10 mars 2013

Kakelugnen och vilodagen...

I morse var det -24 grader kallt! Vintern visar att den kan bita rejält ännu ett tag här i Jämtland. Det kliar i fingrarna efter att börja pyssla i trädgården men det är bara att inse, det orättvisa i att bo i ett avlångt land. Läser på olika bloggar om folk som börjat vårpyssla ute men jag måste vänta ännu två månader. Men sedan tar det fart och det är då man skulle kunna "bränna ut sig" för då ska allt hinnas med på samma sekund nästan, det som de i nedre delen av Sverige haft flera månader på sig att göra och njuta av.
Det är det här som är nackdelen med att bo i norr. Man får helt enkelt ha lite mer jävlaranamma i sig eftersom man inte blev ivägsläppt tillsammans med det övriga startfältet utan fick börja springa först när de andra hade försvunnit i fjärran och samtidigt ska man prestera minst lika bra.
Det här kan vara mycket frustrerande!
I alla fall för mig som antagligen är lite av en tävlingsmänniska. (När jag var liten var jag med i ungdoms SM i längdåkning. Jag ledde efter 3 kilometer men efter det ramlade jag i en brant backe när det bara var 2 kilometer kvar och då sket det sig.)
Nu vet jag ju, naturligtvis, att trädgårdar inte är någon tävling, men i alla fall...
Jag får stanna inne och elda i den underbara kakelugnen i nedre salen och bida min tid tills våren verkligen är här och då...!

5 kommentarer:

lisashus sa...

Otroligt vacker kakelugnsfris!
Ja, kallt är det hrä också och mycket snö har vi, trots att detta räknas som söderut. Närmare -15 på nätterna och massor av snö kvar! Våren känns långt borta, och precis som du säjer så blir det till att stressa livet ur sej sen när den äntligen kommer. Så mycket som ska hinnas på en gång!
Ha en skön söndag!
Lisa

Luna Ek sa...

ja, det är frustrerande att läsa om våren som inte finns här och nu. Vi borde inte bry oss, men det är lättare sagt än gjort. Hälsningar Luna
Underbar kakelugn by the way.

Märit i Mariehem sa...

Naturligtvis är vårlängtan stark i Jämtland, precis som överallt i Sverige. Fast det är ju ingen dålig tröst heller, att få värme från den underbart vackra kakelugnen.

När man som jag har erfarenhet av att odla både i Jämtland och i Skåne, så förstår jag vad du menar med att få starta långt efter och visst är det sant och kan kännas orättvist.
Men det finns en sak, som är en större nackdel längre söderut än i Jämtland. Det är att ogräset är betydligt snabbare och ännu mera envetet, så man får jobba hårdare med all rensning, för att hålla trädgården någorlunda anständig. Man kan nog bara konstatera att trädgårdsarbete innebär en del slit var man än bor.

/Märit i Mariehem








Anonym sa...

Men den fingertoppskänsla du har för trädgård, ger dig ändå ett litet försprång gentemot andra ;-)
Ann

skogsnuvan sa...

Visst känns det lite orättvist när man är i skåne och man kan plantera massor med blommor på friland och dom hinner komma upp och blomma i flera månader. Vi som måste förodla och stöka för att med möda få till grejor som knappt hinner slå ut innan frosten nyper till. Det är minsann ingen lek att vara trädgårdsintresserad här uppe och det blir ibland ett jäkla jäkt på våren när det väl bär till att man kan göra någonting. men......vi är ett hårt och envist släkte vi norrländska trädgårdsodlare men visst är man avundsjuk ibland. Jag är mest avundsjuk på rosorna man kan ha och som inte går här.

Related Posts with Thumbnails