18 februari 2011

Swish swoosh och wroom!

Hej vad det går undan! Fart och fläkt! Hemläxa = Panorering. Ni vet, den där fotokursen jag går, nu har vi kommit till Panorering, bla. Och vad är då det..jo man följer ett objekt med kameran så att farten kommer fram i bilden. Objektet ska vara tydligt och resten lurvigt. Oftare lättare sagt än gjort. På den här bilden fick Mannen vara bytet som blev jagat genom salen några gånger. "Spring! Spring!! Fortare!!! Fortare!!!!" kommenderade jag (fotografen) allt medan jag försökte hänga med i den snabba rörelsen och vred kroppen som en mask för att fortfarande ha bytet kvar i fokus. (alltså man står själv kvar på samma ställe och följer bara med i rörelsen genom att svänga på kroppen) 
Jag tycker att bilden blev ganska läcker med fönstren i bakgrunden. Fönstren har smält samman, det ser inte alls ut så här i verkligheten.
En annan bild på en panorering. Den här tog jag genom vindrutan på bilen när jag var på väg hem efter fotolektionen. Det hade snöat rejält och det var en del trafikproblem. Långtradaren kom farande som ett jihu i kurvan och jag följde rörelsen med kameran. Här gick det undan vill jag lova! Dels tradaren som körde som besatt åt ett håll och så bilen som jag satt i som körde åt det andra.. Tycker att det blev en häftig bild, speciellt med den där balken på släpet som sticker upp i himlen. Balkarna följer skogens linje och tradaren är på väg ut ur bilden...eller kanske in i bilen, det kändes som om det var väldigt nära.

6 kommentarer:

Lisas torp sa...

Jag tycker du mer och mer liknar en proffsfotograf!!! Så läckert med denna panorering som måste vara jättesvår att få till!
Kul att få följa dej i dina uppgifter!
Ha en fin fredag!
Lisa

STENLYCKA sa...

Varma kramar till dig, önskar dig en glad fredag. Njut av dagen och helgen!
Raina

färgtrappan sa...

Jag gillar sådana bilder jättemycket. Just att KÄNNA farten i ett fotografi. Häftigt.

Önskar dig en fin helg
/maja

Susie på Stjärnarve... sa...

Det verkar som en mycket bra och kul fotokurs du går. Har själv börjat fundera i dom banorna, men närmaste är i Visby (4,5 mil härifrån) och det blir lite jobbigt vintertid. Får fortsätta att läsa mina fotoböcker - fast jag behöver nog en ny kamera snart!
Bilderfna var i alla fall väldigt läckra, så du har lärt dig en hel del!!

Anna Vattenkanna sa...

Här var det verklingen swisch och swung! Du har verkligen lyckats att fånga farten. Visst är det kul - de spontana bilderna kan många gånger bli väl så bra som de noga förberedda. fast man kan ju inte förbereda ett långtradarmöte just DÄR med just DEN färgtonen på skog och himmel. Konsten är att FÅNGA.

Fånga på! Jag älskar dina bilder ska du veta.

Kram Anna Vattenkanna

Helena sa...

Fick man lära sig nått nytt igen!Tackar :-)får själv lust att testa.Det är verkligen kul att få följa din kuurs på detta vis tror säkert det inspirerar fler att fota el.gå en kurs!
Kramar från mig!

Related Posts with Thumbnails