30 augusti 2009

Kataloger...

Jag vet många som går och väntar, ivrigt, på den nya Ikeakatalogen. Nu har den kommit. Till mig i alla fall och antagligen till alla dem som gått och väntat så ivrigt på denna nya fenomenalfantastiska händelse. Det märkliga är att de flesta av dem, som tillber denna katalog, anser sig ha en alldeles egen, individuell, inredningsstil som inte är en direkt kopia av andra. Alltså inte finns någon annanstans utan det ska tydligen spegla dem sjävla och deras personliget... Men hur kan man då gå och dräggla efter den katalogen?? Man kan väl inte säga att den är speciellt personlig, har en individuell inredningsstil?

Jag kräks på Ikeakatalogen. Jag kör mitt eget race och handlar där jag finner det...det som just är en personlig stil, mitt jag, och inte någonting som någon annan bestämt. Men det är klart, har man inte någon egen inredningsstil så kanske det är "säkert" att följa en mall, liksidighet, liktänkande. Man kanske blir accepterad på ett annat sätt, när man är som alla andra, även inom den moderna inredningen...?

En kommentar som jag en gång fick av en bekant, på besök hos mig, sagt rakt upp i ansiket, var: " ja inte skulle jag vilja ha det så här i alla fall!!!!" Antar att min inredningsstil inte höll mallen...inte var som katalogen = trist, tråkig och färglös...
"Färglösa" människor är nog rädda för både färg och personlig stil, antar jag, men de är nog så snabba att kritisera andra, som vågar följa sin egen stil och inte bara följer det som är modernt för tillfället.

Det knepiga är när de tex köpt soffan för ca 30.000 kr och sedan fyra-fem år senare slänger den...eftersom den har blivit omodern... Men, de sade ju tidigare att de köpte den eftersom den speglade deras personlighet så väl. Och märk väl, soffan slängs...i en container för att brännas...så att:"ja jag vill ju inte att någon annan ska få gratis det som vi har köpt...för den var ju sååå dyr ska du veta!!!"

Man upphör aldrig att förvånas. (för att inte säga hetta till rent temperamentsmässigt) Har många gånger tänkt att jag inte ska bli upprörd över saker och ting och sluta att bry mig...
men jag kan inte.

1 kommentar:

Angela sa...

Hej! Jag slänger väl in en kommentar här angående personlig stil.
Det är väl härligt och alldeles underbart att människor är olika! Tänk vad man får lära sig mycket av andra och om deras tankar och erfarenheter, det vill jag inte vara utan.
Vissa människor måste alltid poängtera hur olika andra är i förhållande till sig själva ur en snäv synvinkel. Synd, tycker jag, för en sån person berättar för oss andra hur inskränkt denne är. Utan att förstå det själv.
Jag tycker du har ett underbart hem! Men jag skulle lika gärna kunnat fascinerats av ditt hem om det gått i funkisstil! För ditt hem berättar lite om vem du är, hur du ser på livet och vad som är viktigt för just dig. Det är intressant!

Nä, nu ska jag ta och fundera på vilken loppis jag ska besöka; dags att leta vackra saker! ;)

Ha en fin dag!//A

Related Posts with Thumbnails