26 augusti 2014

Sorkdrogen?

Jag har köpt spännande vallmofrön för några hundra kronor och satt dem i en stor rabatt för sig för att kunna njuta av dem i samlad grupp. Men allt är uppätet! det är bara korta stubbar av stjälkarna som sticker upp ur jorden. Det är SORKARNA som ätit upp all vallmo! Åkersorkarna från Hell!!
De har även ätit upp alla luktärtor i samma rabatt.
Nu har jag satt ut fällor och fångar sork och andra möss varje dag. Javisst, det är flera olika sorters rått-djur, varför bara ha en sort när man kan blanda?!
På bilden är det fjädervallmon Lilac Pompom, den växer på ett annat ställe i trädgården och sorkarna har ännu inte hittat den.
Har funderingar på att börja föda upp
vesslor, de är det bästa mot sork och andra möss. En vessla gör samma jobb som 1000 katter, minst, och vesslorna jagar även under snön. Eller så skulle man sätta knark-vallmo så att sorkarna blir höga och flyger iväg...!!


7 kommentarer:

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ush, trist o jobbigt!

Vacker bild!

Hälsningar Ewa :)

Lotta sa...

Knarkvallmo låter roligast!!! Skämt å sido...fy vad tråkigt! Det konstiga är att det är precis samma med mina vallmo....alla nysådda blev uppätna så att det bara blev pinnar kvar...men jag tror inte det var de otrevliga 4-benta varelserna för det har jag inte sett några spår av...vet inte vad det kan vara????
Bättre lycka nästa år.
Kram Lotta

linnea-maria sa...

Ha ha, bra idé. Bara du inte har höns för vesslor är riktiga mördarmaskiner när det gäller höns. Jag undrar om våran styva lerjord gör att jag inte har något problem med sork (något positivt i allafall)

Anonym sa...

Vad tråkigt när det blir så. Såg att någon annan trädgård hade problem med kaniner.

skogsnuvan sa...

Kanske därför som mina luktärtor inte kommit upp. Jag har ju funderat. Mina solrosor försvann också och det stod bara små bitar av skaftet kvar. Jag har ju en lånekatt men jag tror inte hon jagar så mycket råttor

Jannibele sa...

Det var da som f...!! Hos meg spiser musene opp det meste. Du får ta opp kampen mot dem, så valmuebedet ditt får bre seg i all sin prakt til neste år!

Annette sa...

Enkelt att lösa dina sorkproblem.
Låt nästa valp bli en Jack Russell så är alla ovälkomna gäster ett minne blott, stora som små :-)

Related Posts with Thumbnails