04 mars 2010

Övre salen

Jag har tagit några bilder bilder i den övre salen här i huset. Huset är byggt på 1800-talet och är kulturminnesmärkt. Många rum har både tapeter och takmålningar i original. Den övre salen, med sin vackra utsikt över trädgården, sjön och bergen, är intakt, alltså allt är precis som när det byggdes. Tapeter, golv, takmålning, kakelugn och fönster, allt är i original. Kanske inte så många hus som är sådana och fortfarande fungerar som modernt boende.

Detalj från takmålningen och en del av takrosetten


Här syns hela takrosetten


I taket takrosett och övre delen av kakelungnen syns.
Alla kakelugnar i huset fungerar. Det finns 7 kakelugnar!


Rosetten har blommor och pärlkant


Färgerna är milt gräddvit, rosa och svagt grönt


Akantusblad


Detalj från takmålningen


Vissa detaljer är målade med guld!


Här syns mer av takmålningen


Det är så ljust i det här rummet!


När man öppnar de dubbla dörrarna och går in i den övre salen ramlar man nästan baklänges av det otroliga ljuset! Genom de stora höga fönstren flödar ett sådant levande vibrerande ljus. Det är nästan som att gå in i en annan värld. Och utsikten från balkongen är enorm! Jag trivs så bra i det här rummet, fast jag trivs ju bra i alla rum i det här otroliga huset! Ser det som en förmån att få bo här och ta hand om det efter bästa förmåga.
I morgon, fredag, ska jag slå mig ner framför tv:n, det är filmen Marie Antoinette, regisserad av Sofia Coppola som visas. Jag har inte sett den ännu. Ska spela in den så att jag kan gotta mig åt miljöerna långt efteråt!

26 kommentarer:

sylvia sa...

woooow...
å så utrolig vakkert dette er,tenk å få bo sånn da,godt sånne mennesker som dere har sånne hus,ja sånne som dere som tar vare på det å behandler det med omsorg,
det syntes når du skriver om huset,såå vakker tak rosett og dekor i tak...takk for at du delte,ser det om og om igjen..
ja woow....klem fra sylvia

Ruben sa...

Verkligen ett praktfullt tak! Och vilka vackra akantusblad i rosetten! Klem fra Ruben.

Trädgårdsdrömmar sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ så ändlöst vackert!!!!
Vilken ära att få bo i ett sådant vackert hus.
Njuter av att se det, hur ska det då inte vara att få bo i det.
Ha en härlig helg
Carina

Lisas torp sa...

Helt sanslöst vackert! Vilken känsla det måste vara att det är bevarat i original som när det byggdes!
Ja, det måste vara fantastiskt att få bo i ett sådant hus, men jag har en känsla av att det är ömsesidigt!
Lisa

Dubbelörn sa...

Stum av beundran över ditt hus o alla detaljer. Ljus är något som jag också uppskattar. Ljuset som flödar in i rummen o väcker själen till liv...

Visst kan en längtan efter något annat, i ett varmare klimat, kika fram emellanåt. Finns underbara ställen för B&B ;). Men så kommer en ljuvlig svensk sommar o då finns det ingenting som kan locka mig härifrån.

Men idag hoppar jag på vad som helst för att rymma fältet *skrattar*.

Vilka ljuvliga hus du funnit men så tragiskt att de står tomma. Känner igen det här norrifrån. Vackra Norrbottensgårdar med fantastiska lägen ligger helt övergivna.

Varma kramar

Norregård sa...

Vilken tur att Ni fann varandra!! Du och huset;o) Ni passar som hand i handske, underbart!!! Vilken lycka att ingen klåpare varit inne och förstört.....

Ha det bäst Vännen!!
Kram Kram Malin

IreneL sa...

Vilket underbart tak! Vilken ära att få bo i ett sånt fint hus! Vilken tur att det blev ni som fick ta hand om det! Det är sååå underbart med alla fina kakelugnar och detaljer! Ha en skön kväll i ditt fina hus! / Irene

STENLYCKA sa...

Vilket rum....vilken underbar takmålning ....takrosett. Sju kakelugnar som fungerar...oj..oj. Jag blir alldeles lyrisk när jag hör att allt är original och bevarat. Så underbart att få bo i ett så vackert hus. Lyckliga du, jag är inte alls avundsjuk.
Jag glömde ju att du har en helt fantastisk trädgård också.
Kram Raina

Huset vid ån sa...

Tack för titten inne hos mig, vad glad jag blev att du lämnade ett spår efter dig så jag kunde hitta till din fina blogg och få se ditt vackra hus o trädgård! Jag finner inte ord...Såå himla vackert! Vilket ögongodis du bjuder på! Verkligen en fröjd för mig som älskar gamla hus.....Må så gott Kram Therese

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Vilken prakt!

Hanneles paradis sa...

Helt underbart.

Vit som snö sa...

Otroligt vackert!!! Det känns skönt att huset hamnat i händerna på dej som verkligen uppskattar och vårdar det OCH som låter oss också njuta av allt det vackra!
Marie Antoinette har jag som film, älskar kostymfilmer!
Kram Cilla

Unknown sa...

Du måste känna dig så sanslöst lycklig lottad som får bo, som de flesta av oss andra dödliga bara kan drömma om. Takrosetter och målningar i orginal, 7 kakelugnar......hur mycket tror du vi orkar höra innan vi dööööör av avundsjuka;) För att inte tala om ljuset......
Här är mörkt som i naveln på en kunguru, i jämförelse. (Vet inte om de har en navel, men utifall att...)
Och så utsikten på det....Tror jag det att du ska titta på Marie Antoinette, har inte heller sett den än, går den på TV? det måste jag kolla upp genast, ääääääälskar kostymdramer. Måste ju kolla inredningen och se om det är något man kan härma, eller hur?
Ha det bra.
Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ser att du har stora fönster, förstår att ljuset blir vackert. Du bor så otroligt fint, till och med taket är som ett smycke.
Kramar
AnnaMaria

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Du har mycket fint att förvalta och vara rädd om för att det skall leva vidare till kommande generationer.
Ha det gott
Birgitta

Annika Christensen sa...

Ja som vanligt är allt fint som du visar.
Vilket jobb och vilket arv.. som Birgitta skriver.
Ha en skön helg
Annika

skogsnuvan sa...

Att det har hållit sig så otroligt fint genom åren. Ser ju helt oförstört ut. Vad du ska vara stolt över att du tagit hand om det här huset som verkligen har en själ. Så stå i rummet med ljuset och ta åt dig energin. Den är för dig. ps Är du yrkesfotograf?

Galleri Hönshuset sa...

Hej, hur står det till?

Så fint rum. Gillar att alla ugnarna funkar och att ni har originalmålningarna kvar...häftigt! =)

Ha en toppenhelg. Kram Pirre

Bitte sa...

Vilket fantastiskt hus ni bor i, där så mycket är bevarat. Jag känner mig alldeles salig när du visar bilderna på takrosetten, takmålningarna och den gamla kakelugnen. Det måste vara ovanligt att ALLA sju kakelugnarna fortfarande fungerar!

När du beskriver ljuset på övervåningen tänker jag (återigen) att de som byggde hus förr i tiden visste vad de höll på med. Gamla hus ligger ofta högt, har maximal utsikt, maximalt ljusinsläpp och så vidare. Nyare hus verkar man ofta bara bygga upp hur som helst, utan större tanke bakom!

Tack för att du tipsade om filmen i morgon, här är en till som älskar kostymdramer...

Ha en fin helg!

Många kramar
Beatrice

oumberligating sa...

Härliga detaljbilder måste jag säga, verkligen!
Tack för din fina kommentar under mitt inlägg vad folk skulle göra om de vann 100 miljoner!
Du bor ju så fint så du slipper ju problemet att byta ny bostad, men det blir säkert jobbigt med alla "fritidhus" (ler)
Har lite saker som jag ska fördjupa mig i angående din kommentar, måste ju ta reda på vad det är för sorts hästa bl a.
Själv så ska jag skaffa mig en Shirehäst när jag blir riktig rik, ett sto med minst 1,80 mankhöjd, min granne har en hingst, vilket djur. Sedan har jag lite böjeler för det här med tonerspel, så varför inte låta smida en rikigt rustning och ge sig ut i strid på några härliga medeltidsmässor ute i Europa, kusen och jag och några "hästtjejer/killar" för jag är ju lite hästrädd och i allafall för så stora hästar! (ler)
Ha nu en fin helg alla kategorier!
Kram ifrån Peter!
PS: Kom tavlan fram som jag skickade via mail?
Hoppas den inte hamnade som skräppost! (ler)

Gela sa...

Hej, vad underbart fint det måste vara härligt att bo i ett sådant hus. Att få förvalta detta underbara konstverk. Du, jag har en sak till dig på min blogg som tack för all inspiration. Hoppas du får en riktigt fin helg/Gela

Made in Persbo...Carina sa...

Iiiii....nu får jag ståpäls över hela kroppen...rysningar av välbehag!!!! Helt makalöst vackert och sååå bra att ni uppskattar det så att det bevaras för framtiden!
Ett fantastiskt rum i ett fantastiskt hus...som helt säkert är oändligt tacksam att ha fått er som ägare :)

Kram, Carina

*Ulrike* sa...

That is just so gorgeous! I can't imagine how much time it took to do all of that.

Viola sa...

Njuter som vanligt utav alla era vackra detaljer i ert underbara hem, ha en skön helg, kram

Vita rosor och förgätmigej sa...

Din lyckans ost! När kan jag flytta in? *hihi*
Kram/ Anna

elisran@live.no sa...

Tusen takk for en inspirerende blogg.
Her hvor vi bor er det ikke lett å få kjøpt gamle hus med sjel...utfordringen for oss er / blir derfor å forvandle ett nytt hus, slik at det etterhvert kan fremstå med sjel og personlighet:-) Du er derfor blitt en stor inspirasjonskilde for meg...Takk for at du deler ditt fantastiske hus med oss.
Klem fra Elisabeth

Related Posts with Thumbnails