23 november 2010

Älskade rum - inredning

Oj vad roligt med all positiv respons på mitt förra inlägg när jag vågade visa några bilder på mig själv. Det värmer verkligen i hjärtat och det kan också verkligen behövas i dessa kalla tider. Tack tack!
Visar några bilder från mina älskade rum här i huset. Ljuset forsade in genom de högra fönstren och gjorde den nedre salen extra fin. Takmålning, tapet och trägolv är i original från 1880-talet. Takmålningen harmonierar verligen med den övriga färgsättningen. Trägolvet är så där härligt slitet att det blivit hårt och blankt och gråaktigt. Väldigt lättskött och vackert, tycker jag.

Jag älskar de här gamla tapeterna! Färgen och mönstret är så härligt. Det ljusa skåpet och spegeln kommer verkligen till sin rätt mot den där mörkare bakgrunden. Sånt gillar jag! Gardinstången, som skymtar uppe till vänster i bilden, är också från 1800-talet, har alltid suttit på samma ställe.


En deltaljbild från kakelugnen i rummet som jag kallar biblioteket. Det är en kolonnkakelugn med hylla att sätta både ljus och lampa på. Och några porslinskaniner.

23 kommentarer:

Elle sa...

Vilken fantastisk miljö du bor i - både inomhus och utomhus. Det måste nästan kännas som att bo i ett litet slott (med tillhörande park! *ler)

Jag tycker att det är fint när man bevarar gamla detaljer, du har verkligen känsla för det!

Kram Elle

Mette sa...

Du har altsa et slikt fantastisk hus. Hvilken skatt!! Du er flink a holde stilen.
Bildene av deg var jo kjempefine. Flink til a posere, du! ;-)

ha en fin dag!

Madame Morell sa...

Men gode tid! Vad är det för underbart hus du bor i? Jag vill gå in till dig o titta. Så vackert.
Jessika

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Ditt hem är ju så makalöst vackert och vilket kulturarv!!

Fanatastiskt att alla ytskikten är original 1800-tal... Suck :)

Kram kram

Lisas torp sa...

Du bor sååå vackert, både inne och ute - man vill bara se mera hela tiden!!!
Smakfullt och allt anpassat till detta underbara hus - sånt kan bara bli harmoniskt!
Jag tror att varje hus drömmer om att få boende med den alldeles rätta känslan för just DET huset - och det tycks ni verkligen ha!
Lisa

Unknown sa...

Blir så himla sugen på liten rundvandring, där i ditt mystiska hus, varje gång jag ser bilder därifrån.
Gillar att så mycket är bevarat från sitt ursprung och inte sönderrenoverat som så mycket annat är nuförtiden, när minsta lilla skåp måste vitmålas.
Skönt att se ett "riktigt" hem.
Ha det bra!
Camilla

Norrfrids Eija sa...

Äntligen bilder från bloggvärldens vackraste hus igen, väntar som ett barn på fler bilder från de olika rummen, tror det finns mycket att återblicka till. Kan nämligen inte få nog av alla dessa välbevarade originaltapeter och takmålningar! Det är breathtaking, vännen!
Eija

Snäckskalsdalen. sa...

Du har ett så vackert hem så det är knappt sant, jag njuter av att titta på bilderna! Helt fantastiskt.....Kram

Viola sa...

Jag blir alldeles stum utav ditt hus, vilka rum ni har, vad har huset används till under seklet...har de varit bostad...eller..alltid trevligt med en historia bakom vackra byggnader, själv har Bióssgård bl a varit länsmansgård..ha en skön kväll i vintervädret, kram

Elisa Day sa...

Ditt hem är som från en magisk narnia värld. Kan drömma mig bort med dina vackra bilder. Kram

bakom berget sa...

Jag förstår att du älskar detta hus. Jag har nog aldrig sett nåt vackrare. Allt verkar ju så välbevarat. Vilken skatt du äger! Ha det gott och tack för kommentaren hos mig!
Kram Åsa.

Sophia Callmer sa...

Instämmer med tidigare kommentarer, ditt hus är helt fantastiskt, tänk att få bo i och ta hand om ett sådant hus!

Unknown sa...

Du bor som i en saga från svunnen tid, så vackert.
Tack för din titt hos mig.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Skogslyckan sa...

Jag bara älskar ditt hus och dess oförstörda charm! Du bor i ett paradis både inne och ute.
Vad kul det var att få se en skymt av dig, man har ju alltid en egen bild av varje bloggerska...
Ha en fin dag!
Kram Pia

Anonym sa...

Ditt hus är verkligen helt fantastiskt fint. Vilken tur att allt var så välbevarat när ni köpte det och att det var just NI som köpte det, som förstod att det måste bevaras.
Må så gott!
Kram Marita i Björkhagen

Laila sa...

Instämmer med alla föregående kommentarer! Jag gillar stämningen som bilderna förmedlar, skulle känna mig lugn och harmonisk i det där huset!
Ha det gott!/Laila

Bitte sa...

Vilket otroligt vackert hus ni har, man kan tro att bilderna är från en gammal herrgård eller ett slott! Det är så fint att ni har bevarat det gamla, jag tror att huset uppskattar det också :-).

Hoppas du får en fin adventshelg!

Kramar
Beatrice

Min plats i solen sa...

Vilket underbart vackert hus och så fina bilder. Jag förstår att du trivs i denna underbara miljö. :)

Ha en fin adventhelg!

Kram Lotta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Kikar in för att önska dig en underbar första advent!

Kram,
Regina

Vita rosor och förgätmigej sa...

Hmmm, skulle nog behöva vila upp mig ett tag efter mina erfarenheter på sistone... Tror jag kommer och våldgästar dig! ;0) Jag trodde inte man kunde bo som ni gör förrän jag tittade in på din blogg första gången. Heeelt otroligt och jag blir mållös varje gång...

Kram/ Anna

Cindy sa...

I can't tell whose house this is, but it certainly is very beautiful!
Hugs, Cindy

Maria Karlsson sa...

Hej,

Har alltid drömt om att få bo som du gör. Det är verkligen ett vackert hus. Själv bor jag i ett hus på landet från 1901 som har ett torn. Det är ju inte heller så dumt men ändock... :-)

notho sa...

learn this here now 7a replica bags wholesale check out this site replica bags buy online have a peek at this site replica designer backpacks

Related Posts with Thumbnails