29 augusti 2009

Färger

Det är lustigt det där med färger. Hur kan man vara säker på att andra ser på samma sätt som man själv gör? Samma nynser, brytningar kulörer emellan. Det måste vara helt omöjligt att allas ögon registrerar färg på exakt samma sätt. Vissa färger passar inte alls ihop tycker en del medan andra gillar kombinationen. Det kanske inte alls, eller inte enbart, handlar om tycke och smak, det kan kanske även bero på att våra ögon inte är "kalibrerade" på samma sätt.

Jag hörde någonstans ifrån att det hade forskats på vilka kombinationer av blommor, alltså färger på blommor som inte alls gick ihop. Vilka färger man absolut inte borde kombinera i en blomrabatt. Ett totalfiasko, med andra ord. Färgkombinationen var orange tillsammans med lila. När jag hörde det tänkte jag: " aj, aj, oj, oj och jag som tycker att det passar så bra!" Nu är jag inte en sådan som bryr sig om dylika forskningar och lägger vikt vid dem, men jag kan alltså absolut inte hålla med. Lägger in en bild på en sådan "idiotkombination" så får ni döma själva. Det är kinesisk smörboll i förgrunden och praktbetonika i bakgrunden.



Här är en annan klatschig grann färgkombination. Praktbetonika i förgrunden och i bakgrunden jättedaggkåpans limegröna blommor.


Här är en annan variant som bygger på kontraster. Lammöron och lobelia.

Här är en bild på min vattentunna. Jag har vatten i en stor trätunna som jag kan ta vatten ifrån när urnor och annat ska vattnas. Det är bekvämt eftersom det är lättare att fylla tunnan med vatten än att hålla på att fylla vattenkannorna eftersom. Sedan kan man ju göra något av tunnan också. Här har jag blommor i krukor och ett vattenfall.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails