08 september 2010

Gnagare och Gnaskare...

Jag såg att mina Lejongap var vissna och att delar av Ulleternellen också var vissen. Konstigt! Är de törstiga, tänkte jag, och vattnade dem. Men de hämtade sig inte. Vid en närmare undersökning nere i marknivå upptäckte jag att de var avgnagda!! Någon hade helt fräckt gnarvat av dem! Jag insåg snabbt att jag hade fått gnagare, gnarvare, gnaskare i min trädgård! Visst kunde de få bo där, men inte när de började gnarva på mina blommor! Nån måtta får det vara. Jag satte ut en fälla laddad med smaskiga solroskärnor. På morgonen satt en liten Sötnos i fällan! Såå liten och fin! Jag tycker faktiskt om möss, de är så gulliga!

Här sitter den lilla musen och är jätterädd! Morrhåren darrar av förskräckelse. Och vilka stora öron den har. Huset och fotografen avspeglar sig i dess öga.
Så söta tassar. Nästan som händer. Jag kallar de här mössen för vitmagar. De är vita i pälsen undertill och är så fina!

"Släpp ut mig, släpp ut mig, släpp ut mig!!!" ber den lilla musen med sin svaga stämma. "Jag lovar att jag inte ska gnaska på dina blommor mer, bara jag får bo här i den härliga Trädgården!"
"Njaa, jag undrar det jag..." säger jag, medan hjärtat blöder för den lilla varelsen. "Jag tror inte att du kan hålla det löftet när din gnagarlust sätter in som värst. Jag vågar helt enkelt inte ta den chansen. Du skulle låtit bli mina blommor så skulle du fått bo kvar!!" förklarar jag för den söta lilla musen.
"Men det var inte jag, det var inte jag, jag lovar det var inte jag...!"

??? Så slår mig genast tanken, insikten, musen talar säkert sanning, det var inte den som gnarvat..! Alltså innebär det att det är fler möss i min trädgård! Och hur ska jag lyckas fånga den rätta = blomgnagaren?!
Jag bär buren till skogen så att den lilla musen får flytta dit i stället.

Ella nosar bekymrat på en blomma. Hon tycker att matte är fjantig som larvar sig med de där mössen. "Du skulle bara veta", mumlar hon, "den där musen är säkert tillbaka snart!"

Nu har labbarna lärt sig att snoka efter möss. Så fort det prasslar så tassar de dit och lyssnar och sniffar. Men labbarna är ju inte i trädgården på natten och det är som jag misstänker att mössen har det värsta hålligånget!! Men de är ju såå söta!...

19 kommentarer:

MrsUniversum sa...

Haha Boije, underbart! Musen är ju nästan lika fin som en kanin. Och att hundar kan bli råttjägare hade jag ingen aning om. Jag håller mej till katt...

Är alla de här orden för gnagare och gnager "jamska"? har aldrig hört gnarvare och gnaskare förut.

Norregård sa...

Dina inlägg är som små sagor!! Så gullig liten berättelse, om en gullig liten varelse. Hon låter säkert dina blommor vara ifred nu;o)

Kram Malin

Mette sa...

Veldig hyggelig historie. Men jeg synes du er utrolig snill mot musene ;-) Her i huset tar katten seg av dem med veldig kort prosess... ;-)

Skomakartummen sa...

Nämen vilken söt men med vassa tänder... kram sari

bakom berget sa...

Du har fått ännu en stjärna i himlen. Jag blir glad av att höra din berättelse. Även en liten mus har ju rätt att leva. Jag kommer att tänka på visan i Klas klättermus. När en liten mus ska ut och gå, får hon akta sig så noga så....
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram Åsa.

Godastunder-tokigaidéer sa...

Förstår att det inte är så lätt att "göra sig av" med den lilla musen, så söt den var. Men håller med att det är inte så trevligt när man inte får ha sina saker ifred....hoppas de flyttar.

Ha det gott
Kram Anna

Susie på Stjärnarve... sa...

Det påminner om vår lilla mushistoria "Enögde Joe - eller den stora musjakten"! Inte 17 kan man döda såna små söta saker!!

Lisas torp sa...

Jovisst är det jättesöta och bilderna du tagit är underbara!
Men, men - som sag! Inte lätt detta när de förstör.
Hade en mus inne i torpet ett halvår innan jag fick fatt på den¨! Den hade förstört massor - gnagt av alla mattfransar, byggt bo i mina stövlar, ätit upp alla ärtorna i tygpåsarna för fönsterdraget....ja, massor!!!!
Sånt är inte kul!
Nej ute i skogen bör de nog vara! Hoppas att den håller sej där. Bästa musfångaren är nog ändå en katt förstås - labbar i all ära...!:)
Lisa

Skogsdoft & havsbris sa...

Själv är jag av någon anledning livrädd för möss, kan bara inte med dessa varelser. Skriker mig halvt fördärvad när jag ser en mus, vilken tur att jag var borta den gången maken hade råkat få in en mus i huset när han tog in ved och den härjade på i biblioteket och bakom böckerna i bokhyllan en bra stund innan han fick fast den. Och musinvasion i stugan för 2 år sen, fy vilken upplevelse det var, när vi fick släpa hem alla sängkläder och dukar och tvätta och ha storstädning istället för en trevlig dag i all sköns ro...
Men du hade i alla fall lyckats få väldigt fina bilder på den lilla musen, det måste jag ju säga. Och så där på bild ser den ju väldigt ofarlig ut, även för mig... ;) Hoppas i alla fall att du lyckas fånga den som är skyldig till blommassakern!

Love Your Homes sa...

De små mössen är ju för söta....kanske du kan bygga små nät runt blomstammarna. Fast å andra sidan kommer de ju förbi de allra minsta springor.
Jag skulle ha gjort som du i alla fall, släppa ut dem en bit bort och hoppas de stannar där, kanske blir man kompisar så småningom.......

Må så gott allihop!

Fin Gefle urna!!!!!!

Anonym sa...

Vilken liten söting du fångat! Söta är de, men kan ju förstöra något så hemskt. Hoppas musen stannar i skogen. Vi har en katt som är en riktig råttfångare, men det händer att vi räddar mössen från honom ibland. Det gillar han inte och försöker slita sig lös när vi tar honom. Så här känns det för mössen, när du håller fast dom, säger min dotter till honom.
Må så gott!
Marita i Björkhagen

Mor Grön sa...

Vilken sötnos! Jag gillar småmöss men inte deras härjningar. Vi hade en som bodde bakom vasken i en liten risifruttiask men han har flyttat nu.

Annika Christensen sa...

Men du vilket ögon-blick... ser dig nog i musens öga.
Helläckra bilder.
Inte är du rädd för möss iallafall.
Hoppas du får den rätte till sist.
Här är det sorkarna som äter upp plantorna.
Ha det så bra du kan
Annika

heavenandearth sa...

En sån liten sötnos!!!!
Härliga bilder du tagit på den lille filuren!

Men..både han o alla hans kusiner kommer nog att fortsätta ha fest i din trädgård! Tyvärr! ;-(
Kan du inte åka till soptippen o släppa dem? Där lär det ju finnas massor med käk o det kanske är tillräckligt långt bort!

Hoppas du får ett härligt veckoslut, med el utan dessa sötisar!
Kram! Iréne

Snäckskalsdalen. sa...

När man tittar noga på dom är dom bedårande! Tyvärr, eller nåt sånt.
Vilka fina vovvar du har.
Agneta kram

Ingela sa...

Vilka bilder! Snäll är du också, hoppas blommorna får vara ifred. Har ni redan fått upp växthuset? Häftigt och fint ser det ut, kommer väl nästa sommar och tittar hur det blev.

Hälsningar
Ingela

Vitt hus med svarta knutar sa...

De är så söta mössen, men inte på "fel" ställe och inte om de förstör. Hemma hos min barndomskompis upptäcktes att det fanns möss i matkällaren. Sagt och gjort, kompisens pappa köpte en fälla. Agnade den och nästa morgon satt där en darrande, livrädd mus. Pappan tyckte synd om musen, men gick ut på trappen och släppte ut musen. Nästa morgon satt det en mus i fällan igen. Efter ett par veckor märkte familjen att musen blev fetare och fetare...då började de ana oråd...klart det var samma mus och inte såg han så rädd ut längre heller *fniss*

Ha en underbar söndag!
Kram,
Regina

yanmaneee sa...

kd shoes
vapormax
jordans
retro jordans
yeezy boost 350
golden goose sneakers
fitflops sale clearance
timberland outlet
adidas zx flux
michael kors outlet

webdolabuy sa...

click this site gucci replica more helpful hints buy replica bags online Related Site best replica designer bags

Related Posts with Thumbnails