nyter alt dette vakre du viser oss,en eventyr stol du har der ved treet,
vakkert overalt,
nydelig sted dere besøkte,vakker mur,tenk så gammel å vakker,
det er en fryd å besøke deg,
ønsker deg og dine en herlig dag,
klem fra sylvia

Rosengärtchen sa...

Wunderschön und ganz verträumt sieht es bei euch aus. Ich bewundere immer wieder euer Haus und den wunderschönen Garten.

Liebe Grüße aus Deutschland schickt Elvira

Lisas torp sa...

Åh, så paradisiskt det är nu! Och din trädgård är verkligen magisk! Tänk, att få uppleva den så tidigt dessutom - dofterna, ljuden...! Jag kan bara ana!

Så häftigt med gamla platser, där rester finns kvar - då vet man ju säkert vad som funnits just där! Otroligt vackra bilder! Vilken stämning!
Lisa

Godastunder-tokigaidéer sa...

Gur så underbart....jag morgonstund har guld i mun...jag är som du, kan inte sova när man bör men har jag väl somnat sover jag som en stock....men underbara kvällar är ljuvligt.

Ha det gott
Kram Anna

Elle sa...

Tidiga mornar är speciella. Förra veckan tog jag en morgonpromenad medan solen steg, skönare upplevelse finns det knappt.
Härliga bilder!

Ha det bra!
Kram Elle

Dubbelörn sa...

Gudomligt vackert! Naturen är så otroligt vacker just nu, njuter till fullo.

Växthus har vi, men då enbart för växter ;). Drömmer om en engelsk variant, stort nog för en sittgrupp...

Kram

Norregård sa...

Så vackert!!!

Kram Malin

skogsnuvan sa...

Jag säger bara vaaaaah. Kanske när jag blir ledig från jobbat att jag vaknar tidigt. Eftersom jag är så morgontrött har jag aldrig varit upp klockan 4. Jo föresten när jag varit på dans och kommit hem då. Ljuset är speciellt den tiden.

Sophia Callmer sa...

Tidiga morgnar är så vackert och det är en speciell känsla att gå runt innan alla andra vaknat, jag gör det i bland för att fota LJUSET..
Förstår din sömnlöshet, så här års är det svårt att sova ordentligt/Sophia

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Sagolikt vackra bilder!
Underbart snyggt med dammen och stenläggningarna framför huset.

Vilket enormt lärkträ och så läckert med stolen framför, där skulle jag kunna sitta läänge och drömma mig bort, nja kanske inte såå långt bort... räcker nog fullt att kunna sitta där och njuta av din vackra trädgård!

Kramar Linda

HelenJ sa...

Det är något speciellt med morgonljus/kvällsljus - och det blir något alldeles extra i din trädgård. Härliga bilder!

Rut och Signe sa...

Grannen har en stenmur men inte jag....undrar om de märker om jag flyttar lite på den? Hm, kanske inte i alla fall för grannsämjan. Fina bilder hos dig med vacker miljö. Ditt hus ser så vackert ut. Tänk vad rofyllt det är så tidigt på morgonen och vad vacker soluppgången kan vara. Ha en skön helg! Marie

UggledaLen sa...

Så sagolikt vackert!

Nästa gång jag är sömnlös ska jag ge mej ut i morgonsolen jag med...

Kram Len

Mimi sa...

Gudomligt vackra både morgonbilderna och kvällsbilderna. Den stolen var ju fantastisk! Hälsn Mimi

heavenandearth sa...

Åhh, så vackra bilder du visar oss! Gillar ditt hus!! Så fint!
Konstigt att jag inte hittat hit tidigare! Men nu har jag det o lägger gärna till dig på min blogglista! För hit kommer jag gärna igen!

Ha en härlig helg!
Iréne

Åsa sa...

Låter som det skulle vara min syster. Hon kunde åxå gå ut i trädgården förr när hon tänkte på mycket i trädgården.

Vilket superställe du verkar ha. Fantastiskt fint framför huset vid dammen. Och stolen skulle
jag kunna ha i min trädgård.

Kram Åsa

färgtrappan sa...

Härligt ljus i dina bilder.
Jag vill också ha ett växthus, att sitta och tänka i och lukta på blommorna å örterna...mmmm jag känner redan doften.
Ha det! :))

Joyforhome sa...

vilket drömhus ni har :) jätte fint inrett

kramar Malin

Related Posts with Thumbnails