15 december 2010

Julgrupper - julen smyger sig på

Jag tycker att det är roligt att göra egna julgrupper. Lite annorlunda arrangemang. I den här gruppen har jag plockat in en påfågelsfjäder och en upprättstående prisma. Tanken är att det ska komma dit en liten diskret ljuskedja i den också.

Ofta har man saker hemma som man kanske inte tänker på att sätta på ett matbord. Jag tog en av Gefle-urnorna och gjorde ett jularrangemang i. Jag fodrade urnan med en plastpåse så att det inte skulle läka vatten på bordet när jag vattnade granarna. Tog granar med rötter så att de ska klara sig till våren, då planterar jag dem ute igen.
Men men men... påsen var inte hel! Vatten rann ut. Som tur var kände jag mig lite misstänksam mot den där plastpåsen när jag satte dit den och fyllde på med jord. Påsen liksom flinade mot mig, lömskt och beräknande. Spjärnade emot och ville inte ner i urnan. Det var då som jag anade att det skulle gå åt helskotta med vattningen...så jag satte en tallrik under urnan, och tur var väl det för tallriken blev full med vatten över natten.
Koppar i Old Gustafsberg Willow, kommer från farmor.


Skägglav får rinna över kanten.


En liten hyacint som kämpar sig upp. Jag misstänker att den inte kommer att hinna blomma till jul.
Ytterkruka i Jugend, fyndad på RödaKorset för 20 kronor!


Det här är min favorit bonad. Den sitter faktiskt uppe året runt på spegeln till ena pardörren in till salen. Den beiga färgen smälter så bra in i dörrens färg så tillslut märker man inte att den sitter där.

19 kommentarer:

Lisas torp sa...

Så vackra julgrupper du har ordnat till! Ja, det kan ha sina sidor när man försöker vara lite kreativ - det har jag fått erfara här också!
Men...man tager vad man haver, och du haver då verkligen vackra saker att pynta med både, prismor, flädrar och krukor!
Så vackert också med vitmossan och "skägget" som hänger ner.
Den bonaden var jättefin och nostalgisk!

En fin vinterdag önskar jag dej!
Lisa

MrsUniversum sa...

Julen är trevlig, och även resan dit under advent med vackra arrangemang som du gör.

Men hela året kan hustomten beundras! Kul och intressant... har inte tänkt den tanken förut.

sylvia sa...

hei.
så alldeles nydelige julegrupper du har satt sammen, veldig kjket å bruke ting man har å som ikke er så vanlig å bruke.
nydelige bilder,
å den døren var vakker.
ønsker deg en nydelig onsdag ,
varm klem fra sylvia

Unknown sa...

Gillar dina pampiga kreationer från naturen, speciellt skägglaven, den är bara så himla underbar. Här har vi inte så gott om den så när jag väl ser lite vågar jag inte plocka med mig den. Men skulle tro att du har desto mer "däruppe". Renlav däremot, tror jag bestämt att jag ska försöka hitta mer av.
Lömska urnor är inte alls kul, de kan förstöra de mest underbara bord och brickor så dem får man verkligen se upp med, vilken tur att du var uppmärksam där.
Och kopparna hade jag gärna blivit bjuden på te ur.
Ha det bra!
Camilla

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Kanonläckert arrangemang!

Ha d gott!
Kraaam

Norrfrids Eija sa...

En annorlunda och personlig julgruppering. Passar så väl i ert hus! Gillar påfågelsfjädrar också.
Eija

Ruben sa...

Det blir Nobelfesten nästa för dig!!!!
Ha det gott!
/Ruben

Annika Christensen sa...

Underbara julgrupper de skall vara så annorlunda som möjligt tycker jag. Kan inte hålla mig från skratt när läser Rubens kommentar... jag håller med honom. Han år så duktig på att skriva fina och roliga kommentarer.
Hoppas inte vintern blir lika kall för i år som förra året. Ser fortfarande den där värmeflaskan framför mig.
Ha det gott i julens teckan
Annika

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilka vackra julgrupper du har gjort! Blir alldeles till mig ;0). Har du påfåglar? Funderar nämligen på om vi inte skulle ha en påfågelhane som fick gå med hönsen i stället för en tupp. De låter ju inte riktigt lika mycket som en tupp även om de för allt i världen inte är de tystaste fåglarna man kan tänka sig...

Ha nu en trevlig onsdagskväll!

Anna

bakom berget sa...

Ja det var verkligen ett annorlunda jularrangemang. Såå vackert med skägglaven som hänger ner över kanten. Jag kommer plötsligt att tänka på att min mormor gjorde nåt liknande när jag var barn. Jag njuter av att se hur vackert du kan fixa till det. Ha en fin helg! Den är ju snart här igen.
Kram från Åsa.

Sophia Callmer sa...

Påfågelfjädern var pricken över i:et! Har du påfåglar frågar jag med? VI har haft hannen han rymde och ockuperade en grandunge, det var inte så populärt hos grannen till grandungen (förståeligt) och honan blev äten av räven. Hannen blev sedan infångad och fick flytta till ett helt gäng påfåglar uppe i skogen där han kunde sitta högt, högt i ett träd och låta så mycket han ville.
ha det gott!

Skogsdoft & havsbris sa...

Wow, vilka maffiga julgrupper du gjort! Vilken otur att det skulle vara hål i plastpåsen du använde... Jag undrar om mina hyacinter heller kommer att hinna blomma till jul, de är lika små...
Bonaden fick mig riktigt nostalgisk, påminner mig om jul hemma hos mormor och mina släktingar!
Ha det så bra i julförberedelserna!

Susie på Stjärnarve... sa...

Tjusig julgrupp! Själv hade jag bekymmer igår då jag skulle få ner 3 hyacinter i en vettig kruka.*ha, ha* Men det ordnade sig naturligtvis!

Njut i din trädgård sa...

Din julgrupp är helt storslagen! Prisma!!!! Påfågelfjäder!!!
I sin helhet in perfection!

Må gott!
cz

20-talshuset sa...

Helt magnifika grupper du gjort! Bra tänkt med granarna där! Ha en härlig 4-adventshelg! Kram Anna

HWIT BLOGG sa...

Sååå vackra jularrangemang! Nu fick jag lust att göra några själv...Underbar blogg du har och lika underbara bilder!
Ha en härlig helg!
Hälsningar T

yanmaneee sa...

golden goose outlet
kyrie 5 shoes
adidas nmd
yeezy shoes
nike air max 2018
kyrie 6 shoes
kyrie spongebob
jordan shoes
hermes
yeezy 700

coasaez sa...

dig this h7y03o7j03 high end replica bags replica bags manila replica bags bangkok anonymous a2x13b2g85 replica bags pakistan you can find out more d5k80e2j35 replica louis vuitton bags replica zara bags b7k15z3o45

Unknown sa...

j8n99m5b21 v6w22y4k81 p2s34e1u49 w8p97z1x48 d3r37u6o40 w2c20k7w28

Related Posts with Thumbnails